3240
Sök

BSR-trimma volvo 940 ltt?

128 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att trimma bilen hos BSR, till början av nästa sommar.

Har en Volvo 940 S2.3 Lättrycksturbo -96.

Funderar på deras steg 3 till 940 ltt som består av chip och större wastegate. Det står att det ska landa runt 205 hk men vet inte man når upp så långt. Sen har jag tänkt beställa 3" avgas hela vägen från turbon, från Jt-tuning.

Är detta pålitliga grejer? Jag menar trimmet från BSR? Någon som trimmat sin 940 av dem, med deras grejer? Hur gick bilen effektmässigt före och efter?


Mvh, Jens


287 Inlägg
20 juni 2008
#2
jag kör min 945 ltt med 205hk chipet går riktigt bra! sen kanske man ska lära sig att köra ekonomiskt men 200km/h går juh hyfsat fort att komma upp till=) men det e juh ingen räserbil men jag e riktigt nöjd iaf


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juni 2008
#3
Bsr gör bra grejer de ska man inte klaga på (eller ?)

Vet en som bänkade sin 940 som hade bsr chipp...var 177hk i den ....

Men jag vet å andra sidan en bil som går ruggigt bra med bsr grejer i dock ingen 940...

släng hellre dom pengarna på ett chip från tex vikingchip eller av någon som bränner egna...går att få tag i fin fina grejer för 500 kr... släng INTE i något såkallad guldchipp.... mindre för pengarna kan man nog inte köpa te en bil...

OT: du kan inte montera större wastegate, för de är ventilen som blockerar avgaserna i avgashuset på turbon å denna kan du inte byta ... De du menar är tryckklockan som däremot styr wastegateventilen som du vill ha tag på en hårdare för att kunna ladda högre....
Senast redigerat av Xuri (20 juni 2008)


128 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#4
Gendich skrev:
jag kör min 945 ltt med 205hk chipet går riktigt bra! sen kanske man ska lära sig att köra ekonomiskt men 200km/h går juh hyfsat fort att komma upp till=) men det e juh ingen räserbil men jag e riktigt nöjd iaf

Så bilen går bra då efter 205 hk-chipet från bsr? Du bytta inte den tryckklockan som styr wastegateventilen då? För det står ju att man får en sån också...
Chip, wastegate, fäste för wastegate och emblem...aight?


får man fråga om din koppling fungerar bra efter trimningen?

jens
Senast redigerat av Jens_940 (20 juni 2008)


128 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
Bsr gör bra grejer de ska man inte klaga på (eller ?)

Vet en som bänkade sin 940 som hade bsr chipp...var 177hk i den ....

Men jag vet å andra sidan en bil som går ruggigt bra med bsr grejer i dock ingen 940...

släng hellre dom pengarna på ett chip från tex vikingchip eller av någon som bränner egna...går att få tag i fin fina grejer för 500 kr... släng INTE i något såkallad guldchipp.... mindre för pengarna kan man nog inte köpa te en bil...

OT: du kan inte montera större wastegate, för de är ventilen som blockerar avgaserna i avgashuset på turbon å denna kan du inte byta ... De du menar är tryckklockan som däremot styr wastegateventilen som du vill ha tag på en hårdare för att kunna ladda högre....

Men jag har hört att Vikingchip är ett sånt billigt china-chip? Men om det är som du säger så tjänar man nog att ta det istället för bsr. Men vet att BSR är bra grejer och att man får garanti osv...

Det är kanske den tryckklockan som styr wastegatventilen som du säger..jag vet inte? men det står att det "steg 205hk" innehåller: Chip, wastegate, fäste för wastegate och emblem. Från BSR alltså...

Jens


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2008
#6
Allt handlar om hur kunnig man är.   om du köper ett BSR-chipp som ger 205hk, bilen i övrigt är friskt...  så måste de ju kunna garantera de 205hästarna, bromsar du mindre än 205hk så luktar det pengar tillbaka.

Viking-chip och pyst laddtryck fungerar för dem som gillar att tanka V-power och kan lyssna efter spikningar.

BSR gör överlag bra saker, men bilen börjar bli gammal och kan ju ha eget liv...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

128 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Allt handlar om hur kunnig man är.   om du köper ett BSR-chipp som ger 205hk, bilen i övrigt är friskt...  så måste de ju kunna garantera de 205hästarna, bromsar du mindre än 205hk så luktar det pengar tillbaka.

Viking-chip och pyst laddtryck fungerar för dem som gillar att tanka V-power och kan lyssna efter spikningar.

BSR gör överlag bra saker, men bilen börjar bli gammal och kan ju ha eget liv...

Fan nu börjar man fundera igen... men jag vill trimma den. Om man hade tagit BSR steg två chipet då? Då får man 175 hk. Lite mindre ju, lite mindre slitage på motorn?


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juni 2008
#8
Jens_940 skrev:
torpis skrev:
Allt handlar om hur kunnig man är.   om du köper ett BSR-chipp som ger 205hk, bilen i övrigt är friskt...  så måste de ju kunna garantera de 205hästarna, bromsar du mindre än 205hk så luktar det pengar tillbaka.

