Startar en liten tråd om bilen, dock kanske lite sent. Har byggt på bilen ett tag nu.
Tanken var/är att bygga en bil som går att "leka" lite med. Även kunna vara delaktig i vissa kvällsevenemang.
Köpte bilen i England sommaren 2006, redan när den kom hem så visade det sig att tidigare ägare lekt med lite mycket laddtryck och spräckt alla kolvar mellan ringarna. Gjorde inte allt för mycket, tanken var redan innan att det skulle i med en smidd botten. Tanken var enkelt... Kolvar, stakar, nya lager, topplocksbultar och packning. Menmen det gick lite längre än så när det började dra igång...
Bilen var i stort sätt orginal när jag köpte den och nu sitter detta i...
Motor, växellåda och avgassystem:
Motor
- 4G63
- 2 liters
- 7-bults
Topp
- DTE Portad
- Planad
- Crower 272 insug
- Crower 272 avgas
- Crower ventilfjädrar
- Crower retains
- Fetare lyftare (3mm)
- ARP bultar
- Cometics packning
- Ställbara kamdrev
Block
- Borrat + honat + planat
- ROSS smidda kolvar
- EAGEL smidda stakar
- ACL ramlager
- ACL vevlager
- ARP ramlagerbultar
- Balance shaft remover
- Kolvar & stakar viktade
- Allt balanserad
Turbo/Avgas
- Holset HX40
- 50mm Wastegate
- Extraktor grenrör
- 3,5" Downpipe
- Kakimoto avgassystem (3" cat-bak)
- Massa avgasbandage
Sprut/Tändning
- Haltech E6X PnP
- 3bars mapsensor
- MSD DIS-2 Tändförstärkare
- 10mm Tändkablar
- NGK-Racing stift
Bränsle
- Fuelcell 45liter (blyfri 98 oktan)
- Aeromotive regulator
- Aeromotive A1000 FuelPump
- Aeromotive In-Line FuelFilter
- 12mm matarledning
- 10mm returledning
- PTE 1000cc spridare
- Moddad orginal fuelrail
Växellåda & kraftöverföring
- ACT MaXX Xtreme Street Clutch
- 6-puckad ofjädrad sinter
- Stålomspunnen ledning
- Nyrenoverad växellåda + vinkelväxel
- Orginal svänghjul
- Short-shift (HomeMade)
- Spakstället höjt ca 10cm
Annat
- STOR intercooler 600x300x78mm
- 3" Tryckrör - CostomModell
- HKS svampfilter
- BLITZ Laddtrycksstyrning
- BLITZ Kylarlock
- TIAL dump
- GReddy Oljelock
- Oilcatch tank
- Batteriet flyttat till bagaget
- Alla packningar och remmar bytta
- Bortplockad AC
- Ny oljepump, med mera...
Chassi:
- Fjäderbensstag fram
- KYB Fjädrar
- KYB Dämpare
Fälgar:
- 16" WORKS
Däck:
- 205/50-16 Bridgestone
Bromar:
- Stålomspunna slangar
- Slitsade skivor
- Värre belägg
- Röd lackade ok
Interiör / Inredning:
- 6p Bur
- Recaro stolar (röda)
- 240 km/h mätare
- 5" Varvräknare + Shiftlight
- Laddtrycksmätare (Industrityp)
- GREDDY Oljetemp
- GREDDY Oljetryck
- GREDDY Turbotimer
- G-tech
- Brandsläckare
- Voltmätare
- Trust växelspaks knopp
- Golvet rensat på asfaltsmatta + lackat
- Omklätt innertak till svart
- A,B & C stolpsplasten svartlackat
- Lite brytare
- Durkplåt
- Lite kapat och fixat i bagaget
Exteriör / Styling:
- Bomex speglar
- Vita blinkers fram + sidorna
- Bortplockad torkare bak + antenn
- Bortplockade lister
- Klarglas baklampor (rosa, HA!)
- Svart vingplan
- Dekaler
Som den ser ut idag
Ras 2006
Ras 2007
Motorn 2006
Motorn 2007
Motorn 2008
Tanken var/är att bygga en bil som går att "leka" lite med. Även kunna vara delaktig i vissa kvällsevenemang.
