2862
Sök

Stämmer det?

557 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#1
Hejsan, jag var och köpte en

*Volvo S40 2,0 Turbo årsm 98* i måndags.

Det fanns redan en del på den så som

*Sportluftfilter
*Ferrita Sportavgassystem (Rostfritt) 3" utblås
*T4an's Turbo
*H&R Dempar

Nu till saken, min polare säger att sportluftfiltret förstör motorn, stämmer det? hmm

Det sitter en plastkåpa runt om och den har ett litet tak för att slippa suga för mkt skräp.
Finns det nån risk att den går sönder?

Mkt tacksam för svar // Jerka

//Jerry

draminbil.nu
1 382 Inlägg
18 januari 2006
#2
jag tror inte taket och kåpan sitter för att ta bort skit utan för att det ska suga kyld luft..
förstör och förstör.. det suger ju inte mer uft.. då borde det ju ha grövre "hål" där luften åker igenom.. tror inte att det är hål som är så stora så du får in skit ändå.. Jag har iaf aldrig hört något om det!


557 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#3
Okej, för jag vill inte ta bort det smile låter så jävla skönt när man gasar smile

Låter som om det sitter en dump i den när man gasar och släpper gasen smile

Den går lite för bra för mig, det är min första bil smile tog körkort förra måndagen smile

//Jerry

12 086 Inlägg
18 januari 2006
#4
Fimpha skrev:
Okej, för jag vill inte ta bort det smile låter så jävla skönt när man gasar smile

Låter som om det sitter en dump i den när man gasar och släpper gasen smile

Den går lite för bra för mig, det är min första bil smile tog körkort förra måndagen smile

du har mkt att lära! smile men helt rätt..!

SSS -12
3 217 Inlägg
18 januari 2006
#5
Du märker när det förstör! Annars får du prova dig fram... Det är från bil till bil, eller mer från luftmassemätare till luftmassemätare!

Tror inte att det gör sådär jättestor skada, då hade nog bilen gått som en sur strumpa redan!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Besserwisser
312 Inlägg
19 januari 2006
#6
Sköter man bara filtret, gör rent och oljar in så ska det knappast vara några problem. LMM gav sig i min 740 förra vintern, antagligen till följd av dålig(läs obefintlig) skötsel av luftfiltret. Det resulterade i att tråden inne i lmm gick av.

Fredrik, Laxå

945 Inlägg
19 januari 2006
#7
Haha jag har börjat tycka det är ganska jobbigt med suset när man kör...Funderar på att ta bort det ibland men så ändrar man sig när man  trycker gasen i botten!Hoppas du får mycket nöje med din Volvo,trivs mycket bra med min!!!


1 414 Inlägg
19 januari 2006
#8
Största partikeln som får förekomma i form av smuts i bensin/luft som sugs in i motorn får vara max 0.01 mm, ett vanligt hårstrå är 0,1 mm alltså 10 gånger större... prova själv om du får igenom ett hårstrå igenom filtret, svaret om det är farligt eller inte borde bevisas ganska snabbt av det smile

Pratar om diametrar, ifall ni undrar tongue
Senast redigerat av Founder (19 januari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
19 januari 2006
#9
lite off- och ontopic:
varför envisas alla med att ha sportluftfilter, när det är testat att de snarare tar ner effekten än ökar den? tongue och det är ju så, att ett sportluftfilter ökar risken för att få in partiklar i motorn tongue


Besserwisser
312 Inlägg
19 januari 2006
#10
calibra_nox skrev:
lite off- och ontopic:
varför envisas alla med att ha sportluftfilter, när det är testat att de snarare tar ner effekten än ökar den? tongue och det är ju så, att ett sportluftfilter ökar risken för att få in partiklar i motorn tongue

Det beror ju en hel del på vad det är för motor man sätter det på. Vore intressant att se "dina" tester.

Fredrik, Laxå

1 414 Inlägg
19 januari 2006
#11
Fredrik__A skrev:
calibra_nox skrev:
lite off- och ontopic:
varför envisas alla med att ha sportluftfilter, när det är testat att de snarare tar ner effekten än ökar den? tongue och det är ju så, att ett sportluftfilter ökar risken för att få in partiklar i motorn tongue

Det beror ju en hel del på vad det är för motor man sätter det på. Vore intressant att se "dina" tester.

