Bjork skrev:
Turbomatte skrev:
........Nu kommer jag säkerligen få en massa påhopp som "Du kan ju inget" osv osv, Men jag jobbar med just detta på sveriges ledande bilvårdsföretag och har flera års utbildning och erfarenhet, och nej vi pratar inte om "proffsen" ditech och BVS.
Mvh.....
Ge oss tips då om nu ja e sj e drabbad, vet inte riktigt va ja gör för fel om ja nu gör fel?
Avfettar gör ja där de förekommer grus å damm, sen spolar ja ordentligt å länge..
Ta det som en regel att allt som är hårdare än en luftig tvättsvamp, dvs riktigt mjuka, repar, tex din tvättskrapa ska du nog pensionera.
Använd alltid avfettning över hela bilen och medlel mot flugor där det finns osv. låt det verka i 10-15 min, även fasst det ser lite ut som det torkat in så är det lungt, om man nu har en icke oljebaserad avfettning. Spola sedan med högtryck nerifrån och upp, ordentligt, känn sen efter med handen på ett ställe som är väl dålt, tex trösklar osv (även i dörrgångar osv osv) om man fått bort allt knott.
Har man ej det gäller "gör om, gör rätt"
Sedan svampar man uppifrån och ner, ordentligt igen över allt även i dörrgångar.
Spola av med högtryck igen, Torka bilen 100% torr med en bra sämskskinn gärna syntet då som har bättre sugförmåga. Blir skinnet skitigt, tvätta skinnet och tvätta om din bil då den inte är ren.
Blås grill osv med högtryck.
Detta tar ung 3h om man gör på rätt sätt, och gör man det så kan man utan problem ha en bil från 89 som ser ut som en 08a.
Ni som skulle behöva waxa om efter detta borde seriöst fundera på en lackförsegling.
Tvättar mina bilar 1-2 ggr i veckan beroende på hur mycket dom har rullat. V70in tvättade jag inte i vintras utan tvättade den då allt skit och blask försvann. blev som ny igen om man nu vet vad man gör, utan tvättrepor och stenskott.
Mvh