2924
Sök

Vad är en Map Sensor?

172 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#1
Någon som vill vara vänlig och förklara det för mig? tongue

Simon

10 287 Inlägg
24 juni 2008
#2
Tryckgivare som mäter under och övertryck i insuget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 juni 2008
#3
Förenklat sett en tryckgivare... Den ersätter LMM och talar om för motorn hur mkt luft den får så den vet hur mkt bränsle som ska tillsättas...

EDIT: Kom 2:a sad Det kan ju iofs vara roligt att man kommer 2:a enligt vissa damer tongue
Senast redigerat av bumpe (24 juni 2008)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 juni 2008
#4

2slow

172 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Förenklat sett en tryckgivare... Den ersätter LMM och talar om för motorn hur mkt luft den får så den vet hur mkt bränsle som ska tillsättas...

EDIT: Kom 2:a sad Det kan ju iofs vara roligt att man kommer 2:a enligt vissa damer tongue

HAHA big_smile

172 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Tryckgivare som mäter under och övertryck i insuget.

/Göran

Okej, vilken är fördelen till att byta ut original till en med tex 3 bar. (3 bar mapsensor?) Eller är jag ute och cyklar nu? tongue
Senast redigerat av AppeN (24 juni 2008)

10 287 Inlägg
24 juni 2008
#7
Den klarar då av att mäta upp till 2bar laddtryck. Tänk på att kalibreringspunkten för atmosfärstryck ändras.

/Göran

AppeN skrev:
Okej, vilken är fördelen till att byta ut original till en med tex 3 bar. (3 bar mapsensor?) Eller är jag ute och cyklar nu? tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

172 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
Den klarar då av att mäta upp till 2bar laddtryck. Tänk på att kalibreringspunkten för atmosfärstryck ändras.

/Göran

AppeN skrev:
Okej, vilken är fördelen till att byta ut original till en med tex 3 bar. (3 bar mapsensor?) Eller är jag ute och cyklar nu? tongue


Okej, men säg, en mapsensor på 2,5 bar, hör högt laddtryck klarar den? 1,5? Kalibreringspunkten för atmosfärstryck = VA?! hmm big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 juni 2008
#9
Atmosfärstryck är när en tryckvisare visar på "0"... Med en annan givare så ändras spänningen till styrdonet vilket gör att den tror trycket är säg +0.5 ist för 0 och den kommer mosa in massor med bränsle...


172 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#10
bumpe skrev:
Atmosfärstryck är när en tryckvisare visar på "0"... Med en annan givare så ändras spänningen till styrdonet vilket gör att den tror trycket är säg +0.5 ist för 0 och den kommer mosa in massor med bränsle...

Okej, normal sätt, i vilket skede eller varför byter man denna mapsensor då? Vad är fördelen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 juni 2008
#11
AppeN skrev:
bumpe skrev:
Atmosfärstryck är när en tryckvisare visar på "0"... Med en annan givare så ändras spänningen till styrdonet vilket gör att den tror trycket är säg +0.5 ist för 0 och den kommer mosa in massor med bränsle...

Okej, normal sätt, i vilket skede eller varför byter man denna mapsensor då? Vad är fördelen?

Man byter den när man passerar 1.5 bar i laddtryck oftast... När man trimmat förbi steg 3-4 för det mesta...


172 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#12
Okej, då är jag med! Tack för bra och snabba svar!

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2008
#13
Ju mer man trimmar desto mer pulver får man på mindre ladd wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
25 juni 2008
#14
Ju BÄTTRE man trimmar desto mer pulver får man på mindre ladd.... wink

/Göran

torpis skrev:
Ju mer man trimmar desto mer pulver får man på mindre ladd wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

hej
291 Inlägg
25 juni 2008
#15
jag ser inga nackdelar direkt med mapsensorn heller..

dom som e kåta på öppna dumpventiler, med mapsensor så funkar det kalas. verkar inte vara bättre eller sämre hållbarhet än på en LMM..

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

42 Inlägg
3 september 2011
#16
SM i trådlyft, men bättre än att skapa ny tråd.

Fick inte helt grepp om atmosfäriskt tryck, och exakt vad det har med mapsensorn att göra...

Om en 3 Bars map sensor funkar upp till 2 Bar, ref forummoderator ovan, är det pga att det atmosfäriska trycket "dras av" den totala kapaciteten till mapsensorn? (3bar - 1bar)?

Eller är jag helt ute och cyklar...

Någon som skrev i en volvotråd att man skulle ha det dubbla antalet bar på mapsensorn för att det ska funka optimalt  (3 bar mapsensor = max 1.5 bar laddtryck), medan en kollega kör 1.5 bars laddtryck med en 2 bars mapsensor (visserligen bonntrim med extra spridare i insuget med tryckvakt).


82 Inlägg
4 september 2011
#17
Kan man byta ut sin LMM mot en mapsensor om man har LMM original med original sprut?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2011
#18
antizz skrev:
Kan man byta ut sin LMM mot en mapsensor om man har LMM original med original sprut?

Det är ingen komplett fråga. Du behöver tala om vilken motor och sprut det gäller.  Svaret är dock oftast nej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2011
#19
VidarM skrev:
Om en 3 Bars map sensor funkar upp till 2 Bar, ref forummoderator ovan, är det pga att det atmosfäriska trycket "dras av" den totala kapaciteten till mapsensorn? (3bar - 1bar)?

Eller är jag helt ute och cyklar...

Mätaren mäter upp till 3bar, men du har redan 1bar i lufttryck, så det finns bara 2bar kvar på mätarens område.  Man får hålla isär absolut tryck och mätartryck.

Generell för tryckmätare så vill du ha en sådan som är så snäv som möjligt.  laddar du 0.9bar vill du alltså ha en som klarar 1.9bar. laddar du 1.2bar så vill du ha en som är på 2.2bar etc.   Nu finns mätarna ofta bara i fasta steg och man väljer närmaste uppåt.

Vilken man väljer ställer man in i bilens sprut när man mappar så det har ingen betydelse alls, så länge du gör rätt i mappningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 september 2011
#20
torpis skrev:
VidarM skrev:
Om en 3 Bars map sensor funkar upp till 2 Bar, ref forummoderator ovan, är det pga att det atmosfäriska trycket "dras av" den totala kapaciteten till mapsensorn? (3bar - 1bar)?

Eller är jag helt ute och cyklar...

Mätaren mäter upp till 3bar, men du har redan 1bar i lufttryck, så det finns bara 2bar kvar på mätarens område.  Man får hålla isär absolut tryck och mätartryck.

Generell för tryckmätare så vill du ha en sådan som är så snäv som möjligt.  laddar du 0.9bar vill du alltså ha en som klarar 1.9bar. laddar du 1.2bar så vill du ha en som är på 2.2bar etc.   Nu finns mätarna ofta bara i fasta steg och man väljer närmaste uppåt.

Vilken man väljer ställer man in i bilens sprut när man mappar så det har ingen betydelse alls, så länge du gör rätt i mappningen.

Mapsensorn måste ju även kunna mäta undertrycket som blir när man släpper gasen... På min cheva t.ex så sitter det en mapsensor som bara klarar att mäta undertryck, måste alltså bytas direkt om jag vill turbo/kompressorkonvertera.

MAP står för övrigt för Manifold Absolute Pressure.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök