4408
Sök

Volvo trimmning?

34 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#1
Jag har ett par frågor om hur jag ska göra för att få ut lite mer effekt ur min gammla Volvo..
Jag har en Volvo 480 ES -87 med en B18 E insprutnings motor, den ska ge ca: 109hk men jag tror det är modellen med kat medans min är den utan kat.

Hur ska jag göra för att få ut lite mer kraft ur min motor utan att slänga ut en hel förmögenhet?
Har funderat på att turbokonvertera den men jag vet inte hur mycket i motorn som ska bytas, tänker på kolvar och så vidare...

Annars trimmning utan turbo men vad ska jag göra då?

Men om det är någon som har lite tips på hur man kan göra så är dom mycket välkommna att skriva....

MVH Micke
Senast redigerat av Mickelito (23 januari 2006)


10 287 Inlägg
23 januari 2006
#2
Min tumregel (som visar sig stämma bra i verkligheten) är att trimning av turbomotorer kostar ca 300 kr /hkr. Sugisar är nästan undantagslöst dyrare.

Titta också på min sticky om besiktningsproblematiken.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
23 januari 2006
#3
de är ju inte mycke man kan göra för att trimma en motor innan man behöver byta kolvar stakar mm.  billigt hemma mek är ju möjligen å svettsa ihop ett eget insugsrör med 2 förgasare av fritt val å byta kammar, sen är de nästan stopp..  NÄSTAN,

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

2 Inlägg
23 januari 2006
#4
De måste väl gå o chippa en sån bil oxå!! de är väl Renault motor i en sån bil har jag för mig.. annars är de nog bara o byta lite insug o tvinga på nå tuffa förgasare o kanske byta kam o lite sånt plock.. de kostar o trimma så äre bara smile

34 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#5
Så det finns alltså inget lätt och billigt man kan göra för att hå ut ett par ynka hästar till?

Så som Luftfilter eller liknande eller det gör kanske inte någon skillnad?

Jag har hört att det inte ska gå att chipptrimma 1987 år modell ...


77 Inlägg
24 januari 2006
#6
de kan väll inte va en b18 i den asså den riktiga gamla trogna b18nen kan la inte sitta i en 87a??

direktörn

10 287 Inlägg
24 januari 2006
#7
Livet suger. Eller på engelska "life´s a bitch - then you marry one - then you die"

I princip finns inget som "lönar" sig att göra på din motor. Helt korrekt uppfattat.

Bättre att spara pengarna till något häftigare än att kasta dom på din 480.

/Göran


Mickelito skrev:
Så det finns alltså inget lätt och billigt man kan göra för att hå ut ett par ynka hästar till?

Så som Luftfilter eller liknande eller det gör kanske inte någon skillnad?

Jag har hört att det inte ska gå att chipptrimma 1987 år modell ...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#8
Haha okey jag har uppfattat det är ett hopplöst fall wink

Jo det är en B18e som sitter i -87:an


19 Inlägg
24 januari 2006
#9
Kan ju alltid leta upp en B23 turbo lr GLT o slänga i..tycker jag låter som ett billigt alternativ?


34 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#10
Crillson skrev:
Kan ju alltid leta upp en B23 turbo lr GLT o slänga i..tycker jag låter som ett billigt alternativ?

Om man skulle få för sig att Slänga i en B23 Turbo eller en GLT ... Vad säger bilbesiktningen då?

Och hur mycket jobb är det mer än att få den på plats?
Jag menar nått mer jag bör byta?

Får den plats för det första?

PS: tack för alla bra svar smile


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
25 januari 2006
#11
Mickelito skrev:
Crillson skrev:
Kan ju alltid leta upp en B23 turbo lr GLT o slänga i..tycker jag låter som ett billigt alternativ?

Om man skulle få för sig att Slänga i en B23 Turbo eller en GLT ... Vad säger bilbesiktningen då?

Och hur mycket jobb är det mer än att få den på plats?
Jag menar nått mer jag bör byta?

Får den plats för det första?

PS: tack för alla bra svar smile

ALLT får plats bara man ger sig fan på de. regga som ombyggd bil, får d göra näst itill vad du vill med den.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

10 287 Inlägg
25 januari 2006
#12
Hrrmmmm..

Det krävs bra mycket mer än bara byta motor för att regga som ombyggt fordon.
Läs min sticky om besiktningsproblematiken.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
21 Inlägg
25 januari 2006
#13
om du nu ska trimma din B18e så finns det massor med grejor att göra! kolla på KGtrimning.se så finns det en massa grejor..
Men som sagt det är nog MYCKET smidigare och billigare att byta till en värre motor..
Men ska det inte sitta Renault motor i dom?????

polo 1,1 racing.. (OBS cl.)
0-100 ca 2.95 sek..... har kvitto på det!!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
25 januari 2006
#14
Sharky skrev:
Hrrmmmm..

Det krävs bra mycket mer än bara byta motor för att regga som ombyggt fordon.
Läs min sticky om besiktningsproblematiken.

/Göran

igentligen inte. ska räcka med å byta drivlina å installera en bur så ska de gå att regga om den som ombyggd bil.  (Drivlina, inte bara motor ierförsig utan hela drivlinan) då är de ju en del man får göra, de har du rätt i.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

5 Inlägg
25 januari 2006
#15
Det enklaste/billigaste lär väl vara att plocka motorn från en 440 Turbo eller 480 Turbo och skruva i din bil, sen ställa upp turbotrycket?

http://www.blocket.se/vi/6695801.htm?ca=10_s Där har du wink


ingen aning
687 Inlägg
25 januari 2006
#16
Mickelito skrev:
Jag har ett par frågor om hur jag ska göra för att få ut lite mer effekt ur min gammla Volvo..
Jag har en Volvo 480 ES -87 med en B18 E insprutnings motor, den ska ge ca: 109hk men jag tror det är modellen med kat medans min är den utan kat.

Hur ska jag göra för att få ut lite mer kraft ur min motor utan att slänga ut en hel förmögenhet?
Har funderat på att turbokonvertera den men jag vet inte hur mycket i motorn som ska bytas, tänker på kolvar och så vidare...

Annars trimmning utan turbo men vad ska jag göra då?

Men om det är någon som har lite tips på hur man kan göra så är dom mycket välkommna att skriva....

MVH Micke

halllå alla han har en insprutsmotor

även zebran har sina fläckar

Avstängd
138 Inlägg
25 januari 2006
#17
1     b18 1959 stötstänger ,volvos traktorspis som går utan olja för dem som inte har råd me de..

2    "B18E" 1987 kamrem, renault 19 motor mfl.. ingen volvo motor...


nu vet raggarna de.................

10 287 Inlägg
25 januari 2006
#18
Tack. Jag orkade inte bry mig......

/Göran

4G63GalantGTI_R skrev:
1     b18 1959 stötstänger ,volvos traktorspis som går utan olja för dem som inte har råd me de..

2    "B18E" 1987 kamrem, renault 19 motor mfl.. ingen volvo motor...


nu vet raggarna de.................

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
25 januari 2006
#19
4G63GalantGTI_R skrev:
"B18E" 1987 kamrem, renault 19 motor mfl.. ingen volvo motor...

Usch, skämma ut gamla trogna gjutjärnsspisen med att kalla deras för samma namn.
Skäms, Renault.

1 Inlägg
11 april 2007
#20
här har du billigaste å enklaste sättet!   http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=26658


Sök