2788
Sök

Ska turbokonvertera volvo 740 16v "Behöver tips"

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 juli 2008
#41
Phaetoon skrev:
Volvo har godtagit max 310 Nm för en 740.
Så rent effektmässigt så får du inte hinka i en T5:a rakt av. (240hk/330Nm)
Det känns som om siffrorna är satta just för att man inte ska kunna montera in en T5:a.
Så det bästa är nog att utgå från en original B230FT (eller en B230FK om du ändå ska trimma)
och reg. besiktiga med den. Ska du trimma är det bättre att reg. besiktiga med B230FK.

Turbomotorn som sitter i 850 Turbo (B5234T) har 225hk/300Nm och är således tillåten!

Såg längre upp att trådskaparen (?) funderade på en T5R motor istället, vilket känns väldigt onödigt med tanke på att enda skillnaden mellan T5 och T5R motorn är programvaran, en chippad T5 och T5R ger alltså exakt lika mycket effekt! Dessutom är T5-motorn tillåten att skruva i medans T5R borde utveckla ett för högt vridmoment (enligt Phaetoons uppgifter)

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2008
#42
Oftast är T5R reggade med 166kw, alltså 225hk, samma siffror som T5ans, även om dom utvecklar 240hk och 330Nm på öppet spjäll, tack vare boosten dom har.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 juli 2008
#43
TurbOla skrev:
Oftast är T5R reggade med 166kw, alltså 225hk, samma siffror som T5ans, även om dom utvecklar 240hk och 330Nm på öppet spjäll, tack vare boosten dom har.

Jaså, det hade jag ingen aning om, Volvo uppger iaf 240 hk tongue
Att effekthöjningen bara är temporär visste jag dock

8 156 Inlägg
1 juli 2008
#44
axelj skrev:
Turbomotorn som sitter i 850 Turbo (B5234T) har 225hk/300Nm och är således tillåten!

Såg längre upp att trådskaparen (?) funderade på en T5R motor istället, vilket känns väldigt onödigt med tanke på att enda skillnaden mellan T5 och T5R motorn är programvaran, en chippad T5 och T5R ger alltså exakt lika mycket effekt! Dessutom är T5-motorn tillåten att skruva i medans T5R borde utveckla ett för högt vridmoment (enligt Phaetoons uppgifter)

Jag tänkte väl att det fanns en gammal T5:a som klarade kraven... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

laddtrycks beroende
72 Inlägg
1 juli 2008
#45
du kan ju också regga in den med den motor nu du tänkt dej o använda. sen när du reggat den med exempel 16v turbo o de saker du ska ha så ställer man på laddtrycket o liknande. men då har du den fortfarande reggad med dom saker som sitter under huven om du nu förstår hur ja menar:)

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2008
#46
Men du behöver ett fördelarlöst tändsystem som inte går på fördelardosan, eftersom den sitter på växellådssidan, in mot torpedväggen när man monterar i 740n, 2st 960 oljetråg som man kortar och svetsar ihop, då 960 har vitmotor, alltså i samma motorserie som T5an, motorfästen från 960, elhärva från 850n, elfläkt är väl att föredra, växellåda, du kan köra getrag, m90, m.m.
Man ska köpa/göra en adapterplatta till växellådan bara.

Kolla på TPC, ligger en hel tråd uppe med T5-byggare i 740 och 940.
Senast redigerat av TurbOla (1 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2008
#47
Koperiat från TPC:
"Du får ha en motor med max 236hk och 310Nm i en 740. B5234T motorn från en 850T funkar därför perfket då den har 225hk och 300Nm.
Motorer från 850T-5R och R har för myket effekt och blir därför inte godkända.

Intygen får någon annan svara på, då det var ett par år sedan jag reggade min nu. Då behövdes inga men kan ju vara annorlunda nu."

T5 konvertering på TPC
Senast redigerat av TurbOla (1 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

34 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#48
Phaetoon skrev:
Volvo har godtagit max 310 Nm för en 740.
Så rent effektmässigt så får du inte hinka i en T5:a rakt av. (240hk/330Nm)
Det känns som om siffrorna är satta just för att man inte ska kunna montera in en T5:a.
Så det bästa är nog att utgå från en original B230FT (eller en B230FK om du ändå ska trimma)
och reg. besiktiga med den. Ska du trimma är det bättre att reg. besiktiga med B230FK.

Nej men ja får ju göra den som ett amatörbyggt fordon då... å då får ja ju ta ett helt paket med boxar å spridare och allt..

34 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#49
volvo_18_tum skrev:
du kan ju också regga in den med den motor nu du tänkt dej o använda. sen när du reggat den med exempel 16v turbo o de saker du ska ha så ställer man på laddtrycket o liknande. men då har du den fortfarande reggad med dom saker som sitter under huven om du nu förstår hur ja menar:)

Ja jag förstår dig.. men det enda är att jag inte får sätta turbo på min gamla skit juh.. för jag får ju bara ha 15 KW / hundra kilo tjänste vikt.. så det blir ungefär 280 HK å vad ligger man på original jo typ 156 HK eller nåt.. så ja vet inte ja

Avstängd
1 557 Inlägg
2 juli 2008
#50
Jag haren polare som kommer ha ca 800hk ur en 8 ventilare det måste inte vara 16 wink

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

34 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#51
MrKerm skrev:
Jag haren polare som kommer ha ca 800hk ur en 8 ventilare det måste inte vara 16 wink

Okey så han åker på en 8 ventilare.. men vad har han mer för smaskiga saker då?

vet du hur mycket mina kolvar tål om ja skulle kasta på ett aggregat nu?? och vad behöver ja göra så ja inte ser kolven komma ut ur blocket?

