3765
Sök

Lcd eller plasma??.

199 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
hallå.. ska köpa mig en ny platt tv.. frågan är vad som är bäst plasma eller lcd?
ska ha till tv tittande o film,, ingen dator o sånt inkopplat.
har hört att plasma då är bättre.. men att dom även går sönder lättare?
lcd har jag inte hört så mycket om,,

några tips på vad som är bäst i detta fallet??

mvh

8 883 Inlägg
18 juni 2008
Här kan du läsa lite om Plasma vs LCD
http://www.allamedia.com/artiklar/lcd-e … a-tv.shtml

Fotograf på tierpidag.se

puff
18 juni 2008
Har en 42" lcd tv men skulle jag köpa en ny tv idag hade det lätt blivit en HDTV.
Mycket bättre bild etc.

Mollllgan
18 juni 2008
har 42" lcd.. inga problem alls.. efter denna så blir de som puff HDTV ftw

199 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Här kan du läsa lite om Plasma vs LCD
http://www.allamedia.com/artiklar/lcd-e … a-tv.shtml

bra länk,,
tänkte också på, eftersom plasman är känsligare.. ifall den är så pass känslig att den kanske skulle ta skada av vibrationer då jag har stora högtalare runt om..?

och full hd klar är självklart
Senast redigerat av Saabdajw (18 juni 2008)

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
18 juni 2008
Saabdajw skrev:
hallå.. ska köpa mig en ny platt tv.. frågan är vad som är bäst plasma eller lcd?

mvh

Visst, plasma är aningen ömtåligare, spec. vid transport av tv'n.. Men ska du bara ha den till tv/film tittande, inget tv-spelande?

Mollllgan
18 juni 2008
_ZooN_ skrev:
Saabdajw skrev:

mvh

Visst, plasma är aningen ömtåligare, spec. vid transport av tv'n.. Men ska du bara ha den till tv/film tittande, inget tv-spelande?

plasma ska man väll inte ha liggandes vid transport???
Har för mig det e nått sånnt...

155 Inlägg
18 juni 2008
Föredrar LCD istället för plasma. Spela inte spel på plasman... Om du typ trycke på paus och går ut i tre timmar utan att sänga av tvn så är bilden fastbränd i skärmen. Hände polaren... LCD har jag hört finns me full HD oxå.

"You wanna drive it, then buy it!"

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 juni 2008
får inte ha dom här tv aparaterna liggande då går dom trasiga... sen har plasma  bättre bild när du kliver över 32tum men om du har en frusen bild som att du pausar ett spel så du har en stående bildruta så kan färgen brinna fast harjag för mig. av egen erfarenhet så är lcd pixlig

2slow

Billackerare
365 Inlägg
18 juni 2008
jag har själv en LCD, och jag rekomenderar dig att köpa en LCD oxå, då plasman e väldigt känsliga !!

visst plasman e bättre när du glor på film, men du får minst lika grym kvalle på en LCD med blue ray film och ett högt kontrast tal på tvn..

när du köper tv så ska du främst kolla va de är för kontrast tal smile ju högre tal desto fetare bild big_smile o så att du har FULL HD då får du den allra bästa kvallen när du tex. spelar spel eller kollar på DVD..

Samsungs nya 6-serie kan ja varmt rekomendera, eller Pioneer´s KURO serie smile om du köper plasma och vill ha storbild..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

199 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
_ZooN_ skrev:
Saabdajw skrev:

mvh

kanske lite tv-spelande, men inte alls mycket isånnafall..
verkar som att lcdn är lite sämre bild.. men mycket hållbarare. så lutar åt lcd. är det någon större prisskillnader på dom.. verkar som att lcd är lite dyrare..?

Studerande
727 Inlägg
18 juni 2008
Tjenna. har en Plasma 42" platt tv med Full HD. men LCD är mycket bättre du. jag rekommenderar dig LCD.
Senast redigerat av xXchamXx94 (8 augusti 2008)

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
18 juni 2008
Sony KDL LCD Full HD nåt annat finns inte!

Sky´s the limit...

Colaberoende
1 219 Inlägg
18 juni 2008
För oss blev det en Sharp Aquos Lcd 42".

Varför?

