4082
Sök

Darkie's ; BMW 328 E36 "SÅLD"

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juni 2009
#861
Du har ju ungefär lika stora problem med bilen som jag känns det som... just nu vet jag dock vad som är fel på min, vilket du inte tycks veta med din. tongue

Hoppas det löser sig, elfel är något av det jäkligaste som finns.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rekondchef
265 Inlägg
23 juni 2009
#862
Spontant känns d som att antingen Lmm eller lambdasonderna har nåt vajs.. Koppla ur Lmm o testa bilen! Blir den märkbart piggare har du ju svaret.. Annars går d o mäta upp lambdasonderna.. Ska ge en visst utslag men minns inte d nu på rak arm.. smile

dARKiE
5 031 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#863
Crille-76 skrev:
Spontant känns d som att antingen Lmm eller lambdasonderna har nåt vajs.. Koppla ur Lmm o testa bilen! Blir den märkbart piggare har du ju svaret.. Annars går d o mäta upp lambdasonderna.. Ska ge en visst utslag men minns inte d nu på rak arm.. smile

Räcker inte det inte att stå på tomgången som jag gjorde i filmen?
Ska prova det direkt då...

Hur mäter man lamdasonderna och sitter det 2 på denna? en vid grenröret och en bak vid katalysatorn? hmm

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 juni 2009
#864
Som sagt tråkigt att köpa en lmm bara för att prova, men tyvärr så låter detta som ett typiskt lmm fel:/ annars kan du köpa en på bildelsbasen.se begagnad?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

735 Inlägg
23 juni 2009
#865
Darkie skrev:
Crille-76 skrev:
Spontant känns d som att antingen Lmm eller lambdasonderna har nåt vajs.. Koppla ur Lmm o testa bilen! Blir den märkbart piggare har du ju svaret.. Annars går d o mäta upp lambdasonderna.. Ska ge en visst utslag men minns inte d nu på rak arm.. smile

Räcker inte det inte att stå på tomgången som jag gjorde i filmen?
Ska prova det direkt då...

Hur mäter man lamdasonderna och sitter det 2 på denna? en vid grenröret och en bak vid katalysatorn? hmm

Borde sitta vid grenröret kikade lite snabbt på realoem
Senast redigerat av Broken-Arrow (23 juni 2009)

Born With Nothing..Die With Everything

dARKiE
5 031 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#866
marwin_of_sweden skrev:
Som sagt tråkigt att köpa en lmm bara för att prova, men tyvärr så låter detta som ett typiskt lmm fel:/ annars kan du köpa en på bildelsbasen.se begagnad?

Jo, det är ju det... hmm


Provade dock vad Chrille skrev.

Att testa bilen utan LMM ikopplad..  Drog ut kontakten och startade bilen, och körde sen ut på 21:an (110väg).. Gav plattan i mattan.
BILEN GICK bättre typ som förr... LOW BEAM LAMPAN TÄNDS, men LAMPORNA FUNGERAR ju förfan?!!!

Stannar vid poliskontrollplats sätter i LMM kontakten, bilen går sämre ett par sekunder...

åker ut på motorvägen igen, ger plattan i mattan.. Bilen går fortfarande hur bra som helst igen... ??????? VA FAN HÄNDER?!?! 

Stannar hemma och drar ur kontakten igen... bilen går likadant som vanligt... inget att den vill dö eller någonting???

Fattar absolut ingenting..
Senast redigerat av Darkie (23 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juni 2009
#867
Bilen bör ju helt klart gå sämre utan LMM-givarens info, och gör den inte det, så kan den ju spöka?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 juni 2009
#868
Jag hade inte heller nån lust o prova en ny lmm så ja fick även tipset att nolla hela systemet, koppla ut batteriet nåra timmar:P om den nu börjar gå dåligt igen:P det är värt att pröva många saker innan man slänger ut 5000:) Föresten nu fick jag en idé!!! vart har han som satte dit öppna filtret gjort av sensorn för insugsluft temperaturen?! Kompisen satte dit sport filter och hängde den bara brevid, då gick den ungefär som du beskriver:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

