2522
Sök

Har jag blivit blåst? Turboproblem.

256 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#1
Hejsan alla saab ägare!

Jag har köpt en saab 9000 cse Turbo från 97.
Han ja köpte den av påstod att turbon var nyrenoverad och var i mycket bra gick. Eftersom jag aldrig har haft Turbo innan så visste ja inte hur det egentligen skulle fungera.

[1]Mitt problem nu är att, Själva turbomätaren står som normalt i det gula fältet alltså i mitten. När ja gasar då sträcker den sig till de röda fältet, men när ja släpper gasen så stannar den i mitten igen (gula fältet).

Vad menas med detta?

[2] Det andra problemet är när man gasar fullt ut med turbon så hackar bilen och gör ryck, detta händer EJ när ja gasar normalt utan turbo.

/Tack Emma

Hmm.
2 juni 2008
#2
Problem ett är inget problem, verkar vara ganska normalt tycker jag.


Problem två... hm, vad för ryck?. typ mer som skakningar, eller att den drar iväg ?


Fast jag e inte expert. Så lita inte blint på mig:P
Senast redigerat av Hmm. (2 juni 2008)

4 586 Inlägg
2 juni 2008
#3
rycket kanske är ett tecken på dårlig soppapump som inte hinner med. annars så är det helt normalt med turbomätaren rakt upp


4 586 Inlägg
2 juni 2008
#4
ifall du vill vara riktigt säker vad som händer skaffa en annan laddmätare


Hmm.
2 juni 2008
#5
http://www.garaget.org/video/jyef6jmm08ov går mätaren såhär så bör du ej vara orolig=P.

256 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#6
jorre83 skrev:
ifall du vill vara riktigt säker vad som händer skaffa en annan laddmätare

Men alltså den är ALDRIG på det gröna fältet? Ska den inte ladda från grönt till rött?

Som denna till exempel.

http://www.youtube.com/watch?v=NiWEzLktY_M
Ser ni lite längre fram i klippet att visaren går till grönt när han släpper gasen.

Syns MKT tydligare på denna
http://www.youtube.com/watch?v=TRYAk3Ut … re=related

8 883 Inlägg
2 juni 2008
#7
Makemehappy skrev:
Hejsan alla saab ägare!

Jag har köpt en saab 9000 cse Turbo från 97.
Han ja köpte den av påstod att turbon var nyrenoverad och var i mycket bra gick. Eftersom jag aldrig har haft Turbo innan så visste ja inte hur det egentligen skulle fungera.

[1]Mitt problem nu är att, Själva turbomätaren står som normalt i det gula fältet alltså i mitten. När ja gasar då sträcker den sig till de röda fältet, men när ja släpper gasen så stannar den i mitten igen (gula fältet).

Vad menas med detta?

[2] Det andra problemet är när man gasar fullt ut med turbon så hackar bilen och gör ryck, detta händer EJ när ja gasar normalt utan turbo.

/Tack Emma

1 Helt normalt beteende på den mätaren
2 Testa med nya tändstift  NGK BCPR7ES-11 heter dom du ska använda.

Fotograf på tierpidag.se

Hmm.
2 juni 2008
#8
Makemehappy skrev:
jorre83 skrev:
ifall du vill vara riktigt säker vad som händer skaffa en annan laddmätare

Men alltså den är ALDRIG på det gröna fältet? Ska den inte ladda från grönt till rött?

Som denna till exempel.

http://www.youtube.com/watch?v=NiWEzLktY_M
Ser ni lite längre fram i klippet att visaren går till grönt när han släpper gasen.

Syns MKT tydligare på denna
http://www.youtube.com/watch?v=TRYAk3Ut … re=related

Är osäker, men med tanke på att din turbo är renoverad då kanske det har med det att göra.Din är renoverad och laddar såpass på låga varv att den står på den gula, medan en sliten laddar sämre och då går det från grönt... Det ska vara så!...

Sen om det är fel får folk gärna rätta.
Senast redigerat av Hmm. (2 juni 2008)

256 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#9
Hamilton skrev:
Makemehappy skrev:
Hejsan alla saab ägare!

Jag har köpt en saab 9000 cse Turbo från 97.
Han ja köpte den av påstod att turbon var nyrenoverad och var i mycket bra gick. Eftersom jag aldrig har haft Turbo innan så visste ja inte hur det egentligen skulle fungera.

[1]Mitt problem nu är att, Själva turbomätaren står som normalt i det gula fältet alltså i mitten. När ja gasar då sträcker den sig till de röda fältet, men när ja släpper gasen så stannar den i mitten igen (gula fältet).

Vad menas med detta?

[2] Det andra problemet är när man gasar fullt ut med turbon så hackar bilen och gör ryck, detta händer EJ när ja gasar normalt utan turbo.

