4001
Sök

Prövotid

3 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Tjena!
Jag undrar hur pass mycket för fort man måste köra under det att man har prövotid på sitt körkort för att få det tillbaka kallat så man måste göra om proven? Har letat runt på olika sidor men inte hittat nått så tänkte att någon här kanske vet?

Mycket tacksamm för svar.

Mvh Eric.

Leg. nöt
460 Inlägg
3 juni 2008
De kvittar väl hur lite man kört för fort? 1km/h e ju fortkörning.. hmm

SAAB

NissanMotorsport
3 juni 2008
är väl samma regler som om du haft körkortet i 34 år eller något, bara de att dom som inte har prövotid får tbx kortet efter ett viss tag, medans du måste göra om det.. så om du kör nån km över hastighetsgränsen så får du bara böter eller varning som alla? men är inte riktigt säker smile

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 juni 2008
Det gäller samma regler som när prövotiden är över, dvs:

30 & 50 väg > 20 över
70 - 110 väg > 30 över

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
3 juni 2008
noll tolerans
Senast redigerat av psi (3 juni 2008)

Leg. nöt
460 Inlägg
3 juni 2008
HaveUSeenMyS14 skrev:
är väl samma regler som om du haft körkortet i 34 år eller något, bara de att dom som inte har prövotid får tbx kortet efter ett viss tag, medans du måste göra om det.. så om du kör nån km över hastighetsgränsen så får du bara böter eller varning som alla? men är inte riktigt säker smile

nja.. böter under prövotid? tror faktiskt du blir av me kortet vilken haistighet de än gäller..

SAAB

764 Inlägg
3 juni 2008
psi skrev:
noll tolerans

helt fel

136 Inlägg
3 juni 2008
det är samma som för dom som inte har prövotid vad jag har förstått, skillnaden är att den som inte har prövotid kan få tillbaka sitt kort efter x antal månader utan att behöva ta om det, en med prövotid får därimot ta om det om han/hon blir av med det. men straffen ska vara de samma för prövotid/icke prövotid med undantag för att om du blir av med kortet måste ta om det..

så alltså kör du 30km/h för fort på till ex 90 väg så måste du ta om det

rätta mig gärna om jag har fel men så har jag uppfattat det

VW Passat 1.8T. 97-

764 Inlägg
3 juni 2008
740Rob skrev:
HaveUSeenMyS14 skrev:

nja.. böter under prövotid? tror faktiskt du blir av me kortet vilken haistighet de än gäller..

NEJ DET GÖR DU INTE.
Jag är 110 % säker på detta, har körskoleboken från 2007 som källa!

EDIT:

Granathe skrev:
det är samma som för dom som inte har prövotid vad jag har förstått, skillnaden är att den som inte har prövotid kan få tillbaka sitt kort efter x antal månader utan att behöva ta om det, en med prövotid får därimot ta om det om han/hon blir av med det. men straffen ska vara de samma för prövotid/icke prövotid med undantag för att om du blir av med kortet måste ta om det..

Du har uppfattat det helt rätt!
Senast redigerat av axelj (3 juni 2008)

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
3 juni 2008
man får INTE böter då man har prövotid. man blir av med lappen ifall man kör såpass över hastighetsgränsen. det är därför det just kallas PRÖVOTID.

och när jag syftade på noll tolerans så menade jag självfallet de regler som gäller för bilister som har övergått prövotiden
Senast redigerat av psi (3 juni 2008)

2 638 Inlägg
3 juni 2008
Har sett flera trådar om detta tidigare, men har en erfarenhet att dela med mig iallafall. En som jag känner som har prövotid körde 85km/h på 70 väg och fick bara böter...
Senast redigerat av Aker_s40 (3 juni 2008)

Leg. nöt
460 Inlägg
3 juni 2008
axelj skrev:
740Rob skrev:
HaveUSeenMyS14 skrev:

NEJ DET GÖR DU INTE.
Jag är 110 % säker på detta, har körskoleboken från 2007 som källa!

EDIT:

Granathe skrev:

Du har uppfattat det helt rätt!

