3472
Sök

Trycker ut kylarvattnet efter start!??

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Min b23a trycker ut kylarvattnen vid start (IBLAND) av kall motor och tempmätaren stigen nästan till max. Men efter 10-15min så går den ner till normaltemp.

Sprängde kylaren på den efter lite lek sommaren 06, efter de så börja den trycka ut vattnet.

Kan de vara topplockspackningen som har gått? Eller är toppen körd?  neutral

Mvh Robby
Senast redigerat av Wellen (21 juni 2008)

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
de e nog bara packningen som pajat..

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
de e nog bara packningen som pajat..

Okey, syns det när jag lossar toppen? smile

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
ta ett kompprov först så ser du vilken de e.

344 Inlägg
21 juni 2008
Det brukar det oftast göra=)

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
ta ett kompprov först så ser du vilken de e.

Okey, vart kan jag göra komptest?

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

726 Inlägg
21 juni 2008
du kan köpa en kompprov-testare på biltema bland annat

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
__r0b1n skrev:

finns en för 179:- den e nog bra.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
__r0b1n skrev:

finns en för 179:- den e nog bra.

Jo jag såg de. smile Men om nu jag inte ser någon skillnad på värdena, kan de vara toppen som har gått då? :S

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
e de ingen skillnad så e de inget fel heller. vare sig på toppen eller packning eller ventiler.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
e de ingen skillnad så e de inget fel heller. vare sig på toppen eller packning eller ventiler.

okey då kanske de är termostaten som har gått då, efter som han trycker ut vattnet. Får hoppas på de. Minst jobb och billigast att fixa. smile

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
troligen inte termostaten..eller rättare sagt de e inte den.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
troligen inte termostaten..eller rättare sagt de e inte den.

Hmm, jaja vi får väl se sen när jag kör komptest. smile Blir nog om 3v då jag har fått ner bilen.

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
för att de ska bli sånt tryck när du startar så måste kompressionen läcka in i kylsystemet...toppackningen.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
för att de ska bli sånt tryck när du startar så måste kompressionen läcka in i kylsystemet...toppackningen.

Okey, men jag har inte sett att han läcker vatten genom avgaserna när jag varvar?

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
behöver inte komma nåt där.jag håller precis på med en som trycker ut vattnet å inte går på grund av att den läcker föör mycket vatten in i cylindrarna.å korken på expansionskärlet går nästan inte att ha påskruvad för de blir sånt tryck.men de kommer inget i avgaset eller i oljan heller. de går bara emellan kylsystemet å cylindrarna. toppen kan ju vara sprucken också.
Senast redigerat av mrbuggy (21 juni 2008)

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
behöver inte komma nåt där.jag håller precis på med en som trycker ut vattnet å inte går på grund av att den läcker föör mycket vatten in i cylindrarna.å korken på expansionskärlet går nästan inte att ha påskruvad för de blir sånt tryck.men de kommer inget i avgaset eller i oljan heller. de går bara emellan kylsystemet å cylindrarna

Okey så pass, så du menar att vattnet trycks aldrig ut genom avgasventilern utan trycks bara fram och tillbaka genom kylsystem och cylinder.

Kan stämma de du säger, för ibland har vattnet i expansionskärlet varit lite grumligt och kladdigt som. Förmodligen blandat med avgasrester och olja.
Så då ökar nog procenten på att de är topplockspackningen.

Var ju ute sommaren 2006 och lekte med bilen, sprängde kylare då när jag ahde för dålig koll på tempmätare. smile De är ju efter de han börja trycka ut vattnet. Så förmodligen gick topplockspackningen då också. smile

Men de är ju lättbyta saker. smile Fast vet du om man behöver byta ut toppbultarn när man lossar dom?

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
där ser du..de vandrar liksom emellan. å nej du behöver inte byta bultar..gör ren gängorna bara så dom går lätt. för att de ska bli rätt draget sen.

85 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
där ser du..de vandrar liksom emellan. å nej du behöver inte byta bultar..gör ren gängorna bara så dom går lätt. för att de ska bli rätt draget sen.

Okok. Momentnyckel behöver man vet jag, vet du vilket kilo dom ska dras med?

Sen behöver man väl inte ställa ventilerna igen va? Utan de är väl bara passa in kamrem efter markeringar? smile

Något annat man ska tänka på?

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 juni 2008
näe tyvärr så har ja inte de i huvet me kilona där. å kamdrevet e bara att passa in.å kolla toppen ordentligt
Senast redigerat av mrbuggy (21 juni 2008)

Sök