Vi fick tillökning i familjen och har tänkt att behålla tv´n i ett par år. Mycket tv kommer det bli framöver och då framförallt Barnkanalen, Disney och annat.
Kör även datorn genom den ibland och det fungerar klockrent med bilden.
Sedan hade jag inte en aning om att plasma var så känsliga för lutningar och sånt vid flytt.
Har en Vän som köpte en Plasma och fick inbränning i tv-rutan efter 3 veckor.. Disneys logga. Det gick att köra ett räddningsprogram men han som vet om detta retar sig på det hela tiden.

Med andra ord. Jag köpte tv´n för att ha den ett tag och slippa problem med inbränningar.

/Ena

4 571 Inlägg
18 juni 2008
Crazygreek skrev:
har FULL HD då får du den allra bästa kvallen när du tex. spelar spel eller kollar på DVD

Man vinner absolut ingen kvalitetsskillnad mellan hdready och full hd på lågupplöst material.
Att fullhdpanelen tar högre upplösningar gör absolut ingen inverkan såvida inte "inkällan" har den samma höga upplösning.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
18 juni 2008
Mja, full hd är waste om man inte har en källa som spelar upp RIKTIG 1080p material.
Och som OP sa så skulle han se på tv o film. Tv sänds i 576i eller i 720p/1080i om man har tillgång till en sån box (som ändå bara visar ett fåtal kanaler och program i den upplösningen).
Och DVD som 99% av sveriges befolkning använder för att se film är inte mer än 576p heller. Så om du inte skaffar dig en bluray-spelare o massa bluray-filmer eller leechar hd-filmer på internet eller spelar xbox 360/ps3 så har du noll använding av en 1080p tv.
Sen är det ju också så att om du sitter på en hdtv och glor på vanliga tv-sändningar så kommer du faktiskt se hur dålig kvalité det är. Så på sätt o vis kan du tillomed få SÄMRE bild med en hdtv.

Och sen är det ju så att en tv på mindre än typ 46" med full hd är också waste då dom flesta sitter ändå för långt ifrån för att ens se skillnaden på 1080p o 720p. Fast visst, sitter du tillräckligt nära så.

För övrigt suger hela branshen, som lurat svenska folket så jävla hårt iom att det knappt finns nåt som man kan använda alla 1080 linjerna i sverige med. Fast det är ju bra att apparaterna finns, för då är det lättare att börja sälja bluray osv.
Men annars är piratkopiering alltid trevligt. 1080p filmer på 104" är äckligt najs. wink
Senast redigerat av Urkas (18 juni 2008)

Whine whine!

173 Inlägg
19 juni 2008
Plasma:
+Den har en mer smooth bild. Man ser inte pixlarna lika bra för dom är mer utjämnade.
- Den har en helt blank yta, precis som att det sitter en glasskiva framför skärmen. Vilket resulterar i en massa oönskade spegelbilder och ljus reflektioner.

LCD:
+Man slipper alla typer av reflektioner eftersom den har en matt yta.
- Man ser pixlarna mkt skarpare.

Personligen föredrar jag LCD då jag efter ett litet tag blir galen på spegelbilden jag ser i plasman. : p

DFFL
9 020 Inlägg
19 juni 2008
MightyMike skrev:
Plasma:
+Den har en mer smooth bild. Man ser inte pixlarna lika bra för dom är mer utjämnade.
- Den har en helt blank yta, precis som att det sitter en glasskiva framför skärmen. Vilket resulterar i en massa oönskade spegelbilder och ljus reflektioner.

LCD:
+Man slipper alla typer av reflektioner eftersom den har en matt yta.
- Man ser pixlarna mkt skarpare.

Personligen föredrar jag LCD då jag efter ett litet tag blir galen på spegelbilden jag ser i plasman. : p

Vad fan är det för jävla påhitt?

Vet du ens vad du snackar om?

Ta en tur till t.ex. Elgiganten och kika runt bland TV-apparaterna, du lär bli chockad över hur fel du har.
Senast redigerat av FireTraXX (19 juni 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

65 Inlägg
19 juni 2008
Lcd Fullhd=1080 Is The Shit !! smile

DFFL
9 020 Inlägg
19 juni 2008
Antonnn skrev:
Lcd Fullhd=1080 Is The Shit !! smile

1080 vad?
Jag har också 1080, det betyder inte att jag har full hd.

Shit pommefrite, sitter hela svenska folket och tvingar sig själv att vara vakna inatt eller?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök