3001
Sök

Värt att köpa Saab 900i?

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Hejsan allihopa.

Står en Saab 900i här på gatan (vet tyvärr inte årsmodell än, vet bara att den ska tydligen inte ha katt, så antar 88 eller äldre?)
Det jag vet nu om det är att den är väldigt fint skick för att vara avställd, gått mestadels i Norrland och körts till störst del av en pedant. Väldigt lite rost, nästintill rostfri faktiskt, tro det eller ej.
Bilen har gått drygt 32.000mil och de enda fel jag känner till angående den ska vara möjligt jordfel vid baklysena (de är för övrigt nya) och möjligtvis ett kasst batteri. Tyvärr vet jag inte mycket mer än, men tänkte höra med ägaren, har bara pratat med hans fruga.

Jag får uppenbarligen bilen gratis om jag köper de "nästan nya" däcken och fälgarna! (Sägs att det är turbofälgar)

Vet att detta inte är mycket till fakta, men någon som kan ge råd om man ska slå till?

Tack på för hand! Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel eller så, är nästintill oskuld här...

Smålänning
7 887 Inlägg
14 juni 2008
Säger bara slå till!

900i är riktigt trevliga bilar, och då den inte har katt så har du en mycket driftsäker insprutning smile

32000 mil är inget för en gammal saab smile Sköts den rätt går den minst lika långt till smile

Drar ionte så farligt med soppa som man kan tro heller big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Säger bara slå till!

900i är riktigt trevliga bilar, och då den inte har katt så har du en mycket driftsäker insprutning smile

32000 mil är inget för en gammal saab smile Sköts den rätt går den minst lika långt till smile

Drar ionte så farligt med soppa som man kan tro heller big_smile

Okej, som jag trodde då. smile

Kom på förresten att den varit med om ett litet missöde, höger framskärm är "krockad". Men som gamle farsan sa så är det ju inget jätte farligt direkt.. För övrigt kan jag inte komma på något direkt.. Färgen är ju lite så att om man tar på den så får man den på fingret, men blir väl lätt så när den stått. I värsta fall får man väl köra en garagelack tongue

Är det värt att försöka trimma den förresten? Har hört att det ska vara lite tjurigt..

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
og900turbo skrev:
köp en 900 s ist big_smile mer bil för pengarna !! (hur mkt ska dem ha för 900i då??)

Hehehe! big_smile

Det snackades om sisådär 2000 för fälgarna och däcken (får ju bilen isf, hehe)

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
og900turbo skrev:
köp då , kan ju alltid sälja den för mer än 2lax o köpa annat när du tröttna på o åka sugis big_smile

Hehe, det är sant. De är inte så "lätta" att trimma heller va? Läste något rörigt om att man ska ha mindre avgasrör och massa sådant.. Och de flesta besvarar den frågan med "Byt motor.. Eller nej, byt bil" hmm

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Precis som jag misstänkte.. Det är ju lite negativt.. Klassikern med filter och sportavgas och det ger väl inte heller något direkt kan jag tänka mig, mer än ljud hmm

Såg en fin t16, men den blev såld.. Hette något med airflow och så, några Aero kjolar och annat skräp tongue

huh?
10 427 Inlägg
14 juni 2008
Är det någon form av förstabil kanske?

2000kr är ju inget att orda om för en relativt till miltalet
fräsch svensk klassiker.

Gällande trim så går det väl alltid att hitta andra/annan kamaxlar/kamaxel
som ger roligare motorkaraktär än original. Om det nu finns nåt till just
din motor.. smile

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
steifan skrev:

fräsch svensk klassiker.

din motor.. smile

Ja det glömde jag säga.. Det är tänkt som första bil.. Håller på med körkortet sen pltösligt fick jag nyss om denna.. Köper inte jag det så skrotas den.

Jag tänkte det att något måste det väl finnas.. Jag vet inte varför, men jag har fastnat för bilen också. Kanske skulle hotta upp den lite tongue

huh?
10 427 Inlägg
14 juni 2008
Grotesk skrev:
steifan skrev:

fräsch svensk klassiker.

din motor.. smile

Ja det glömde jag säga.. Det är tänkt som första bil.. Håller på med körkortet sen pltösligt fick jag nyss om denna.. Köper inte jag det så skrotas den.