Att motorerna tar stryk det är det inget snack om saken... desto finare filter desto mindre partiklar i motorn desto bättre är det... Men att sportluftfilter ger mindre effekt det kan jag inte hålla med om, däremot kan ett öppet filter ge det i och med att varmare luft sugs in...

Varmare luft har ju lägre densitet alltså mindre luftmolekyler in i motorn = Dåligt smile
Senast redigerat av Founder (19 januari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
19 januari 2006
#12
Fredrik__A skrev:
Det beror ju en hel del på vad det är för motor man sätter det på. Vore intressant att se "dina" tester.

Var har du suttit och ugglat de senaste månaderna?
Sportluftfilter måste ju ha varit topic nr 1 här på garaget!
Det var ju till och med en här på garaget, som hade testat på sin Golf (tror jag det var), och han hade då mätt tiden 0-100, och så hade han också bänkat bilen tror jag.
Han hade inte fått flera hästar, och vridmomentet hade inte ökat med ett sportluftfilter,
och tiden 0-100 hade ökat med 1 eller 2 sekunder tongue

Det avgjorde mitt val om att köpa ett sportluftfilter eller inte!


Besserwisser
312 Inlägg
19 januari 2006
#13
calibra_nox skrev:
Fredrik__A skrev:
Det beror ju en hel del på vad det är för motor man sätter det på. Vore intressant att se "dina" tester.

Var har du suttit och ugglat de senaste månaderna?
Sportluftfilter måste ju ha varit topic nr 1 här på garaget!
Det var ju till och med en här på garaget, som hade testat på sin Golf (tror jag det var), och han hade då mätt tiden 0-100, och så hade han också bänkat bilen tror jag.
Han hade inte fått flera hästar, och vridmomentet hade inte ökat med ett sportluftfilter,
och tiden 0-100 hade ökat med 1 eller 2 sekunder tongue

Det avgjorde mitt val om att köpa ett sportluftfilter eller inte!

Det beror ju som sagt på vad det är för motor, en del kan behöva chip/mappning för att funka med öppet filter. Skulle heller inte förvänta mig nån särskild effektökning om jag skulle sätta ett öppet filter på min Felicia. Allt beror på vad det är för motor och övriga förhållanden. Och som Founder skrev så funkar det mindre bra om det suger in en massa varm luft.
Vad jag vill ha sagt är att bara för att det inte funkar på en bil(den Golf du talar om(vet för övrigt inget om den)) så betyder det inte att det inte funkar på andra bilar.

EDIT

Spellcheck
Senast redigerat av Fredrik__A (19 januari 2006)

Fredrik, Laxå

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
19 januari 2006
#14
Fredrik__A skrev:
Det beror ju som sagt på vad det är för motor, en del kan behöva chip/mappning för att funka med öppet filter. Skulle heller inte förvänta mig nån särskild effektökning om jag skulle sätta ett öppet filter på min Felicia. Allt beror på vad det är för motor och övriga förhållanden. Och som Founder skrev så funkar det mindre bra om det suger in en massa varm luft.
Vad jag vill ha sagt är att bara för att det inte funkar på en bil(den Golf du talar om(vet för övrigt inget om den)) så betyder det inte att det inte funkar på andra bilar.

Själva Golfen var för övrigt otrimmad om jag minns rätt, och luftfiltret var ett K&N specialanpassat för den sorts Golf. Och den killen var bara ute efter att visa, att när sportluftfiltret ger ett helt annorlunda ljud, så luras man i det närmaste av ljudet att tro att "fan vad min bil går bra", medan den kanske egentligen går helt som original tongue
Det som han också hade räknat ut, var att originalfiltret hade något runt 0.5 ggr större yta att ta in luft på, och "kanalerna" i sportluftfiltret var mycket större än på originalfiltret, så därav det om att ett luftfilter suger in mera partiklar i motorn.

edit: stavfel...
Senast redigerat av calibra_nox (19 januari 2006)


Besserwisser
312 Inlägg
19 januari 2006
#15
calibra_nox skrev:
Själva Golfen var för övrigt otrimmad om jag minns rätt, och luftfiltret var ett K&N specialanpassat för den sorts Golf. Och den killen var bara ute efter att visa, att när sportluftfiltret ger ett helt annorlunda ljud, så luras man i det närmaste av ljudet att tro att "fan vad min bil går bra", medan den kanske egentligen går helt som original tongue
Det som han också hade räknat ut, var att originalfiltret hade något runt 0.5 ggr större yta att ta in luft på, och "kanalerna" i sportluftfiltret var mycket större än på originalfiltret, så därav det om att ett luftfilter suger in mera partiklar i motorn.

edit: stavfel...

