3482
Sök

Min Audi blir så varm..

Norrlänning
1 453 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Som topic.. ligger ja och kör runt 70-80 ligger den runt 90 grader som den ska, men när ja börjar komma in mot stan och trycka på lite så blir den varm, nästan runt 94-95 grader.. Va kan de vara ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 maj 2008
94-95 grader är ingen fara alls! När de är över 100 börjar det bli lite mkt, över 105-110 så kokar det...
Och ja, jag vet att vatten kokar vid 100 grader hemma på spisen men under tryck så kokar det vid högre temp...

1 353 Inlägg
31 maj 2008
om han har rätt blandning glykol/vatten så bör det inte koka innan 115-120 grader heller smile
glykol höjer kokpunkten också.

så 95 grader är ingen fara alls.

There's no replacement for displacement

283 Inlägg
31 maj 2008
När tempmätaren pendlar vid olika belastning så brukar det vara vattenpumpen som börjar ge sig. Märks det om du har gasat lite o den blitt varm o sen motorbromsar o minskar belastningen? Audis vattenpumpar e ju inte direkt dom bästa så impellern brukar ge med sig efter ett tag. En notis är t.ex att på en A3 1,6 öppnar termostaten inte förrän 110-115 grader o dom nyare Audi kan öppna så sent som 130 grader. Den verkliga tempen kan du aldrig se i kombiinstrumentet, den visar bara vad man vill se...Att den går fint upp till 90 grader o stannar där. Vi kollar ju alltid den verkliga tempen med datorn när bilar kommer in med sådana problem.

/ Patrik

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 maj 2008
Paddee636 skrev:
dom nyare Audi kan öppna så sent som 130 grader.

Du vet om att det krävs en sådär 4 bar för att vattnet inte ska koka vid 130 grader va? Brukar vara 0.9 i VAG original... 130 grader motortemperatur borde även ge cirka 140 grader oljetemp vilket är mkt olämpligt...

283 Inlägg
31 maj 2008
bumpe skrev:
Paddee636 skrev:
dom nyare Audi kan öppna så sent som 130 grader.

Du vet om att det krävs en sådär 4 bar för att vattnet inte ska koka vid 130 grader va? Brukar vara 0.9 i VAG original... 130 grader motortemperatur borde även ge cirka 140 grader oljetemp vilket är mkt olämpligt...

Skriver bara det jag har läst o andra har kollat i verkstaden, ja jag är Audi mek

244 Inlägg
31 maj 2008
årsmodellen du har på din S6:a är ju ganska kända för att spricka i expansionskärlet.
Försvinner det något vatten oxo eller?

1 867 Inlägg
1 juni 2008
Du har tur du som bara har 95 grader. Min bil sticker i temp så fort det går saktare, brukar lägga sig runt 100 grader.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
cleo355 skrev:
årsmodellen du har på din S6:a är ju ganska kända för att spricka i expansionskärlet.
Försvinner det något vatten oxo eller?

De är en en liten spricka där tongue Riktigt liten..

- Har du champagne?

244 Inlägg
1 juni 2008
då tar han in luft, därav går tempraturen upp.
Kolla om du kan "limma" sprickan. Antar att det är den övre smala slanganslutningen som sprickan sitter i. då kan du ta en bit kopparrör sätta i limma så det blir tätt.
Alternativt så får du fixa ett nytt expansionlärl.

Väldigt vanligt fel på Audi 100, A6, S4, S6.

Hade samma problem med min nyss, limma sprickan sen låg den på 87grader

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
cleo355 skrev:
då tar han in luft, därav går tempraturen upp.
Kolla om du kan "limma" sprickan. Antar att det är den övre smala slanganslutningen som sprickan sitter i. då kan du ta en bit kopparrör sätta i limma så det blir tätt.
Alternativt så får du fixa ett nytt expansionlärl.

Väldigt vanligt fel på Audi 100, A6, S4, S6.

Hade samma problem med min nyss, limma sprickan sen låg den på 87grader

Joo precis.. för ta och kolla på de imorgon då smile Måste hitta nått bra lim som klarar så höga temperaturer också då tongue

- Har du champagne?

244 Inlägg
4 juni 2008
hur gick det? löste det sig?

ElectroRaggare
885 Inlägg
4 juni 2008
Min S6:a med V8 är rätt varm den med, men dock aldrig över 100grader.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

1 867 Inlägg
4 juni 2008
Kan det vara nåt så simpelt som att locket har spruckit lite?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
joo ja testade att limma för nån dag sen.. men tyvärr så har de spruckit upp igen, var kylarvätska uvanföre limmet och runt kärlet så hmm Blir nog ett nytt kärl framöver

- Har du champagne?

1 059 Inlägg
4 juni 2008
kostar ca 340 kr ca så det e inte så dyrt,har nog liggande men e rätt snyggt i motorrummet o få dit en ny

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

2 283 Inlägg
4 juni 2008
Ellertz skrev:
Som topic.. ligger ja och kör runt 70-80 ligger den runt 90 grader som den ska, men när ja börjar komma in mot stan och trycka på lite så blir den varm, nästan runt 94-95 grader.. Va kan de vara ?

Garanterat vattenpumpen exak samma fenomen som mig när jag körde sönder vattenpumpen på min.
Kan bara gratulera till en månad med nudlar cool

R.I.P. Michael Jackson!

1 059 Inlägg
4 juni 2008
kan ju iofs säga att org termostat har 97 grader på steg 3.Audis har ju slutet kylsystem så dom ska tåla 105 grader utan prob men öppnar du locket då så får det ju luft o då kokar den direkt. Tror inte det är nån fara .

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Pikey skrev:
Ellertz skrev:

Garanterat vattenpumpen exak samma fenomen som mig när jag körde sönder vattenpumpen på min.
Kan bara gratulera till en månad med nudlar cool

De tror ja inte.. den stannade vid 90 grader precis när ja limmat, var nån dag när limmet gav sej som den blev varm igen smile

och kostar burken bara 340 så blire ju en ny sån ist smile

- Har du champagne?

244 Inlägg
4 juni 2008
får nog bli så om du inte hittar ett lim som klarar det.
men bra att vi kom fram till problemet iaf..

Sök