Köpte bilen i England sommaren 2006, redan när den kom hem så visade det sig att tidigare ägare lekt med lite mycket laddtryck och spräckt alla kolvar mellan ringarna. Gjorde inte allt för mycket, tanken var redan innan att det skulle i med en smidd botten. Tanken var enkelt... Kolvar, stakar, nya lager, topplocksbultar och packning. Menmen det gick lite längre än så när det började dra igång...
Bilen var i stort sätt orginal när jag köpte den och nu sitter detta i...
Motor, växellåda och avgassystem:
Motor
- 4G63
- 2 liters
- 7-bults
Topp
- DTE Portad
- Planad
- Crower 272 insug
- Crower 272 avgas
- Crower ventilfjädrar
- Crower retains
- Fetare lyftare (3mm)
- ARP bultar
- Cometics packning
- Ställbara kamdrev
Block
- Borrat + honat + planat
- ROSS smidda kolvar
- EAGEL smidda stakar
- ACL ramlager
- ACL vevlager
- ARP ramlagerbultar
- Balance shaft remover
- Kolvar & stakar viktade
- Allt balanserad
Turbo/Avgas
- Holset HX40
- 50mm Wastegate
- Extraktor grenrör
- 3,5" Downpipe
- Kakimoto avgassystem (3" cat-bak)
- Massa avgasbandage
Sprut/Tändning
- Haltech E6X PnP
- 3bars mapsensor
- MSD DIS-2 Tändförstärkare
- 10mm Tändkablar
- NGK-Racing stift
Bränsle
- Fuelcell 45liter (blyfri 98 oktan)
- Aeromotive regulator
- Aeromotive A1000 FuelPump
- Aeromotive In-Line FuelFilter
- 12mm matarledning
- 10mm returledning
- PTE 1000cc spridare
- Moddad orginal fuelrail
Växellåda & kraftöverföring
- ACT MaXX Xtreme Street Clutch
- 6-puckad ofjädrad sinter
- Stålomspunnen ledning
- Nyrenoverad växellåda + vinkelväxel
- Orginal svänghjul
- Short-shift (HomeMade)
- Spakstället höjt ca 10cm
Annat
- STOR intercooler 600x300x78mm
- 3" Tryckrör - CostomModell
- HKS svampfilter
- BLITZ Laddtrycksstyrning
- BLITZ Kylarlock
- TIAL dump
- GReddy Oljelock
- Oilcatch tank
- Batteriet flyttat till bagaget
- Alla packningar och remmar bytta
- Bortplockad AC
- Ny oljepump, med mera...
Chassi:
- Fjäderbensstag fram
- KYB Fjädrar
- KYB Dämpare
Fälgar:
- 16" WORKS
Däck:
- 205/50-16 Bridgestone
Bromar:
- Stålomspunna slangar
- Slitsade skivor
- Värre belägg
- Röd lackade ok
Interiör / Inredning:
- 6p Bur
- Recaro stolar (röda)
- 240 km/h mätare
- 5" Varvräknare + Shiftlight
- Laddtrycksmätare (Industrityp)
- GREDDY Oljetemp
- GREDDY Oljetryck
- GREDDY Turbotimer
- G-tech
- Brandsläckare
- Voltmätare
- Trust växelspaks knopp
- Golvet rensat på asfaltsmatta + lackat
- Omklätt innertak till svart
- A,B & C stolpsplasten svartlackat
- Lite brytare
- Durkplåt
- Lite kapat och fixat i bagaget
Exteriör / Styling:
- Bomex speglar
- Vita blinkers fram + sidorna
- Bortplockad torkare bak + antenn
- Bortplockade lister
- Klarglas baklampor (rosa, HA!)
- Svart vingplan
- Dekaler
Som den ser ut idag
Ras 2006
Ras 2007
Motorn 2006
Motorn 2007
Motorn 2008
Senast redigerat av SpeedArt (15 juni 2008)
Car´s are art!
0
0
0
0