Atmosfärstryck är när en tryckvisare visar på "0"... Med en annan givare så ändras spänningen till styrdonet vilket gör att den tror trycket är säg +0.5 ist för 0 och den kommer mosa in massor med bränsle...
Atmosfärstryck är när en tryckvisare visar på "0"... Med en annan givare så ändras spänningen till styrdonet vilket gör att den tror trycket är säg +0.5 ist för 0 och den kommer mosa in massor med bränsle...
Okej, normal sätt, i vilket skede eller varför byter man denna mapsensor då? Vad är fördelen?
Atmosfärstryck är när en tryckvisare visar på "0"... Med en annan givare så ändras spänningen till styrdonet vilket gör att den tror trycket är säg +0.5 ist för 0 och den kommer mosa in massor med bränsle...
Okej, normal sätt, i vilket skede eller varför byter man denna mapsensor då? Vad är fördelen?
Man byter den när man passerar 1.5 bar i laddtryck oftast... När man trimmat förbi steg 3-4 för det mesta...
Ju mer man trimmar desto mer pulver får man på mindre ladd
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Fick inte helt grepp om atmosfäriskt tryck, och exakt vad det har med mapsensorn att göra...
Om en 3 Bars map sensor funkar upp till 2 Bar, ref forummoderator ovan, är det pga att det atmosfäriska trycket "dras av" den totala kapaciteten till mapsensorn? (3bar - 1bar)?
Eller är jag helt ute och cyklar...
Någon som skrev i en volvotråd att man skulle ha det dubbla antalet bar på mapsensorn för att det ska funka optimalt (3 bar mapsensor = max 1.5 bar laddtryck), medan en kollega kör 1.5 bars laddtryck med en 2 bars mapsensor (visserligen bonntrim med extra spridare i insuget med tryckvakt).
Kan man byta ut sin LMM mot en mapsensor om man har LMM original med original sprut?
Det är ingen komplett fråga. Du behöver tala om vilken motor och sprut det gäller. Svaret är dock oftast nej.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Om en 3 Bars map sensor funkar upp till 2 Bar, ref forummoderator ovan, är det pga att det atmosfäriska trycket "dras av" den totala kapaciteten till mapsensorn? (3bar - 1bar)?
Eller är jag helt ute och cyklar...
Mätaren mäter upp till 3bar, men du har redan 1bar i lufttryck, så det finns bara 2bar kvar på mätarens område. Man får hålla isär absolut tryck och mätartryck.
Generell för tryckmätare så vill du ha en sådan som är så snäv som möjligt. laddar du 0.9bar vill du alltså ha en som klarar 1.9bar. laddar du 1.2bar så vill du ha en som är på 2.2bar etc. Nu finns mätarna ofta bara i fasta steg och man väljer närmaste uppåt.
Vilken man väljer ställer man in i bilens sprut när man mappar så det har ingen betydelse alls, så länge du gör rätt i mappningen.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Om en 3 Bars map sensor funkar upp till 2 Bar, ref forummoderator ovan, är det pga att det atmosfäriska trycket "dras av" den totala kapaciteten till mapsensorn? (3bar - 1bar)?
Eller är jag helt ute och cyklar...
Mätaren mäter upp till 3bar, men du har redan 1bar i lufttryck, så det finns bara 2bar kvar på mätarens område. Man får hålla isär absolut tryck och mätartryck.
Generell för tryckmätare så vill du ha en sådan som är så snäv som möjligt. laddar du 0.9bar vill du alltså ha en som klarar 1.9bar. laddar du 1.2bar så vill du ha en som är på 2.2bar etc. Nu finns mätarna ofta bara i fasta steg och man väljer närmaste uppåt.
Vilken man väljer ställer man in i bilens sprut när man mappar så det har ingen betydelse alls, så länge du gör rätt i mappningen.
Mapsensorn måste ju även kunna mäta undertrycket som blir när man släpper gasen... På min cheva t.ex så sitter det en mapsensor som bara klarar att mäta undertryck, måste alltså bytas direkt om jag vill turbo/kompressorkonvertera.
MAP står för övrigt för Manifold Absolute Pressure.