3316
Sök

talspolen ..byta?

112 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
hej någon som vet hur man byter en talspole?

min garanti har gått ut så.. tänkte försöka laga den.

16 197 Inlägg
10 juni 2008
inget man gör själv direkt..  va e de för bas?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

112 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
det är en audiophil 15"

16 197 Inlägg
10 juni 2008
har du en omkoningssats elle?

112 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
nej.. vad är det.. ? hur fungerar en sådan ..?

16 197 Inlägg
10 juni 2008
man byter ju inte bara talspolen utan man byter hela konen samt "spindeln"..

112 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
okej.. hela skiten alltså.. undrar vad sånt kostar..? har skrivit till mds idag.. men går fortfarande å väntar på svar för det.. men det e synd att garantin har gått ut.. men men .. eller så kastar jag skiten ..

16 197 Inlägg
10 juni 2008
CLIFF_ skrev:
okej.. hela skiten alltså.. undrar vad sånt kostar..? har skrivit till mds idag.. men går fortfarande å väntar på svar för det.. men det e synd att garantin har gått ut.. men men .. eller så kastar jag skiten ..

garantin gäller iaf inte om du spelat sönder basen..

10 287 Inlägg
10 juni 2008
Många element kräver dessutom en jigg för att centrera/hålla talspolen på rätt plats. Räkna med att du knäcker ett par satser från början innan du får in snitsen.

(Mao: Inget för hemmapularen)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 197 Inlägg
10 juni 2008
Sharky skrev:
Många element kräver dessutom en jigg för att centrera/hålla talspolen på rätt plats. Räkna med att du knäcker ett par satser från början innan du får in snitsen.

(Mao: Inget för hemmapularen)

/Göran

jepp de vet ja me.. har testat ett par ggr me RFbasar men ruttna så de e mycke lättare å lämna in dom..big_smile

112 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
men vart kan man lämmna in dom då?
någon som vet ?

16 197 Inlägg
10 juni 2008
säkerligen i MDS butiken om dom nu konar om dessa basar.. kostar typ 1500 å kona om en bas.. fast kan ju kosta mycke mer oxå.

16 197 Inlägg
10 juni 2008
lättare å lämna in....wink

48 Inlägg
10 juni 2008
ja å en kompis pillade sönder hans mds kharma 12" å lödade där lindningen hade brustit typ mellan spolen å konen å satte ihop de igen å de funkar finfint så helt omöjligt e de inte. fast sen kanske vi bara hade dundertur de vet ja inte

16 197 Inlägg
10 juni 2008
Swedenrockers skrev:
Roligare att göra själv, billigare också om man klarar sig med en sats. På köpet så lär man sig nåt också. T.ex så tar LN 400:- för jobbet samt frakt. Tror ingen MDS-butik konar om själva.

tid e pengar.. tid har man ju aldrig men pengar går alltid å fixa..wink

10 287 Inlägg
10 juni 2008
Nu kan jag inte bilbasar, men tex Electrovoice PA basar krävde jigg eftersom omkoningssatsen var byggsats medans JBL:s PA basar "bara" krävde tålamod. Kanske vissa bilbasar är baggis om man har koll på vad man sysslar med.

/Göran

Swedenrockers skrev:
Jag har konat om en bas. Det var en baggis. Tar man det bara lugnt och metodiskt och förbereder allt så går det bra.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 197 Inlägg
10 juni 2008
Sharky skrev:
Nu kan jag inte bilbasar, men tex Electrovoice PA basar krävde jigg eftersom omkoningssatsen var byggsats medans JBL:s PA basar "bara" krävde tålamod. Kanske vissa bilbasar är baggis om man har koll på vad man sysslar med.

/Göran

Swedenrockers skrev:
Jag har konat om en bas. Det var en baggis. Tar man det bara lugnt och metodiskt och förbereder allt så går det bra.

vissa billiga bilbasar har ju ett talspolegap som e JÄTTE stort å då e de ju inte så noga om spolen inte sitter exakt..  men köper man dyrare prylar så e de ju lite värre.

16 197 Inlägg
10 juni 2008
Swedenrockers skrev:
Du har ju uppenbarligen tid att sitta här, på den tiden så har jag konat om en bas. tongue Pengar däremot ser jag inga.
evilaudio skrev:
Swedenrockers skrev:
Roligare att göra själv, billigare också om man klarar sig med en sats. På köpet så lär man sig nåt också. T.ex så tar LN 400:- för jobbet samt frakt. Tror ingen MDS-butik konar om själva.

tid e pengar.. tid har man ju aldrig men pengar går alltid å fixa..wink

men nu e de så att ja har ingen brännd bas... wink

16 197 Inlägg
10 juni 2008
Swedenrockers skrev:
RF T115D2 har ett stoooort gap, det var en sådan jag konade om. Det var ca 3 mm gap mellan. Det enda som var lite stressigt var att blanda till och stryka ut tvåkomponent på alla ytor och hinna sätta dit allt innan limmet härdat. Inte den billigaste basen heller.
evilaudio skrev:
Sharky skrev:

/Göran

vissa billiga bilbasar har ju ett talspolegap som e JÄTTE stort å då e de ju inte så noga om spolen inte sitter exakt..  men köper man dyrare prylar så e de ju lite värre.

för mig kostar den inte så mycke..wink  men har man inget centeringsverktyg så e de inte så lätt.

801 Inlägg
12 juni 2008
mitt tips är att köpa nytt

Sök