dARKiE
5 031 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#869
marwin_of_sweden skrev:
Jag hade inte heller nån lust o prova en ny lmm så ja fick även tipset att nolla hela systemet, koppla ut batteriet nåra timmar:P om den nu börjar gå dåligt igen:P det är värt att pröva många saker innan man slänger ut 5000:) Föresten nu fick jag en idé!!! vart har han som satte dit öppna filtret gjort av sensorn för insugsluft temperaturen?! Kompisen satte dit sport filter och hängde den bara brevid, då gick den ungefär som du beskriver:P

En smal slang? Den hänger bara bredvid tror jag.. plus att den är pluggad..
Men så har bilen varit sen jag köpte den typ snart ett år.. tycker det borde vara märkligt om den börjar bråka nu? hmm
Senast redigerat av Darkie (24 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

vinnarskalle!
907 Inlägg
23 juni 2009
#870
spraya elektronikrengöring på LMM's sensor. Det har hjälpt mig iaf (sprayade för mycket filterolja på luftfiltret).


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juni 2009
#871
Darkie skrev:
Rquired skrev:
Darkie skrev:
haha kan vara så..lol
Den går hur bra som helst om jag inte sätter plattan i mattan..
Känns som den slirar.. eller blir strypt på något sätt.. hmm

Det är nått med ASC, som jag läst/hjälpt till någon gång på Autopower med. Fan att jag inte kommer ihåg vad bara...

OM wiren kärvar och *den som stryper när ASC indikerar spinn* inte går tillbaka till utgångsläget, då orkar bilen inte med när du ger fullt. Men när du trycker ner gasen 50-75% går bilen trots allt inte "fullt" och orkar därför med att acc så du tycker det är ok

Om du förstår hur jag menar? smile Det är bara rena spekulationer från min sida, men nått sådant var det har jag för mig.

Men om jag har ASC kontakten utdragen så borde den ju inte kunna göra något? Har alltid haft den utryckt från motorutrymmet. Men sen för någon vecka sedan så tröttnade jag på den gula triangeln i panelen och satt i den igen. Sen tryckte jag bara av ifall jag skulle busa så lampan lös ígen, dock har jag alltid haft problem med att när jag inte har stängt av den och gasar häftigt.. så börjar lampan lysa, men den släcks inte igen fast att jag trycker på knappen osv.. Tills jag stänger av bilen och sätter igång den igen. Då kan jag styra den igen tills jag råkar spinna med den inkopplad igen..

Men om jag nu kopplar ur kontakten igen från motorutrymmet så borde den inte kunna strypa nåt mer? Ska prova men tror inte på det...  Det känns verkligen som kopplingen men det luktar ingenting och den går hur bra som helst annars, så du är nog på rätt väg.. Tycker inte det är kopplingen men det är samma fenomen, bilen stryps ialf vid fullgas hmm

Det där med att triangeln tänds när man gasar häftigt har jag också haft, helt enkelt så att motorn rör lite på sig när man gasar, och att kontakten är sliten=kontakten glappar. Spänn dit den med spännband eller något sådant borde det försvinna.

Att förtydliga, min lilla "teori" har med spjällen och allt vad som finns där att göra. Inte med själva elektroniken till ASC, även om du kopplar loss systemet så kan fortfarande själva mekaniken kärva och "strypa" bilen. Vad som hade hänt killen på autopower (om jag minns rätt) var alltså att dessa spjäll/wire hade kärvat fast i ett läge som fungerade som strypande.

När du ger full gas följer alltså inte spjällen med till det läge de bör göra, är inte säker på hur det sitter och ser ut. Men man borde väl kunna titta/smörja och se så allt rör sig som det ska?

Edit: Lite nya elektronikproblem ser jag, fick mig att tänka på en annan sak. "huvuddatorn" eller vad man ska kalla den. Denna sitter framför passageraren fram om jag inte minns fel, du kommer åt den genom att komma inifrån motorutrymmet.