Viking-chip och pyst laddtryck fungerar för dem som gillar att tanka V-power och kan lyssna efter spikningar.

BSR gör överlag bra saker, men bilen börjar bli gammal och kan ju ha eget liv...

Fan nu börjar man fundera igen... men jag vill trimma den. Om man hade tagit BSR steg två chipet då? Då får man 175 hk. Lite mindre ju, lite mindre slitage på motorn?

Enligt mitt tycke.... Om du kör 175 hk eller 205 hk chippet tycker inte jag spelar någon roll....
Min spis har rullat över 28000 mil å den har gått trimmat sen 23... dom sista milen den har rullat har de varit ca 250 hk i kärran.... å den är betydligt vassare än 205hk chippet..

Är bara motorn fräsch å man har fin olja osv i den så skulle jag säga att du lyckas inte köra sönder den med 205 hk chippet å den belastning du kommer upp i ...


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2008
#10
Skall vi börja snacka slitage på en B230 med 200hk så kan vi ju lägga ner direkt...  finns väl få motorer som går så långt som B230, finns även få motorer som hinkar soppa på det viset... 

läs på mer på olika forum om hur just din motor fungerar, alltid tryggare att veta mycket innan man börjar pilla.

dinns ju kamaxlar för 500kr, 15G turbo för samma peng, mappning för 2000kr...   då snackar vi 260hk helt plötsligt vilket är mycket roligare för mindre pengar...

kastar vi in E85 och spridare så hittar vi 300hk vilket definitivt är mer än 205 men fortfarande inte dyrare.

som sagt, läs på forumen och välj det som passar DIG bäst.  Har du tummen mitt i handen och är rädd för slitage så är kanske inte triming något för dig alls, är du nyfiken och vill lära dig så finns så många möjligheter att man blir vimmelkantig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Delta_Rebel
20 juni 2008
#11
E de svårt att byta chip själv på bilen, o va ka man isf tänka på:|

128 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#12
torpis skrev:
Skall vi börja snacka slitage på en B230 med 200hk så kan vi ju lägga ner direkt...  finns väl få motorer som går så långt som B230, finns även få motorer som hinkar soppa på det viset... 

läs på mer på olika forum om hur just din motor fungerar, alltid tryggare att veta mycket innan man börjar pilla.

dinns ju kamaxlar för 500kr, 15G turbo för samma peng, mappning för 2000kr...   då snackar vi 260hk helt plötsligt vilket är mycket roligare för mindre pengar...

kastar vi in E85 och spridare så hittar vi 300hk vilket definitivt är mer än 205 men fortfarande inte dyrare.

som sagt, läs på forumen och välj det som passar DIG bäst.  Har du tummen mitt i handen och är rädd för slitage så är kanske inte triming något för dig alls, är du nyfiken och vill lära dig så finns så många möjligheter att man blir vimmelkantig.

Jo du har helt rätt. Men de e så att jag inte är så kunnig. Visst, jag vet vad grejerna är, men har ingen kunskap hur man monterar dessa o så vidare. Därför vågar jag inte pilla med det.

Men att lämna bort kärran till BSR och få den trimmad, ca 200 hk, för ca 5000:- hade funkat för mig. Då får man den färdig och injusterad o så vidare av någon som kan sina grejer... Men jag är lite tveksam över kopplingen. Har nyss köpt kärran, en 96a som bara rullat 10.000 mil och som bara haft en ägare (en äldre gubbe på 70 år, som haft den sedan 1996).

Känner så här att om kopplingen håller för 175 hk men inte för 205 hk (cirka) , så hade jag häldre tagit 175 hk. Iallafall just nu... Såå?


Jens


287 Inlägg
20 juni 2008
#13
Jens_940 skrev:
Gendich skrev:
jag kör min 945 ltt med 205hk chipet går riktigt bra! sen kanske man ska lära sig att köra ekonomiskt men 200km/h går juh hyfsat fort att komma upp till=) men det e juh ingen räserbil men jag e riktigt nöjd iaf

Så bilen går bra då efter 205 hk-chipet från bsr? Du bytta inte den tryckklockan som styr wastegateventilen då? För det står ju att man får en sån också...
Chip, wastegate, fäste för wastegate och emblem...aight?


får man fråga om din koppling fungerar bra efter trimningen?

jens

kopplingen har inte rasat än men jag ska byta den snart min pärla har ändå rullat 30000+mil=) det som ingår i 205hk satsen bytte dom=) dom hade lite problem med min gammla wastegate lite rostig tog en bra stund att få loss.