Okej.. men sen beror de väl lite på konstapeln.. hmm
Senast redigerat av 740Rob (3 juni 2008)

SAAB

3 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Alla säger olika, ingen som är helt säker?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juni 2008
Eric_90 skrev:

Prövotid = Du får ta om körkortet om du blir av med det, samma regler som utan prövotid i övrigt.

Inte prövotid = Du får tillbaka körkortet ett par månader efter att du blev av med det såvida du inte gjort något riktigt ordentligt olagligt bakom ratten.

Det *ENDA* som skiljer prövotid från "riktigt" körkort är alltså att man får ta om kortet om man har prövotid, inget annat.

EDIT:
740Rob skrev:
Okej.. men sen beror de väl lite på konstapeln.. hmm

Skulle en ensam snut alltså ha rätten att ändra Svea rikes lag bara för att han precis råkat haffa någon med prövotid på kortet ??

Svaret är givetvis nej!
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

764 Inlägg
3 juni 2008
Eric_90 skrev:

Jo jag är helt säker.
Du har säkerligen en körkortsbok hemma? Kika bland de sista sidorna så ska du nog få svar! (Om du har samma bok som jag hade)

Mvh

Vindsurfare
150 Inlägg
3 juni 2008
Blir så jävla trött på dessa rykten om att dett skulle vara noll tolerans osv!!!!

NÄR ska alla fatta att det är precis samma jävla bedömning som gäller oavsett om du har prövotid eller om du haft körkortet i femtielva år!!!??

Sorry, överreagerade lite kke.. roll

Men alla ni, snälla läs här t.ex.
http://www.trafikjuristen.se/korkorting … fakta2.htm

Någon som kan hänvisa till något/någon vettig källa som påstår något annat??
..nej, tänkte väl det!
Varför?
Jo, för allt annat är bara rykten! wink

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

NissanMotorsport
3 juni 2008
Surferboy skrev:
Blir så jävla trött på dessa rykten om att dett skulle vara noll tolerans osv!!!!

NÄR ska alla fatta att det är precis samma jävla bedömning som gäller oavsett om du har prövotid eller om du haft körkortet i femtielva år!!!??

..nej, tänkte väl det!
Varför?
Jo, för allt annat är bara rykten! wink

// Tobbe

Tack, satt och leta efter en riktig källa, men hitta ej smile så, slut diskuterat nu smile

Med.lem
3 759 Inlägg
3 juni 2008
psi skrev:
man får INTE böter då man har prövotid. man blir av med lappen ifall man kör såpass över hastighetsgränsen. det är därför det just kallas PRÖVOTID.

och när jag syftade på noll tolerans så menade jag självfallet de regler som gäller för bilister som har övergått prövotiden

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstånd, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det! (om det nu inte rör sig om något extremt)

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 juni 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
4 juni 2008
Surferboy skrev:

..nej, tänkte väl det!
Varför?
Jo, för allt annat är bara rykten
! wink

// Tobbe

Jag tror det finns en anledning till det om jag ska vara helt ärlig.

Precis samma anledning till att folk (ofta föräldrar) lurar i barnen saker om tex;
Näcken =vatten är farligt
Leka med eld & kissa i säng == inte leka med elden
Inte hålla in nysningar för då får man bihålsinflamation (kanske är lite ensam om den) = vet faktist inte varför man inte ska göra det tongue

Och att att polisen rycker kortet för minsta lilla grej du gör olagligt = du ska hålla dig lung = säkrast så

Men vadå jag trodde på det också en gång i tiden, det var därför jag tog A1 kortet, så jag skulle slippa ha prövtid när jag hade bil 2 år senare.

/David
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 juni 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
4 juni 2008
Mr_EmCom skrev:
psi skrev:

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstond, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det!

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David

såpass är vad som står i reglerna, x antal km/h över osv osv beroende på hastighetsgräns.
vet inte varför du repeterade men det du skrev var i stort dett samma sak jag skrev i just det inlägget.
Senast redigerat av psi (4 juni 2008)

Sök