3300
Sök

Termostatbyte på en 240.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#1
Ska byta termostat på min volvo och undrar om de finns någon annan modell som öppnar vid 75 grader iställe för 82. neutral

Vet att de finns olika modeller till andra bilar som öppnar vid olika temp.

Annars kanske man ska koppla in en elfläkt iställe? Kyler väl också bättre än originalaren? roll

Tacksam för svar.

Mvh Robby

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

435 Inlägg
21 juni 2008
#2
ska finas 2 olika en sommar(öppnar tidigare) å en vinter(öppnar senare) bara att åka ner på okq8 å slå i katlogen(Y)

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#3
oppe_tallbarr skrev:
ska finas 2 olika en sommar(öppnar tidigare) å en vinter(öppnar senare) bara att åka ner på okq8 å slå i katlogen(Y)

Okey, vad bra, bättre om den öppnar tidigare. smile

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
#4
du har nog bara två att välja på. 82 eller 89 tror ja de e.75 e för kallt för motorn.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#5
mrbuggy skrev:
du har nog bara två att välja på. 82 eller 89 tror ja de e.75 e för kallt för motorn.

okey, jag vet inte om de finns 75 till volvo. Vet att de finns till andra bilmodeller. Tänkte att de var bättre om de öppnade tidigare. Kylningen borde ju bli bättre. "Jag kör ju ganska hårt." HAHA big_smile

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
#6
använd 82 på sommaren du så blir de bra.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#7
mrbuggy skrev:
använd 82 på sommaren du så blir de bra.

Okey, ska köpa en 82:a då. smile

Vad sitter original?

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
#8
kan vara antingen sommar eller vinter. tror de e 89

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#9
mrbuggy skrev:
kan vara antingen sommar eller vinter. tror de e 89

Okey, tack för svar. wink Blir en 82:a iaf.

När jag ändå är på hugget, vet du om en elfläkt kyler bättre än originalaren??

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
#10
de beror på hur du kopplar den..har du en termostat så kyler den när den ska. men utan termostat e bara dumt att köra med. originalfläkten kyler ju också när den ska så enda fördelen e väl att den inte låter jämt kanske..

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#11
mrbuggy skrev:
de beror på hur du kopplar den..har du en termostat så kyler den när den ska. men utan termostat e bara dumt att köra med. originalfläkten kyler ju också när den ska så enda fördelen e väl att den inte låter jämt kanske..

Såg att man när man kopplar elfälkten så sitter givaren i en bult som sen ska skruvas fast någonstans. Vet inte om jag har något sånt fäste. Men förmodar att den ska sitta på toppen/blocket?

Var bara en idé jag hade om att elfläkten kanske kyler bättre. för då byter jag. smile

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
#12
den kyler inget bättre så att du märker de alla fall. å givaren ska kopplas till vatten någonstans där de går.dom brukar sitta i kylarslangen eller så

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#13
mrbuggy skrev:
den kyler inget bättre så att du märker de alla fall. å givaren ska kopplas till vatten någonstans där de går.dom brukar sitta i kylarslangen eller så

Okey, lika bra o skita i det då. smile Tack för svar.

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

21 761 Inlägg
21 juni 2008
#14
B21/B23/B230 brukar ha 87 grader på sommartermostaten och 92 grader på vintertermmostaten, men det kan skilja litegrann mellan olika fabrikat.

Jag har kört med 92 graders termostat i många år på min 240-86 med B230E och har inga problem med eventuell överhettning i normala fall, det enda är om jag står på tomgång ett längre tag och har AC:n igång.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
B21/B23/B230 brukar ha 87 grader på sommartermostaten och 92 grader på vintertermmostaten, men det kan skilja litegrann mellan olika fabrikat.

Jag har kört med 92 graders termostat i många år på min 240-86 med B230E och har inga problem med eventuell överhettning i normala fall, det enda är om jag står på tomgång ett längre tag och har AC:n igång.

Okey. tror inte jag behöver byta termostat då vi tror att vi har hittat mitt fel. Topplockspackning som har gått förmodligen. smile

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

21 761 Inlägg
21 juni 2008
#16
Okej, såg nyss den tråden. Får hoppas att det bara är det felet smile.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Okej, såg nyss den tråden. Får hoppas att det bara är det felet smile.

Japp återstår att se. Har 85mil innan bilen är här och jag kan börja skruva. Men den har nog rullat över 500 med dålig packning.

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm


Sök