948 Inlägg
20 juni 2008
#14
Jens_940 skrev:
torpis skrev:
Skall vi börja snacka slitage på en B230 med 200hk så kan vi ju lägga ner direkt...  finns väl få motorer som går så långt som B230, finns även få motorer som hinkar soppa på det viset... 

läs på mer på olika forum om hur just din motor fungerar, alltid tryggare att veta mycket innan man börjar pilla.

dinns ju kamaxlar för 500kr, 15G turbo för samma peng, mappning för 2000kr...   då snackar vi 260hk helt plötsligt vilket är mycket roligare för mindre pengar...

kastar vi in E85 och spridare så hittar vi 300hk vilket definitivt är mer än 205 men fortfarande inte dyrare.

som sagt, läs på forumen och välj det som passar DIG bäst.  Har du tummen mitt i handen och är rädd för slitage så är kanske inte triming något för dig alls, är du nyfiken och vill lära dig så finns så många möjligheter att man blir vimmelkantig.

Jo du har helt rätt. Men de e så att jag inte är så kunnig. Visst, jag vet vad grejerna är, men har ingen kunskap hur man monterar dessa o så vidare. Därför vågar jag inte pilla med det.

Men att lämna bort kärran till BSR och få den trimmad, ca 200 hk, för ca 5000:- hade funkat för mig. Då får man den färdig och injusterad o så vidare av någon som kan sina grejer... Men jag är lite tveksam över kopplingen. Har nyss köpt kärran, en 96a som bara rullat 10.000 mil och som bara haft en ägare (en äldre gubbe på 70 år, som haft den sedan 1996).

Känner så här att om kopplingen håller för 175 hk men inte för 205 hk (cirka) , så hade jag häldre tagit 175 hk. Iallafall just nu... Såå?


Jens

kopplingen rasar inte den slirar när det blir högre effektuttag en annan tryckplatta råder bot på problemet den heter sachs tp712 där bl a kg trimning säljer den

1 196 Inlägg
20 juni 2008
#15
är också inne på ett bsr chip smile något att ha? lr vilket chip är bäst till 940in?

601 Inlägg
20 juni 2008
#16
Bara slänga i 205hk chippet slirar kopplingen e de bara å byta lr sänka laddet ja körde me orginal-koppling me 220hk ca innan ja byggde om de slira inte

10 287 Inlägg
20 juni 2008
#17
Halv OT: BSR gjorde speciella "hajen special" chip åt mig -98. Med dom bromsade jag 280Hkr med 15G/16T, VX3 kam och 531 topp vid 1.2 bar/5000 rpm.

/Göran

Xuri skrev:
Vet en som bänkade sin 940 som hade bsr chipp...var 177hk i den ....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

128 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#18
Stor ursäkt att jag drar upp tråden igen men jag har en fundering. Istället för att skapa ny tråd för en fråga tänkte jag fråga i denna tråd som handlar om ungefär samma grejer.

Som sagt. 3" jt-system från turbon, öppet filter bsr, byte wastegate-tryckklockan så den laddar som en fulltryckare till en början.
Sen ska jag skaffa BSR steg 3 = 205 hk.

Men behöver jag skaffa en VX3 kam eller liknande för dessa effekter? Jag ska INTE trimma vidare med tex byta turbo och grejer. Den ska vara så sen. Vad gör en sån kam för effekt och är det verkligen nödvändigt för den effekten 205hk?

Just det jag ville veta. För vissa säger att jag behöver en gladare kamaxel om jag ska chippa....


Mvh, Jens
Tacksam för svar!



Sharky skrev:
Halv OT: BSR gjorde speciella "hajen special" chip åt mig -98. Med dom bromsade jag 280Hkr med 15G/16T, VX3 kam och 531 topp vid 1.2 bar/5000 rpm.

/Göran

Xuri skrev:
Vet en som bänkade sin 940 som hade bsr chipp...var 177hk i den ....



Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 september 2008
#19
Jens_940 skrev:
Stor ursäkt att jag drar upp tråden igen men jag har en fundering. Istället för att skapa ny tråd för en fråga tänkte jag fråga i denna tråd som handlar om ungefär samma grejer.

Som sagt. 3" jt-system från turbon, öppet filter bsr, byte wastegate-tryckklockan så den laddar som en fulltryckare till en början.
Sen ska jag skaffa BSR steg 3 = 205 hk.

Men behöver jag skaffa en VX3 kam eller liknande för dessa effekter? Jag ska INTE trimma vidare med tex byta turbo och grejer. Den ska vara så sen. Vad gör en sån kam för effekt och är det verkligen nödvändigt för den effekten 205hk?

Just det jag ville veta. För vissa säger att jag behöver en gladare kamaxel om jag ska chippa....


Mvh, Jens
Tacksam för svar!



Sharky skrev:
Halv OT: BSR gjorde speciella "hajen special" chip åt mig -98. Med dom bromsade jag 280Hkr med 15G/16T, VX3 kam och 531 topp vid 1.2 bar/5000 rpm.

/Göran

Xuri skrev:
Vet en som bänkade sin 940 som hade bsr chipp...var 177hk i den ....



köp ett chip av viking istället , funkar klockrent å är billigare finns eco( 220hk) å eco max( 220+ hk)
http://www.vikingchip.com/

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
4 september 2008
#20
Bara att mosa. Kopplingen klarar sig om du inte kör som en kärring.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..


Sök