1640
Sök

Sierra 2.9i -89 tänder inte

4 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Min Ford Sierra GL 2.9i från 1989 (18000 mil) vägrar starta.

Problemet uppstod för ca 2 månader sen men pga att jag varit bortrest mycket har den blivit stående sen dess. Vid ett par tillfällen innan det att den la av helt så var den lite svårstartad (startmotorn går finfint men bilen vägrar att tända). Den gick även lite ryckigt ibland (speciellt om den stått oanvänd ett par dagar). Dagen för 2 månader sen, då bilens sjukdom slog till i stor skala, så lyckades jag först få den att starta men det hostade väldigt och kämpade verkligen för att hålla sig i liv och när jag släppte gasen dog den för att inte vakna igen. Efter upprepade försök att starta den utan framgång var jag tvungen att ge upp. Som sagt: startmotorn funkar prima iaf men bilen vill inte tända. Har försökt halvhjärtat ett par ggr sedan dess att få liv i bilen men har inte fått minsta lilla gnista då.

Nu har det blivit sommar och jag har lite mer tid att ägna åt problemet med bilen. Testade att starta den igår igen (batteriet hade laddats ur men körde med startkablar till en kompis till) och då gick den igång vid första försöket (men väldigt ojämt och den dog igen så fort jag släppte lite på gasen). Sedan ville den inte tända igen trots försök med startgas.

Har satt mig ner och läst i manualen nu (upptäckte bl.a. att jag inte skulle ha pumpat med gasen vid kallstarter, vilket nån hade sagt åt mig att man skulle och att man inte ska starta bilen med full gas men det är inte farligt va?) och klurat en del och pratat med några kompisar men det är ingen som är proffs på bilar så jag är inte helt säker på hur jag ska gå vidare nu.

Eftersom den ändå lyckas starta som hastigast så tyder det väl på att tändstiften får el iaf så tändmodulen går väl att utesluta? Tändstiften sitter väldigt olämpligt till så jag måste skaffa en annan nyckel för att få loss dem för att kolla om de är igensotade men det borde väl inte vara felet i det här fallet? Det skulle kunna bero på att bränslesystemet är igensatt på nåt ställe så att den inte får tillräckligt med soppa va? Vad är det som man ska kolla och rengöra för att utesluta det felet? Vad kan det annars vara?

Tack på förhand
Tillman

435 Inlägg
21 juni 2008
prova detta. en kompis hade exakt samma problem går igång men dör direkt(ska igentligen inte gå igång om de är de felt)under reservhjulet i skuffen sitter de som en lite låda med en vit knapp på som ska va nertryck(han fick punktering å slet ur reservhjulet så den utlöste sej) är nån såndära som utlöser sej när man ska krocka så inte bilen sja börja brinna bruka utlösa sej på min bil när man körde fort över vägbulor

4 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
Tack för det snabba svaret oppe smile Har dock redan kollat den där knappen, så, så enkelt var det tyvärr inte hmm

435 Inlägg
21 juni 2008
plocka bort fördelarlocket å dränk de invändit å utvändeigt med kontaktspray går den igång då å går bra så ska du nog byta de är när den går igång häll i en såndära flaska i tanken som rengör insprutet å de på motorn

4 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Har testat kontaktsprayen i fördelarlocket nu men utan resultat. Stendöd. Inte en enda liten tändning lyckades jag få under en längre stunds testande.

Köpte en ny tändstiftsnyckel idag också för att en gång för alla se till att skruva ur tändstiften men de sitter verkligen som berget. Spelar ingen roll om man använder en polygrip som förlängd hävarm eller bankar på tändstiftsnyckeln med en hammare. Det enda jag åstadkom med det idag var att halvt demolera tändstiftsnyckeln samt bryta av ett tändstift.

Ska köpa ett nytt tändstift imorn och då kan jag testa med det för att se så att tändstiften verkligen har ström. Någon som har en bra idé på hur man kan göra för att få loss tändstift som har en aldrig förr skådad beslutsamhet att sitta kvar?

//Tillman
Senast redigerat av Tillman (22 juni 2008)

435 Inlägg
23 juni 2008
när den börja gå dåligt va de så att den inte villa varva typ när man ska iväg så gick den ryckigt å inte komm över ett viss varvtal å höll på och lägga av?hade ett liknade fel på min sierra med 2,0 dohc motorn.va lamdan som paja så katalysatorn paja så de lossna delar som täpte igen avgassystemet.skulle iväg gasa på då börja bilen gå ryckigt å gick inte att varva.blev sämre å sämre så den knapt gick på tomgång.lät bilen stå ett tag då starta den fing funkade ett tag tills den blev helt orkelös gick knapt på tomgång.prova då att dela avgassytemet framför katalysatorn å då gick den som alldrig förr:P men kanske inte sitter katalysator på din 89a? sen brukar även tändmodulen på insuget ge upp vet ej va den sitter på 2,9an å om de finns men sitter på insuget eller va de heter där gasen sitter på andra sidan sitter de som en liten sak med tror de är 3kablar då brukar den ha dålig tomgång eller vara av sej shelv å gå dåligt.

4 682 Inlägg
23 juni 2008
Tillman skrev:
Har testat kontaktsprayen i fördelarlocket nu men utan resultat. Stendöd. Inte en enda liten tändning lyckades jag få under en längre stunds testande.

Köpte en ny tändstiftsnyckel idag också för att en gång för alla se till att skruva ur tändstiften men de sitter verkligen som berget. Spelar ingen roll om man använder en polygrip som förlängd hävarm eller bankar på tändstiftsnyckeln med en hammare. Det enda jag åstadkom med det idag var att halvt demolera tändstiftsnyckeln samt bryta av ett tändstift.

Ska köpa ett nytt tändstift imorn och då kan jag testa med det för att se så att tändstiften verkligen har ström. Någon som har en bra idé på hur man kan göra för att få loss tändstift som har en aldrig förr skådad beslutsamhet att sitta kvar?

//Tillman

mutterdragare me lång hylsa om de rymms,du kan ju försöka spruta ditt något smörjmedel/rostlösande.

Sök