Darkie skrev:
Rquired skrev:
Darkie skrev:
haha kan vara så..

Den går hur bra som helst om jag inte sätter plattan i mattan..
Känns som den slirar..
eller blir strypt på något sätt..

Det är nått med ASC, som jag läst/hjälpt till någon gång på Autopower med. Fan att jag inte kommer ihåg vad bara...
OM wiren kärvar och *den som stryper när ASC indikerar spinn* inte går tillbaka till utgångsläget, då orkar bilen inte med när du ger fullt. Men när du trycker ner gasen 50-75% går bilen trots allt inte "fullt" och orkar därför med att acc så du tycker det är ok
Om du förstår hur jag menar?

Det är bara rena spekulationer från min sida, men nått sådant var det har jag för mig.
Men om jag har ASC kontakten utdragen så borde den ju inte kunna göra något? Har alltid haft den utryckt från motorutrymmet. Men sen för någon vecka sedan så tröttnade jag på den gula triangeln i panelen och satt i den igen. Sen tryckte jag bara av ifall jag skulle busa så lampan lös ígen, dock har jag alltid haft problem med att när jag inte har stängt av den och gasar häftigt.. så börjar lampan lysa, men den släcks inte igen fast att jag trycker på knappen osv.. Tills jag stänger av bilen och sätter igång den igen. Då kan jag styra den igen tills jag råkar spinna med den inkopplad igen..
Men om jag nu kopplar ur kontakten igen från motorutrymmet så borde den inte kunna strypa nåt mer? Ska prova men tror inte på det... Det känns verkligen som kopplingen men det luktar ingenting och den går hur bra som helst annars, så du är nog på rätt väg.. Tycker inte det är kopplingen men det är samma fenomen, bilen stryps ialf vid fullgas

Det där med att triangeln tänds när man gasar häftigt har jag också haft, helt enkelt så att motorn rör lite på sig när man gasar, och att kontakten är sliten=kontakten glappar. Spänn dit den med spännband eller något sådant borde det försvinna.
Att förtydliga, min lilla "teori" har med spjällen och allt vad som finns där att göra. Inte med själva elektroniken till ASC, även om du kopplar loss systemet så kan fortfarande själva mekaniken kärva och "strypa" bilen. Vad som hade hänt killen på autopower (om jag minns rätt) var alltså att dessa spjäll/wire hade kärvat fast i ett läge som fungerade som strypande.
När du ger full gas följer alltså inte spjällen med till det läge de bör göra, är inte säker på hur det sitter och ser ut. Men man borde väl kunna titta/smörja och se så allt rör sig som det ska?
Edit: Lite nya elektronikproblem ser jag, fick mig att tänka på en annan sak. "huvuddatorn" eller vad man ska kalla den. Denna sitter framför passageraren fram om jag inte minns fel, du kommer åt den genom att komma inifrån motorutrymmet.
Du vet var + polen sitter? Bakom denna finns där ett liten utrymme och sedan kommer väggen. Jag har för mig att datorn sitter där bakom, plockar du bort dämpmaterial osv finns där en lucka som leder in osv...
Jag
har läst att man kan dra ut kontakterna till denna och att datorn då nollställer en massa olika värden som den vanligtvis inte för ens om du plockar bort batteriet (vilket du borde testa först föresten?). Blir det knas i denna brukar detta hjälpa, men om detta är något hemmamek som någon kommit på och det finns bättre metoder eller om det är helt ok att göra så här vet jag inte. Du har ju sådant service/data vad-det-nu-heter har jag sett, det kanske går att nollställa via den?
Bara förslag
