Jocke_gronberg: Nu har jag ingen Audi men väl en VW Passat med 2.0 (ADY). Har för mig att det skall vara en likadan spis i din, eller möjligen en 2E. Jag bytte termostat på min bil för jag tyckte att tempen steg något (till ca 96-97 grader) när den fick stå på tomgång länge. Vid 96-97 grader så öpnnade termostaten helt eftersom tempen sjönk ner till 91 grader, sen upprepas det igen långsamt upp till 96-97 o ner igen, bara på tomgång när den stått länge (eller vid längre kökörning, yttertemperaturen verkar inte ha nån påverkan då den var likadan i somras när det var som varmast). Eftersom jag är "pedant" så bytte jag naturligtvis termostat (Wahler), men det är precis samma med den nya. Bilen har aldrig kokat, o håller sig på 90 grader alla andra gånger. Jag har även funderat på om det skulle kunna vara v-pumpen som är på G men jag tror inte det för då borde tempen stiga även vid körning, vilket den aldrig gjort. Innan jag satte i Wahler-termostaten så köpte jag en från Biltema, o med den termostaten gick tempen som mest upp till ca 75 grader, vid landsvägskörning under 70, inte bra alls. Så med detta som bakgrund så skulle du kanske kunna få "rätt" temp med en Biltema termostat eftersom de verkar öppna betydligt tidigare än tex Wahler termostaten? Så länge tempen håller sig "stabil" vid körning så är det högst troligt ingen fara. Själv kommer jag förmodligen byta v-pumpen framöver, dvs om jag inte hinner få klart min andra Passat (2.0 AGG) "i tid". 2.0 AGG -motorn håller bergfast 90 grader oavsett vad jag gör, 30 min på tomgång mitt i sommaren eller om det är kallt ute spelar ingen roll. På den bilen har jag iofs bytt termostat,v-pump,kylare, div givare, plastutloppet från toppen samt gått igenom hela kylsystemet, o givetvis bytt kylvätskan. Bilen betedde sig likadant innan "renoveringen".
Senast redigerat av dawwe (4 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure