henke_99
Offroad Racing
4 september 2011
· 3 122 Inlägg
torpis skrev:
VidarM skrev:
Om en 3 Bars map sensor funkar upp till 2 Bar, ref forummoderator ovan, är det pga att det atmosfäriska trycket "dras av" den totala kapaciteten till mapsensorn? (3bar - 1bar)?
Eller är jag helt ute och cyklar...
Mätaren mäter upp till 3bar, men du har redan 1bar i lufttryck, så det finns bara 2bar kvar på mätarens område. Man får hålla isär absolut tryck och mätartryck.
Generell för tryckmätare så vill du ha en sådan som är så snäv som möjligt. laddar du 0.9bar vill du alltså ha en som klarar 1.9bar. laddar du 1.2bar så vill du ha en som är på 2.2bar etc. Nu finns mätarna ofta bara i fasta steg och man väljer närmaste uppåt.
Vilken man väljer ställer man in i bilens sprut när man mappar så det har ingen betydelse alls, så länge du gör rätt i mappningen.
Mapsensorn måste ju även kunna mäta undertrycket som blir när man släpper gasen... På min cheva t.ex så sitter det en mapsensor som bara klarar att mäta undertryck, måste alltså bytas direkt om jag vill turbo/kompressorkonvertera.
MAP står för övrigt för Manifold Absolute Pressure.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...