21 juni 2008
Trådstartare
Hej!
Min Ford Sierra GL 2.9i från 1989 (18000 mil) vägrar starta.
Problemet uppstod för ca 2 månader sen men pga att jag varit bortrest mycket har den blivit stående sen dess. Vid ett par tillfällen innan det att den la av helt så var den lite svårstartad (startmotorn går finfint men bilen vägrar att tända). Den gick även lite ryckigt ibland (speciellt om den stått oanvänd ett par dagar). Dagen för 2 månader sen, då bilens sjukdom slog till i stor skala, så lyckades jag först få den att starta men det hostade väldigt och kämpade verkligen för att hålla sig i liv och när jag släppte gasen dog den för att inte vakna igen. Efter upprepade försök att starta den utan framgång var jag tvungen att ge upp. Som sagt: startmotorn funkar prima iaf men bilen vill inte tända. Har försökt halvhjärtat ett par ggr sedan dess att få liv i bilen men har inte fått minsta lilla gnista då.
Nu har det blivit sommar och jag har lite mer tid att ägna åt problemet med bilen. Testade att starta den igår igen (batteriet hade laddats ur men körde med startkablar till en kompis till) och då gick den igång vid första försöket (men väldigt ojämt och den dog igen så fort jag släppte lite på gasen). Sedan ville den inte tända igen trots försök med startgas.
Har satt mig ner och läst i manualen nu (upptäckte bl.a. att jag inte skulle ha pumpat med gasen vid kallstarter, vilket nån hade sagt åt mig att man skulle och att man inte ska starta bilen med full gas men det är inte farligt va?) och klurat en del och pratat med några kompisar men det är ingen som är proffs på bilar så jag är inte helt säker på hur jag ska gå vidare nu.
Eftersom den ändå lyckas starta som hastigast så tyder det väl på att tändstiften får el iaf så tändmodulen går väl att utesluta? Tändstiften sitter väldigt olämpligt till så jag måste skaffa en annan nyckel för att få loss dem för att kolla om de är igensotade men det borde väl inte vara felet i det här fallet? Det skulle kunna bero på att bränslesystemet är igensatt på nåt ställe så att den inte får tillräckligt med soppa va? Vad är det som man ska kolla och rengöra för att utesluta det felet? Vad kan det annars vara?
Tack på förhand
Tillman