3451
Sök

Köra Audi S4 -93 på 95oktan istället för 98oktan???

Maskinförare
72 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
Som rubriken säger, vad skulle hända om jag började köra S4,an på 95oktan istället för 98oktan som jag gör nu??
Finns det risk för att den skulle börja spika lr nåt??

Och när jag ju ändå frågar, Vad skulle hända om man körde ca 25-50% etanol i den??
Vet att det finns trådar om etanolkonvertering men ändå.

AUDI S4 2,2t -93 strax 27000mil
Chippad men vet ej fabrikat.

Tack på förhand.
Niklas
Senast redigerat av allwheelspinn (20 juni 2008)

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

2 911 Inlägg
20 juni 2008
99% av chippen är gjorda för 98 oktan, i vissa fall kan man reducera mjukvaran så den kan köras på 95 oktan, MEN, det stora MEN;et.
Chip som är optimerade för 98 oktan i bilen så kommer kärran dra MER bensin med 95, inte nog med det så kommer den gå som en påse nötter också.
Det blir alltså dyrare att tanka 95 än 98, för bilen sväljer mer soppa, mängdmässigt.

Du kan köra 60% 98 oktan och 40% E85 utan problem (går säkert högre också, men de är vad jag provat).

Men, igen, mycket hänger på chippet du kör med också, vad dess parametrar ligger på.

Maskinförare
72 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Hur blev din i bränsleförbrukning och effekt sedan du började köra 60%98 och 40%E85 då??

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

175 Inlägg
22 juni 2008
Just spikningar tror jag nog inte att du kommer märka något av vid vanlig körning. Det uppkommer framförallt vid hårdare körning, då bensinen har en tendens att själv antända i cylindern.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
om bilen spikar så ändras laddtryck och tändläge, motorn går således inte lika effektivt och du får öka gasläget,   så du biter dig själv i svansen genom att tanka 95 oktan.  bilen kommer dra mer soppa. så pass mycket mer att det blir dyrare ändå i slutänden.

tankar man E85 så trollar man bort spikningarna och kör magert, mao så reglerar inte bilen ner tändläge eller laddtryck  utan den tuffar på som vanligt ända tills du smälter hål i en kolv.

pumpa däcken och stäng av AC:n istället för att riskera motorbyte genom att blandtanka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök