Maizer skrev:
Bara för att du inte håller med betyder inte det att du kan förklara andras åsikter för korkade, ännu ett exempel som visar på vilken sidan du står(vänster). Dumförklara sig själv, förklara och motivera gärna varför jag skulle göra det och vad du har för grund till att uttrycka dig så.
Det är ganska irrelevant om mina föräldrar skulle vara missbrukare och slå mig varje dag, det hör inte till saken. I Sverige börjar vi alltid från samma utgångspunkt, det är sedan upp till var och en att bestämma vad han ska göra med den chansen, tar man inte till vara på den så ska det heller inte vara samhällets skyldighet att ta hand om den individen.
Jag håller med dig att det ska finnas ett visst skyddsnät, dock väldigt långt ifrån vad det är idag. Jag tror på individen, att den ska kunna klara sig själv under om man ger den rätt förutsättningar, men jag vet att ni på vänsterflanken hellre förlitar er på att Storebror ska ta hand om er.
Du verkar lida lite av hybris, du överskattar dig själv å det grövsta och försöker på något sätt visa dig överlägsen här på forumet, detta är lite tragiskt måste jag säga.
Man dumförklarar sig själv om man till exempel
helt och hållet utelämnar vilka förutsättningar människor får (Ja, man
har olika förutsättningar från dag 1) beroende på hur deras uppväxt ser ut. Väldigt vanligt att tro så bland som sagt, ekonomer och überliberalister som inte har någon kunskap/intresse för området.
Du kan inte i denna värld jämföra ett barn som kommer från "standardfamilj" med lugn uppväxt, bra boendeförhållanden i lugna områden, god familjeekonomi osv med någon som blir slagen varje dag när han/hon kommer hem från skolan, misshandel föräldrar emellan, missbruk osv.
Tänk dig själv, du är 9 år och kommer hem från skolan. Det första du ser är din far som ligger i vardagsrummet och knarkar, din mor ligger och blöder, sönderslagen. Varje dag!
Är det en bra uppväxt? Tror du att det sätter sina spår? Klart som fan att det gör det! Det finns hur många forskningsrapporter, böcker, studier, you name it, på detta område... alla visar på samma sak: Människor har olika förutsättningar, sociala bakgrunder osv. Sen kommer herr Maizer (med noll utbildning över huvud taget på området) och helt falsifierar hela vetenskapen. Bra jobbat... Det
ÄR relevant att du inte har den bakgrunden och det
ÄR relevant att du inte har kunskapen på området.
Att du uppfattar mig som överlägsen och lider av hybris, ja det är väl ditt sätt att se det på... Det finns ingen annan på forumet (som är vidare aktiv iaf) med den utbildning jag har (Arbetssociolog & personalvetare). Tro mig, man märker sådant rätt snabbt! I och med att jag är i princip ensam så förklarar jag saker och ting på andra sätt än folk kan vara vana vid (och jag har belägg för det + en hel vetenskap i ryggen)... vilket ibland sticker i folks ögon. Vips, så är man "överlägsen", "besserwisser" och allt vad jag har fått höra. Bara för att jag har
kunskap på området. Vad ger du mig för det?
"Jag tror på individen, att den ska kunna klara sig själv under om man ger den rätt förutsättningar" Om man ger den rätt förutsättningar ja... Tror du fortfarande blint på att alla har samma förutsättningar? Du är mycket nära nu.