Gasen som används i nya AC, runt början på 90talet å framåt, heter 134A. för att ni ska slippa leta efter den så kan jag berätta att den finns på biltema för 60kr 400gr(drivgas till airbrushspruta).
jag har själv testat å fyllt min egen AC och en kompis AC (saab 9000) funkar utmärkt!
hur mkt man ska ha i exakt vet jag inte, men på min och hans bil har jag haft i 2st burkar i tomt system.
för att föra över gasen från burk till AC så behöver man köpa biltemas billiga airbrushkit där det följer med en anslutning till flaskan + slang. den kopplar man i isn tur till en adapter som passar på din AC, jag använder en gammal bildäckventil med gäng på utsidan=) det finns alltid två ventiler på AC'n du måste veta vilken du ska fylla på i, och vad jag vet så siter påfyllning alltid mellan coupe och kompressor någonstans därimellan alltså.
starta motorn och kör igång AC'n, släpp sakta i gas. är AC helt tom startar den troligtvis inte när du trycker på knappen men fyll långsamt till den går att sätta på.. låt en kompis känna efter när de kommer kallluft, ta i lite till gas å sen e de klart....
om detta håller i längden eller är skadligt för AC har jag inte en aning om, men både min och polarns funkar prima änsålänge:D
'
lycka till för er som vågar testa;)