skit i kondning..... sånt fungerar ente... skaffa mer batteri istället.... strömmen tas ändå från batteriet du har under huven... så vrf ente skaffa ett till batteri istället? samma pengar ju M.v.h. Emil
skit i kondning..... sånt fungerar ente... skaffa mer batteri istället.... strömmen tas ändå från batteriet du har under huven... så vrf ente skaffa ett till batteri istället? samma pengar ju M.v.h. Emil
Det har du rätt i
På tal om ingenting så blinkar överbelastningskyddet om man spelar högt
Dessutom så står det i handboken till steget: "För koppling från batteriet till förstärkarens strömklämmor krävs en ledningsarea på minst 16 mm2." - Nu måste jag medge att jag skäms att jag inte läst handboken.
Men om jag skaffar en grövre kabel innebär det då att överbelastningsskyddet inte behöver vara så ansträngt om jag spelar högt?
På tal om ingenting så blinkar överbelastningskyddet om man spelar högt
Dessutom så står det i handboken till steget: "För koppling från batteriet till förstärkarens strömklämmor krävs en ledningsarea på minst 16 mm2." - Nu måste jag medge att jag skäms att jag inte läst handboken.
Men om jag skaffar en grövre kabel innebär det då att överbelastningsskyddet inte behöver vara så ansträngt om jag spelar högt?
Steget ger ut 400WRMS vid 2 Ohm och 14,4V inmatad spänning, räknar man på 55% verkningsgrad så drar det runt 50A vid 400W. Det teoretiska spänningsfallet med 6m lång 6mm2 kabel vid 50A är ca 0,85V, det är alldeles för mycket.
Då har vi ju bara räknat på pluskabeln, med 1m lång minuskabel så får vi ca 0,14V ytterligare spänningsfall vilket gör att den totala förlusten är 1V. Inte alls bra.
Har man då dessutom en säkring som är anpassad för 6mm2 kabel (35A) så kommer den att bli varm och göra att förlusten blir ännu större, fast egentligen borde den gå sönder vid så hög ström.
16mm2 kabel får ha upp till 60A säkring och teoretiskt spänningsfall vid 6m lång kabel är omkring 0,32V, det är inom rimliga gränser. Följ manualens rekommendationer, 16mm2 är ett minimum.
Kläm alla kabelskor riktigt ordentligt och se till att jordkabelskon har plåtren kraftig yta där den ska sitta, då blir det inga problem. Ju kortare jordkabel desto bättre förstås.