Du vet var + polen sitter? Bakom denna finns där ett liten utrymme och sedan kommer väggen. Jag har för mig att datorn sitter där bakom, plockar du bort dämpmaterial osv finns där en lucka som leder in osv...

Jag har läst att man kan dra ut kontakterna till denna och att datorn då nollställer en massa olika värden som den vanligtvis inte för ens om du plockar bort batteriet (vilket du borde testa först föresten?). Blir det knas i denna brukar detta hjälpa, men om detta är något hemmamek som någon kommit på och det finns bättre metoder eller om det är helt ok att göra så här vet jag inte. Du har ju sådant service/data vad-det-nu-heter har jag sett, det kanske går att nollställa via den?

Bara förslag smile
Senast redigerat av Rquired (23 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#872
Service data programmet fick jag aldrig igång då jag inte har en sådat uttag i datorn, och det fungerade inte med USB omvandlare..

Men ska kolla de,
Far ringer väl snart å säger om jag kan komma till verkstaden i hbg idag å kolla värden i deras dator.
Men antagligen är det LMM, då jag tog bort denna helt igår och bilen gick fortfarande bra i motorn haha..

Dessutom drar den 19.5 LITER / 100km alltså nästan 2 liter milen idag haha.. (LUGN körning) så jag tror garanterat att det är LMM nu ialf.  Hade den varit trimmad med 800hk så hade jag inte gnällt men att knappt har någon effekt längre och den förbrukningen så njea.. ;D


+ ibland dör den när man trycker ner kopplingen..
Senast redigerat av Darkie (25 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 435 Inlägg
26 juni 2009
#873
När LMM inte funkar så kör den på förvalda värden som gör att den går fett och därav drar mer soppa.

Köp en begagnad LMM, för 5000 får du en fräsch 328 maskin med LMM och allt..


dARKiE
5 031 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#875
Tuggummimannen skrev:
Jag har en luftmassemätare till en 328 som jag inte behöver...

Mvh
/T

synd att jag inte visste det för en timme sen.
beställde nyss en ny på bmw men, men.. ; )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

369 Inlägg
26 juni 2009
#876
Läst felkoderna? man blir galen av att testa...

EDIT: om lmm är ok och det är annat fel så får man ej lämna igen elgrejjer heller för den delen...
Senast redigerat av Henk3 (26 juni 2009)


1 507 Inlägg
26 juni 2009
#877
Ok hmm. Du kunde få testa att byta till den jag har och se om det ens är det som är felet..

Hur mycket gick den nya på?

Mvh
/T


dARKiE
5 031 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#878
Henk3 skrev:
Läst felkoderna? man blir galen av att testa...

EDIT: om lmm är ok och det är annat fel så får man ej lämna igen elgrejjer heller för den delen...

Inte läst dem nej. Kom aldrig dit,

jag vet detta, det är en stor risk jag tar hmmsmile

Men vad jag vet, så är det med 99% LMM.
Om det inte är det, så får jag bita i det sura äpplet och låta bilen stå en månad till.
Då alla mina pengar går till detta typ haha. Man måste våga chansa ibland cool

har ialf bytat tändstift och olja,  osv idag. wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

tysk.
592 Inlägg
27 juni 2009
#879
Såååååååååååååååååååå. Läst hela din projekttråd nu. I brist på sömn antar jag. Jävla otur du har hela tiden. Ang det med LMM:en, det är ju bara att skita i att hämta ut den och köpa en beg. smile

Men satan, gillar din bil skarpt. Är själv på jakt efter 325/8iM måste bara bli av med volvon. Riktigt fräsh är den, gillar när folk lägger ner en jävla massa jobb på grejer som inte syns!


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 juni 2009
#880
Lycka till med nya lmm. Provat å köra utan lamdasonder? ta även kort på lamda kontakterna så vet jag vilka det är.

Ps hör av dig vid försäöjning smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök