4434
Sök

tidigare turbotyck..

2 072 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#1
hello undrar om man kan ställa in turbon så att han laddar tidigare.. laddar nu vid full tryck på 4000rpm.. ++..
går de att ställa (hur i så fall) in skadar de motorn/turbon??

Sandzoo i da house

2 164 Inlägg
6 juni 2008
#2
Svårt att få en stor turbo att ladda tidigare.
Enda alternativet är att ha en mindre turbo i så fall.

MVH

F


18 Inlägg
6 juni 2008
#3
eller kompressor big_smile

I like it clean!

2 072 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#4
Nordfjell skrev:
eller kompressor big_smile

poäng till dej big_smile

Sandzoo i da house

86 Inlägg
6 juni 2008
#5
mindre avgashus möjligen? men lite väl mycket meck med det kanske..

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
7 juni 2008
#6
Enda möjligheten är att du sätter på ett mindre avgasshus eller på något sätt lyckas få motorn att ge mera avgaser på låga varv men tror inte att de går....


333 Inlägg
7 juni 2008
#7
En bra elektronisk laddtrycksstyrning brukar göra så att laddet kommer lite tidigare. Eller kanske bara att man får upp trycket snabbare.
Annars kanske ett mindre avgassystem kan få upp mottrycket så att laddet kommer tidigare.


-utan 940
1 728 Inlägg
7 juni 2008
#8
paran0id skrev:
mindre avgashus möjligen? men lite väl mycket meck med det kanske..

Tvärtom, med ett stort avgashus och lika stor downpipe ökar flödet och turbon kommer snabbare upp i varv.

Här ser du min nuvarande turbo och den som satt i från början, med det stora avgashuset får jag fullt laddtryck 500rpm tidigare än med det lilla: http://www.garaget.org/?car=5582&image=484654

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
7 juni 2008
#9
Andreas 940 skrev:
paran0id skrev:
mindre avgashus möjligen? men lite väl mycket meck med det kanske..

Tvärtom, med ett stort avgashus och lika stor downpipe ökar flödet och turbon kommer snabbare upp i varv.

Här ser du min nuvarande turbo och den som satt i från början, med det stora avgashuset får jag fullt laddtryck 500rpm tidigare än med det lilla: http://www.garaget.org/?car=5582&image=484654

Undrar om de har att göra me avgahuset tro nästan de beror på downpipen....hade du samma downpip då på den gamla???..Om int så kan väl du göra ett litet test o montera dit de gamla avgas huse o kolla om de laddar ännu snabbare big_smile


365 Inlägg
7 juni 2008
#10
Andreas 940 skrev:
paran0id skrev:
mindre avgashus möjligen? men lite väl mycket meck med det kanske..

Tvärtom, med ett stort avgashus och lika stor downpipe ökar flödet och turbon kommer snabbare upp i varv.

Här ser du min nuvarande turbo och den som satt i från början, med det stora avgashuset får jag fullt laddtryck 500rpm tidigare än med det lilla: http://www.garaget.org/?car=5582&image=484654

Nej, det är inte tvärtom.

Mindre avgashus ger tidigare laddtryck.

Finns dock nackdelar med för litet avgashus med, men i detta fallet så skulle ett mindre hus vara att föredra, kanske tillochmed en mer lättmatad turbo helt och hållet

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juni 2008
#11
Självklart kan man få fullt ladd tidigare än 4000rpm. Skaffa en mekanisk boostcontroller så kan du få fullt ladd tidigare. Elektroniken släpper på lite i taget för att spara växellåda och för att det ska vara mer bekvämt. På med en mekanisk (inte pys!) på slangen mellan wg och plenum.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 164 Inlägg
7 juni 2008
#12
caromania skrev:
Självklart kan man få fullt ladd tidigare än 4000rpm. Skaffa en mekanisk boostcontroller så kan du få fullt ladd tidigare. Elektroniken släpper på lite i taget för att spara växellåda och för att det ska vara mer bekvämt. På med en mekanisk (inte pys!) på slangen mellan wg och plenum.

De beror från turbo till turbo.
Vissa turbo agregat får inte upp trycket tidigare bara för man har boost controller.
Mindre avgashus är de som behövs.
Men inte för litet heller.

MVH

F


2 072 Inlägg
8 253 Inlägg
7 juni 2008
#14
Nu är det ju trots allt inte turbon som är problemet. Med din lilla orginalsnurra så skulle du kunna ha fullt laddtryck långt tidigare. Det finns faktiskt en tanke med att laddtrycket kommer sent. Dels så gör man så får att få den att gå snålare när kör lungt, dels så gör man så för att va snäll mot stakarna.

Högre tryck på lägre varv ökar risken för att stakarna viker sig. Att hålla på och bygga om för att få laddtryck snabbare är ett riskmoment på dessa motorer.


2 072 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#15
Marlboroman skrev:
Nu är det ju trots allt inte turbon som är problemet. Med din lilla orginalsnurra så skulle du kunna ha fullt laddtryck långt tidigare. Det finns faktiskt en tanke med att laddtrycket kommer sent. Dels så gör man så får att få den att gå snålare när kör lungt, dels så gör man så för att va snäll mot stakarna.

Högre tryck på lägre varv ökar risken för att stakarna viker sig. Att hålla på och bygga om för att få laddtryck snabbare är ett riskmoment på dessa motorer.

tackar för svaret.. ska nog låta turbon vara i sin position.. för att skona.. resten av motorn..

Sandzoo i da house

Smålänning
7 887 Inlägg
7 juni 2008
#16
Annars finns det ju alltid VNT-turbos big_smile

Ni vet, sånna sära med variabel geometri, som är små på lågvarv och stora på högvarv tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

-utan 940
1 728 Inlägg
9 juni 2008
#18
Toffe10 skrev:
Undrar om de har att göra me avgahuset tro nästan de beror på downpipen....hade du samma downpip då på den gamla???..Om int så kan väl du göra ett litet test o montera dit de gamla avgas huse o kolla om de laddar ännu snabbare big_smile

Jag körde med original-systemet tills jag bytte turbo men har jämfört med syrrans 940 som hade 3tumssystem hela vägen och originalturbon när hon köpte den. Nu har vi monterat ett originalsystem på den och det blev ingen skillnad förutom ljudnivån. Små avgashus (åtminstone Mitsubishis) blir bara jävligt varma och glöder vid vanlig motorvägskörning.

294 Inlägg
9 juni 2008
#19
En stor del i problemet är ju att just din 2.0t har laddtrycket väldigt sent, eftersom det är rätt lite avgaser i rörelse med den korta slaglängden (77mm kontra 90mm på 2.3)

jag bytte min 2.0t mot en 2.5t, och jag har fullt laddtryck vid 2.400 varv med 16t nu....

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck


Sök