Avstängd
1 557 Inlägg
2 juli 2008
#52
Honken_82 skrev:
MrKerm skrev:
Jag haren polare som kommer ha ca 800hk ur en 8 ventilare det måste inte vara 16 wink

Okey så han åker på en 8 ventilare.. men vad har han mer för smaskiga saker då?

vet du hur mycket mina kolvar tål om ja skulle kasta på ett aggregat nu?? och vad behöver ja göra så ja inte ser kolven komma ut ur blocket?

Vet inte riktigt va han har för prylar nu, har inte sett den nya motorn.. Han hade 687hk innan men det va han inte nöjd med citat: den måste ju fan släppa på alla växlar smile
Jag kan kanske länka samman er eller så ? Han är grymt duktig och har bra kontakter smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

34 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#53
MrKerm skrev:
Honken_82 skrev:
MrKerm skrev:
Jag haren polare som kommer ha ca 800hk ur en 8 ventilare det måste inte vara 16 wink

Okey så han åker på en 8 ventilare.. men vad har han mer för smaskiga saker då?

vet du hur mycket mina kolvar tål om ja skulle kasta på ett aggregat nu?? och vad behöver ja göra så ja inte ser kolven komma ut ur blocket?

Vet inte riktigt va han har för prylar nu, har inte sett den nya motorn.. Han hade 687hk innan men det va han inte nöjd med citat: den måste ju fan släppa på alla växlar smile
Jag kan kanske länka samman er eller så ? Han är grymt duktig och har bra kontakter smile

det vore jätte snällt det.. För att volvo är en familjebil men tycker de ska gå å visa att de inte är så slöa..

Avstängd
1 557 Inlägg
2 juli 2008
#54
Honken_82 skrev:
MrKerm skrev:
Honken_82 skrev:

Okey så han åker på en 8 ventilare.. men vad har han mer för smaskiga saker då?

vet du hur mycket mina kolvar tål om ja skulle kasta på ett aggregat nu?? och vad behöver ja göra så ja inte ser kolven komma ut ur blocket?

Vet inte riktigt va han har för prylar nu, har inte sett den nya motorn.. Han hade 687hk innan men det va han inte nöjd med citat: den måste ju fan släppa på alla växlar smile
Jag kan kanske länka samman er eller så ? Han är grymt duktig och har bra kontakter smile

det vore jätte snällt det.. För att volvo är en familjebil men tycker de ska gå å visa att de inte är så slöa..

Nu kanske man inte kan ha dom hk o köra varje dag till jobbet osv men det går o skrämma motorerna ganska mycket smile

Vi kan höras via PM wink Skall lägga mig nu dock

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

34 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#55
Är det någon som har något mer bra att säga om dessa gamla bilar och hur jag skall trimma den??

34 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#56
Någon som vet om någon vettig 940 turbo motor eller en 740 turbo motor med allt då??

141 Inlägg
23 augusti 2008
#57
Turbokonvertera den motorn du har o kör på e85 så behöver du inte kompsänka fast h-profil stakar är ett måste över 280 hk.
Eget grenör mm så kan du ju bara hänga dit original när du ska besiktiga
Senast redigerat av Pastorn (23 augusti 2008)

Bmw 325 e36 Turbo

Egenföretagare
999 Inlägg
24 augusti 2008
#58
Honken_82 skrev:
Jag vart ju inte så glad när han sa att ja fick ha 15KW/ 100kg tjänstevikt..
så ca 280 HK får ja ha i min liksom de e ju inte nånting att brumma med.. de ska vissla på ordentligt juh

Vet inte vad du har haft för bilar innan, men 280 bromsade hk i en 740 kommer göra en jäkla skillnad mot dina 156 du har idag.

Det som jag tror är enklast är att lyfta i en standard turbomotor från en 740, B230FT. Regga bilen med denna standard-motor. Sedan lyfta över lite delar från din nuvarande 16v motor och trimma på!

Det allra enklaste är väl att sälja din GLT och köpa en turbobil direkt annars...


34 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#59
Jooo det har du ju rätt i men det kan ju vara jätte skojj att få Lite mer drag i grejerna... Hoppas verkligen ja kommer igång med bygget e ju inte riktigt säker ännu...

Vi får se ja har en 940 2,3 turbo på G å sen kanske man kan kasta över 16 V toppen och det eller??

69 Inlägg
21 september 2008
#60
haha inte riktigt kolvar tar i ventiler! skit i vad dom säger släng på en turbo på org motorn och ladda 0,8 laddar du dryga baret smälter org kolvarna i 16v men köp inte m90 när m46 ger upp det är bara skräp köp en getrag istället så slipper du lägga ut pengar på en "förstärkt" m90 det blir rensade kugg nämligen. sen får du ut mer effekt lättare ur 16v än 8

istället för att fråga dom som har kompisar, som har tänkt att bygga, eller som tror sig veta. kan man bygga själv eller fråga dom som vet

pma om du vill veta mer om vad org grejorna håller för



Sök