3897
Sök

Check Engine lyser på saab 900 -94

12 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Tjohejs alla glada!
köpte min första bil i lördags smile en saab 900 årsmodell 94.
på lördags kvällen så kom Check Engine upp i instrumentpanelen.. dock inte den röda texten..
har frågat några jobbar kompisar vad det kan va och min morsas sambo som har sitt största intresse för att meka.. men dom har bara sagt att det kan vara fel vart som helst i motorn..

nån som vet vart det brukar cp.. trist att åka in till saab och pröjsa en massa pengar som man skulle kuna fixa det hemma... skulle uppskattas till 100% smile

Tack i förhand

358 Inlägg
2 juni 2008
som sagt.. kan vara vad som helst smile

Har du märkt några speciella fel symptom ?

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
2 juni 2008
åk till närmsta Saab-handlare så kan de läsa av felkoden, enklast så. kostar väl en 300.- eller nåt

12 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
zzzoder skrev:
som sagt.. kan vara vad som helst smile

Har du märkt några speciella fel symptom ?

som sagt så hände det så samma dag som jag köpte den, så jag har inte kunnat märka något.

psi skrev:
åk till närmsta Saab-handlare så kan de läsa av felkoden, enklast så. kostar väl en 300.- eller nåt

jo får nog göra det innan smällen kommer hmm låter bra att det inte kostar mer än 300kr, morsan sa att saab är svin dyra så jag blev lite rädd där neutral

Filkörning?
852 Inlägg
3 juni 2008
bara be dem läsa av felkoden så kan du kanske fixa det själv sen smile

länk: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314

här kan du ju kolla själv om du får ut något av de tongue

för övrigt en sida du borde bokmärka som saab ägare smile
Senast redigerat av Portal (3 juni 2008)

12 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Portal skrev:
bara be dem läsa av felkoden så kan du kanske fixa det själv sen smile

länk: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314

här kan du ju kolla själv om du får ut något av de tongue

för övrigt en sida du borde bokmärka som saab ägare smile

tack för länken alltså smile bokmärke på direkten <3 tongue

268 Inlägg
3 juni 2008
hur många blinkningar har du fått när du haft trändningen på?

12 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Nipfel skrev:

blinkningar? är tyvärr inte så haj på motorer än... den lyser hela tiden från jag startar den tills jag stänger av motorn.

268 Inlägg
3 juni 2008
Windcube skrev:
Nipfel skrev:

blinkningar? är tyvärr inte så haj på motorer än... den lyser hela tiden från jag startar den tills jag stänger av motorn.

du ska inte starta bilen. utan bara sätta på tändningen så lyser massa lampor inkl check engine å sen slocknar den ett litet tag, sen blinkar den snabbt ett par gånger och sen lyser den ett par sekunder och blinkar snabbt. Räkna blinkningarna, får du samma antal så är det bara en felkod, flera olika antal = flera felkoder.

Kopierat från stcs hemsida:

CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor(lambdasond)
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Läs av antalet här sen för att få reda på det smile
Senast redigerat av Nipfel (3 juni 2008)

12 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Nipfel skrev:
Windcube skrev:
Nipfel skrev:

du ska inte starta bilen. utan bara sätta på tändningen så lyser massa lampor inkl check engine å sen slocknar den ett litet tag, sen blinkar den snabbt ett par gånger och sen lyser den ett par sekunder och blinkar snabbt. Räkna blinkningarna, får du samma antal så är det bara en felkod, flera olika antal = flera felkoder.

Kopierat från stcs hemsida:

CHECK ENGINE-lampan ska :
*Vara släckt under 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor(lambdasond)
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Läs av antalet här sen för att få reda på det smile

sprang ut och testade smile men den slocknade/blinkade inte nån gång.. den va orange hela tiden sad

268 Inlägg
3 juni 2008
Mitt fel! Är lite trött ikväll, du har ju såklart ingen turbo och kan inte läsa av på det sättet! Ber om ursäkt för det. Det står på den länken som Portal skrev, om du inte e hajj på det så skulle jag låta Saab eller någon annan läsa av det. Min check engine lyser lite när dne känner för och det är syresensors som bråkar, men har inte märkt av något och den gick igenom förra besiktningen när den lyst så smile men åk till Saab och be dom läsa av koderna med deras instrument!

12 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Nipfel skrev:
Mitt fel! Är lite trött ikväll, du har ju såklart ingen turbo och kan inte läsa av på det sättet! Ber om ursäkt för det. Det står på den länken som Portal skrev, om du inte e hajj på det så skulle jag låta Saab eller någon annan läsa av det. Min check engine lyser lite när dne känner för och det är syresensors som bråkar, men har inte märkt av något och den gick igenom förra besiktningen när den lyst så smile men åk till Saab och be dom läsa av koderna med deras instrument!

lugnt alltså smile får allt åka in med den då nån gång... verkar som att det inte behöver vara så allvarligt som jag trodde...  men tack för hjälpen ändå smile

268 Inlägg
4 juni 2008
Windcube skrev:
Nipfel skrev:

lugnt alltså smile får allt åka in med den då nån gång... verkar som att det inte behöver vara så allvarligt som jag trodde...  men tack för hjälpen ändå smile

Är det allvarligt så stannar bilen smile Men eftersom din bil går och antagligen känns rätt normal så lär det inte va något stort, men kanske lika bra att fixa det ändå

Filkörning?
852 Inlägg
4 juni 2008
jag håller med Nipfel, du borde ta tag i det ganska snarast. den där lampan sitter ju där av en anledning.
sen kan det ju vara diverse olika skitsaker men då vet du ju i alla fall att det är en skitsak.

mvh

Sök