3978
Sök

Hur åtgärdar man dålig kontakt, korrosion på anslutningar eller vad det nu kan vara?

585 Inlägg
torsdag 15:58
Trådstartare
Jag har problem med min "stereoenhet", den startar om sig själv ibland, ibland är volymen på max och det ändras inte när man vrider på volymreglaget, pixlar som är "fel", kontrollerna på ratten fungerar inte osv, men ibland fungerar den precis som den ska.

Jag misstänker att det är dålig kontakt och jag gissar att det kan bero på korrosion (eller kanske damm etc) på ledarna/kontakterna/anslutningarna. Låter mina misstankar rimliga? I så fall, hur åtgärdar jag detta? Enheten har sådana där "multikontakter" (någon vit rektangulär plastkontakt med typ åtta (?) anslutningar). Har hittat YouTube-videos som visar hur man får loss den.

Tack.

1 800 Inlägg
fredag 07:49
d-b skrev:
Jag har problem med min "stereoenhet", den startar om sig själv ibland, ibland är volymen på max och det ändras inte när man vrider på volymreglaget, pixlar som är "fel", kontrollerna på ratten fungerar inte osv, men ibland fungerar den precis som den ska.

Jag misstänker att det är dålig kontakt och jag gissar att det kan bero på korrosion (eller kanske damm etc) på ledarna/kontakterna/anslutningarna. Låter mina misstankar rimliga? I så fall, hur åtgärdar jag detta? Enheten har sådana där "multikontakter" (någon vit rektangulär plastkontakt med typ åtta (?) anslutningar). Har hittat YouTube-videos som visar hur man får loss den.

Tack.

Att enheten saknar pixlar, ställer om volymen till fullt och att det sen inte går att justera volymen alls låter för mig mer som om att det är själva enheten som strular snarare än att det skulle vara glapp i kablaget.

585 Inlägg
fredag 08:56
Trådstartare
Hilmer skrev:
d-b skrev:

Tack.

Att enheten saknar pixlar, ställer om volymen till fullt och att det sen inte går att justera volymen alls låter för mig mer som om att det är själva enheten som strular snarare än att det skulle vara glapp i kablaget.

Kanske, men jag gissar att opålitlig strömförsörjning kan vara orsaken? Den funkar normalt när bilen är nystartad (och enheten s.a.s väl är omstartad).

1 800 Inlägg
fredag 13:10
d-b skrev:
Kanske, men jag gissar att opålitlig strömförsörjning kan vara orsaken? Den funkar normalt när bilen är nystartad (och enheten s.a.s väl är omstartad).

Då borde den väl även ha problem med minnet tycker man!? Men att kontrollera kontaktstyckena är ju enkelt så börja i den änden.

585 Inlägg
fredag 15:12
Trådstartare
Hilmer skrev:
d-b skrev:

Då borde den väl även ha problem med minnet tycker man!? Men att kontrollera kontaktstyckena är ju enkelt så börja i den änden.

Det har den, den glömmer inställda radiostationer! Glömde nämna det i trådstarten.

Men hur "fräschar man upp" dylika kontakter? Det är ju inte direkt DIN-kontakter.

2 443 Inlägg
fredag 16:24
Är väl bara att pinna ur kontaktstycket och slipa lite med sandpapper.

585 Inlägg
fredag 17:25
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Är väl bara att pinna ur kontaktstycket och slipa lite med sandpapper.

Jag har inte kollat men jag tror ju stiften är försänkta så det är inte jättelätt att komma åt? Men jag utgår från att jag inte är den första med det här problemet och att någon redan löst det på ena eller andra sättet?

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
fredag 17:58
vad är det för stereo till att börja med  ganska stor skillnad mellan oem och eftermarknads.. 

har man en eftermarknads stereo med löstagbarfront så brukar det räcka med att tvätta rent kontakterna med lite alkohol på en tops så brukar det lösa sig..

Kör fort så hinner inget hända...

1 706 Inlägg
för 21 timmar sedan
Hmm, ja gissar på att TS vill ha tips på en bra spray som dels tar bort ev, oxid o sen att det ska vara rena kontakter som inte glappar. Nu är det så att miljömupparna har fixat så att det finns inga bra oxidlösare/kontaktsprayer längre. Rätta mig gärna om jag har fel- har provat nästan alla märken o alla e´lika kassa. Förr - när ja va ung..då hade man grejer som funkade-
när man la ner den oxiderade sladden i lödsyran- så fräste det lite o den kom upp kopparblank. Tyvärr finns inga såna grejer numer. Så va man gör numer är att plocka ur stiften- polera o få lite mer spänst i dom o trycka tbx. Funkar en stund- men det va bättre förr.../ Husse

585 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
vad är det för stereo till att börja med  ganska stor skillnad mellan oem och eftermarknads.. 

har man en eftermarknads stereo med löstagbarfront så brukar det räcka med att tvätta rent kontakterna med lite alkohol på en tops så brukar det lösa sig..

OEM, Peugeot RD4.

Sök