Det är väl ganska så standard att det inte blir nån större skillnad på en standard motor, utan att det mest blir mer ljud.
Och varför tror du att sportfiltret hade större "kanaler"? Det kan väl inte vara för att suga in mer luft? yikes Jo antagligen, det är just det som är meningen nämligen. Hela grejen bygger ju på att ett sportluftfilter ska släppa igenom mer luft och släppa igenom luften lättare, vilket också resulterar i att lite större partiklar kan komma in.

EDIT

LIte ändring
Senast redigerat av Fredrik__A (19 januari 2006)

Fredrik, Laxå

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
19 januari 2006
#16
Fredrik__A skrev:
Det är väl ganska så standard att det inte blir nån större skillnad på en standard motor, utan att det mest blir mer ljud.
Och varför tror du att sportfiltret hade större "kanaler"? Det kan väl inte vara för att suga in mer luft? yikes Jo antagligen, det är just det som är meningen nämligen. Hela grejen bygger ju på att ett sportluftfilter ska släppa igenom mer luft och släppa igenom luften lättare, vilket också resulterar i att lite större partiklar kan komma in.

Om man börjar räkna ration med större kanaler och mindre insugsyta, mot större insugsyta med mindre kanaler, så tror jag att det ganska snabbt blir 1:1.
Men då har vi igen riskerna med ett öppet luftfilter.
Det ligger inte skyddat i någon box som biltillverkaren har spenderat många och långa timmar på att utveckla för ett optimalt insug av luft, utan det ligger helt öppet, och för det mesta utan avskärmning från värmen från motorn.
Och som det skrevs tidigare i tråden, får en partikel som sugs in i motorn vara högst 0.01 mm i diameter, och chansen för att något större än det slipper in i motorn är betydligt större om man har ett öppet luftfilter, än ett original.


draminbil.nu
1 382 Inlägg
19 januari 2006
#17
Finns som nämnt mer än en tråd där det har "bevisats" på olika sätt att det snarare sänker än höjer effekten på en orginal bil.. Dock i denna bilen (antar att den också är chippad/mappad med nya turbon) kan det mycket väl vara så att det är optimerat med det nya filtret vilket ger mer effekt!


Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
19 januari 2006
#18
Det kan jag hålla med om tongue Att ett öppet luftfilter kan vara en bra komplettering till annat ingående trim, men bara ett luftfilter, för sig, är bortkastade pengar!


Besserwisser
312 Inlägg
19 januari 2006
#19
calibra_nox skrev:
Att ett öppet luftfilter kan vara en bra komplettering till annat ingående trim, men bara ett luftfilter, för sig, är bortkastade pengar!

Precis det jag skrivit. Inte alltid det är "bortkastade pengar" på en originalmotor heller, en del nöjer sig ju med att bara få lite mer insugsljud.
Och den här teorin: 'Om man börjar räkna ration med större kanaler och mindre insugsyta, mot större insugsyta med mindre kanaler, så tror jag att det ganska snabbt blir 1:1.' ger jag inte så mycket för. Om det skulle vara så, så skulle det innebära att det i ALLA fall inte skulle ge någon effekt. Tror snarare att anledningen till att originalfiltret har större yta är att det ska kunna samla upp mer skit, vilket gör att det inte sätter igen sig så fort. Exempel: har du en viss mängd damm osv på en liten yta så blir det mycket tätare än om du sprider samma mängd smuts på en större yta.
Senast redigerat av Fredrik__A (19 januari 2006)

Fredrik, Laxå

557 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#20
Hahaha, damn vilket jävla snack det blev om det där jäkla sportluftfiltret då smile

nu kmr en OT fråga. Hur mkt brukar dom ta "CA" för lakering av ett kjolpaket?

//Jerry


Sök