/Tack Emma

1 Helt normalt beteende på den mätaren
2 Testa med nya tändstift  NGK BCPR7ES-11 heter dom du ska använda.

Vad är det gröna fältet till då? Och varför laddar den från grönt till rött på alla andra bilar? :S
Hihi aa ska testa med nya tändstift imorron, men i instruktionsboken står det att man ska använda
NGK BCPR 6ES?

86 Inlägg
2 juni 2008
#10
NGK BCPR7ES-11  är ett kallare stift som funkar fint  på våra saabar wink


8 883 Inlägg
2 juni 2008
#11
Makemehappy skrev:
Hamilton skrev:
Makemehappy skrev:
Hejsan alla saab ägare!

Jag har köpt en saab 9000 cse Turbo från 97.
Han ja köpte den av påstod att turbon var nyrenoverad och var i mycket bra gick. Eftersom jag aldrig har haft Turbo innan så visste ja inte hur det egentligen skulle fungera.

[1]Mitt problem nu är att, Själva turbomätaren står som normalt i det gula fältet alltså i mitten. När ja gasar då sträcker den sig till de röda fältet, men när ja släpper gasen så stannar den i mitten igen (gula fältet).

Vad menas med detta?

[2] Det andra problemet är när man gasar fullt ut med turbon så hackar bilen och gör ryck, detta händer EJ när ja gasar normalt utan turbo.

/Tack Emma

1 Helt normalt beteende på den mätaren
2 Testa med nya tändstift  NGK BCPR7ES-11 heter dom du ska använda.

Vad är det gröna fältet till då? Och varför laddar den från grönt till rött på alla andra bilar? :S
Hihi aa ska testa med nya tändstift imorron, men i instruktionsboken står det att man ska använda
NGK BCPR 6ES?

Min 9000 gick "ryckigt" med dom stiften och med NGK BCPR7ES-11 så löste sig problemet.

Fotograf på tierpidag.se

The one and only
1 091 Inlägg
2 juni 2008
#12
Gröna fältet används väll mest vid motorbromsning, så testa och motorbromsa ganska ordentligt o se om den går ner wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

256 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#13
Volvo Knugen skrev:
Gröna fältet används väll mest vid motorbromsning, så testa och motorbromsa ganska ordentligt o se om den går ner wink

hur motorbromsar man med automatlåda?

256 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#14
Jag har även bytt tändstift och den "rycker" fortfarande vid fullgas. Jag mistänker att det har nått med turbon och göra. Men vad är det som ska kollas? Det hörs att det pysas ut luft när den rycker.

1 059 Inlägg
3 juni 2008
#15
att den rycker kan ju va flera saker på en saab..tändkasseten givaren i tryckröret e en klassiker som gör at den "hugger" på höga laddtryck. Har bilen tcs?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

256 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#16
racefan skrev:
att den rycker kan ju va flera saker på en saab..tändkasseten givaren i tryckröret e en klassiker som gör at den "hugger" på höga laddtryck. Har bilen tcs?

Vad menas med tändkasseten givaren i tryckröret? Nej det har ej tcs.

406 Inlägg
3 juni 2008
#17
Kan vara att den spikar för den får för mycket luft, kollat så det inte är nått tjall med wastegaten? vet inte hur det är på din men på min slår APC systemet ifrån när det blir lite för högt laddtryck. Men det låter som WGn,

:DPlattan i mattan:D

256 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#18
bazooka_ skrev:
Kan vara att den spikar för den får för mycket luft, kollat så det inte är nått tjall med wastegaten? vet inte hur det är på din men på min slår APC systemet ifrån när det blir lite för högt laddtryck. Men det låter som WGn,

Vad har du för saab?

Hmm.
3 juni 2008
#19
Makemehappy skrev:
Jag har även bytt tändstift och den "rycker" fortfarande vid fullgas. Jag mistänker att det har nått med turbon och göra. Men vad är det som ska kollas? Det hörs att det pysas ut luft när den rycker.

Pyser det luft när den rycker när du gasar?

När det pyser luft så växlar den antagligen, men nu vet jag inte hur en automatlåda funkar riktigt. Men hos manuella bilar pyser det luft när den växlar. Om den rycker när den växlar, ja då kanske det inte är så bra med växellådan. . .

256 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#20
Hmm. skrev:
Makemehappy skrev:
Jag har även bytt tändstift och den "rycker" fortfarande vid fullgas. Jag mistänker att det har nått med turbon och göra. Men vad är det som ska kollas? Det hörs att det pysas ut luft när den rycker.

Pyser det luft när den rycker när du gasar?

När det pyser luft så växlar den antagligen, men nu vet jag inte hur en automatlåda funkar riktigt. Men hos manuella bilar pyser det luft när den växlar. Om den rycker när den växlar, ja då kanske det inte är så bra med växellådan. . .

Den den pyser inte luft när den växlar utan när den ligger i sista växeln och ja gasar upp mot 120-150 så rycker bilen, inte kraftigt. men man hör luft som pyser ut samtidgt som bilen accar.


Sök