2731
Sök

vart ska jag sätta dumpen? volvo s40

Maskin Operatör
130 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#1
Tänkte sätta i en öppen dump i s40 men vet ej vart jag ska sätta den? är det nån som har några ideer gärna lite bilder också vore bra. Det är en volvo s40 2,0t -98

Volvo S40 2,0T

Os Difuntos
1 822 Inlägg
5 juni 2008
#2
I röven HAHA tongue
Aja baja. Var snäll. Tänk på vad du skriver.
/Moderator (Phaetoon)

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juni 2008
#3
Det är svårt att få det att funka, du bör läsa på om dumpens funktion och placering på nätet, sen öppnar du huven, filurar på var i insugssystemet det var bäst att ha dumpen och du kommer direkt se ett uppenbart ställe att sätta den.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#4
hm okej..det är ju så mkt snack om s40 och dump tex att katen tar stryk, lmm går sönder men äre så farligt och sätta ditt en då?

Volvo S40 2,0T

77 Inlägg
5 juni 2008
#5
prova sätt öppet filter, det hade min bror på sin gamla s40 2.0t, det lät faktiskt mysigt, och det funkade ju så länge han hade den, i drygt 2 månader.. tongue


Maskin Operatör
130 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#6
nej jag har haft öppet luftfilter och jag tycker bara att det låter som att det flåsar..

Volvo S40 2,0T

133 Inlägg
5 juni 2008
#7
Mellan insug och IC


Avstängd
653 Inlägg
5 juni 2008
#8
baca skrev:
I röven HAHA tongue
Hade nog lätit fränt som fan big_smile typ  PTTHHUUUYYYSSHHH lol


Inget chattande i tråden tack. Skärpning.
/Moderator (Phaetoon)

Jag har rätt i vad jag än säger.

Maskin Operatör
130 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#9
Inga fler oseriösa svar`?

Volvo S40 2,0T

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
24 juni 2008
#10
Den bör sitta så nära spjället som möjligt!

Maskin Operatör
130 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#11
okej? kan man inte sätta den mellan ic och insuget då? funderar på det, har sett lite bilder på hur folk har gjort..

Volvo S40 2,0T

Livsnjutare
362 Inlägg
24 juni 2008
#12
kolla på www.x40nordic.com även om du inte är medlem kan du ändå söka på hemsidan wink

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

39 Inlägg
24 juni 2008
#13
du kan skaffa en hybrid dump om du vill ha fetare ljud men ändån ett väl fungerande system. kan bli fel med soppa blandningen annars. plasera det på tryckröret innan spjälhuset.


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2008
#14
absolutrobban skrev:
okej? kan man inte sätta den mellan ic och insuget då? funderar på det, har sett lite bilder på hur folk har gjort..
Nu börjar det likna nått smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2008
#15
MG_Knudan skrev:
du kan skaffa en hybrid dump om du vill ha fetare ljud men ändån ett väl fungerande system. kan bli fel med soppa blandningen annars. plasera det på tryckröret innan spjälhuset.
går "tyvärr" som en kratta ändå

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin Operatör
130 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#16
okej..ja men alltså en dumpventil har ju den funktion att avlasta system ifrån övertryck och en lmm ska ju bara mäta luftmängd osv så det borde ju vara helt skillda saker eller? eftersom att den kan gå sönder om man sätter på en öppen dump..

Volvo S40 2,0T

229 Inlägg
25 juni 2008
#17
absolutrobban skrev:
okej..ja men alltså en dumpventil har ju den funktion att avlasta system ifrån övertryck och en lmm ska ju bara mäta luftmängd osv så det borde ju vara helt skillda saker eller? eftersom att den kan gå sönder om man sätter på en öppen dump..
Kortsagt kan man säga att Lmm mäter upp luften båda vägarna. Eftersom en öppen dump släpper ut överbliven luft så tror lmm att de "fattas" och tillsätter därför mer. Resultatet är att det går fett.

Summan av det hela är: Vill du skada bilen sätt dit en öppen dump. Vill du ha en hel bil med dump är du tvungen att byta sprut.
Senast redigerat av Andreas_o_r (25 juni 2008)

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2008
#18
absolutrobban skrev:
eftersom att den kan gå sönder om man sätter på en öppen dump..
nej nej nej LMM tar ingen skada.  Du har redan en dumpventil som fungerar utan konstighete upp till 350hk.

Det är när du monterar en öppen dump som släpper ut luften som det blir fel precis som Andreas säger.

Mitt starkaste råd är att läsa på ordentligt innan du gör något. förstå hur det fungerar och vad som hände om man ändrar något.

Om du tror jag har koll så är det bara att fråga här i tråden tex, annars finns massa info på motorforumen runt om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

229 Inlägg
25 juni 2008
#19
Torpis vet vad han pratar om.......  wink

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

Maskin Operatör
130 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#20
jo nog vet jag att tropis vet vad han snackar om det finns det inga tvivel om cool men alltså efter som att min s40 är en lättryckare så borde man väl inte få ut något speciellt "pysljud" ur en öppen dumo eller hur? efter som att det där pys ljudet måste ju bli högre ju högre laddtryck man har eller hur? så kort sagt så är ingen större idé och sätta i en öppen dump heller..

Volvo S40 2,0T


Sök