Jag tänkte det att något måste det väl finnas.. Jag vet inte varför, men jag har fastnat för bilen också. Kanske skulle hotta upp den lite tongue

Rädda den isåfall big_smile Kan ju styra upp den något och sälja iväg den med en liten vinst.
Sen köpa någon roligare türbo-saab. T16-bilarna går som ett skott smile

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Känns som min plikt, hehe! big_smile

T-16 vore häftigt faktiskt, lite insnöad på SAAB nu! Men borde ju kunna få mer än 2000spänn för den tycker man ju faktiskt.. Men får se.. Vore kul att göra något udda med den, kanske en sådan sak som en annorlunda färg så folk får nackspärr wink

RELEASE ME!!
188 Inlägg
14 juni 2008
köp o ska du ha trim till en 900i kan jag rekomendera www.axelsson-engineering.se dom har fina grjer till dom..

och 32000 mil e inget farsan hadde en 900a som gick över 52000

release Me!!

4 299 Inlägg
14 juni 2008
E de förstabil duger en sugis bra wink

900 e också en jäkligt snygg bil tongue e de dessutom lite rost så e de ju inge snack om saken wink
Verkar de som ett projekt du kan genomföra så e de ju bara o slå till smile

//Jacob

7 100 Inlägg
14 juni 2008
bara att köpa!mkt fina och sköna bilar!
milen är no problemas,min saab har gått 36000!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

260 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Verkar som man verkligen bör slå till, många positiva kommentarer! big_smile

Ja precis, jag håller med om att 32000 inte är mycket... Ska titta lite mer noggrant på den imorgon, lär ska slå till wink

huh?
10 427 Inlägg
15 juni 2008
32000 är normalt för bilens ålder, så inga konstigheter.
Borde väl bli runt 1500-1700mil/år beroende på årsmodell.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 juni 2008
32000 låter inte mycket tycker inte jag....
Min bil har gått ca 27800...

260 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
og900turbo skrev:
Grotesk skrev:

Ja precis, jag håller med om att 32000 inte är mycket... Ska titta lite mer noggrant på den imorgon, lär ska slå till wink

inte mkt ?? nästan 2 dubbla mer än min saab gått tongue

Tja, jag vet då inte riktigt, SAAB ska ju ändå vara rejäla saker säger de flesta. Den har gått en del som pendlarbil vad jag förstått. Jag köpte för övrigt den idag, tänkte att det var liksom ett måste.. Körde hem den, den var faktiskt pigg! tongue
Det första man gjorde var att tvätta den så bra som möjligt innan man var tvungen att åka ut till flickvännen.. Men den blev nästan som ny efter handtvätten big_smile
Ska försöka ta några bilder så får ni se vad jag snackat om hela tiden, hehe...

Smålänning
7 887 Inlägg
15 juni 2008
Grotesk skrev:
og900turbo skrev:
Grotesk skrev:

inte mkt ?? nästan 2 dubbla mer än min saab gått tongue

Tja, jag vet då inte riktigt, SAAB ska ju ändå vara rejäla saker säger de flesta. Den har gått en del som pendlarbil vad jag förstått. Jag köpte för övrigt den idag, tänkte att det var liksom ett måste.. Körde hem den, den var faktiskt pigg! tongue
Det första man gjorde var att tvätta den så bra som möjligt innan man var tvungen att åka ut till flickvännen.. Men den blev nästan som ny efter handtvätten big_smile

Ja, beroende på modell så var 118 hk rätt bra effekt för en bil på mellan 1200 och 1500 kg på den tiden smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Move Your Mind
164 Inlägg
15 juni 2008
Grotesk skrev:

Härligt att du köpte den och räddade en svensk klassiker från skroten! Og900 är en riktigt bra bil tycker jag. Skön komfort, driftsäker, snygg som attanoch med en riktigt schysst väghållning redan original men den blir ännu bättre om du slänger på en sänkningssats och nya original eller lite värre dämpare. Lättrimmade om det är turbo i dom. Går att få bra fart i en T16 med omlödd APC-box. tongue: lol:
Du har gjort ett bra val tycker jag, ge bilen en ordentlig runda med rubbing och vax så ska du se att det blir stor skillnad! smile Sen kan du ju som sagts tidigare fräscha upp den och sälja för lite mer. Det borde inte vara några problem. Sen köper du dig en schysst 900 S för en sisådär 10 000 spänn och trimmar den med APC-box från en T16 och du har en riktigt rolig bil! big_smile

Lycka till med kärran!

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

260 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Ville bara meddela att jag lagt upp några bilder jag tog för någon dag sen, tvättade den någon dag innan. Tänkte bara om ni vill se vad man snackat om tongue

Sök