4379
Sök

Hur mycket får man tona sidorutorna ifram lagligt på sin bil?

48 Inlägg
26 juni 2008
evilaudio skrev:
purjasin skrev:
Jag blir trött på folk som tror att dem vet... Säg inget om ni inte är 100% säkra på er sak, tack.

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22 Skriv ut
|
|

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

kan säga dig att de finns ett flertal besiktingsstationer i sthlm som inte tillåter nån som helst film på framrutorna hur lite toning du än har..

Så är reglerna i alla fall. Sen om bilprovningen inte gör sitt jobb korrekt så står inte jag för de... Qvarnis har ju mutat sig igenom med Porschen t.ex. Det stod på aftonbladet senast idag.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
purjasin skrev:
evilaudio skrev:
purjasin skrev:
Jag blir trött på folk som tror att dem vet... Säg inget om ni inte är 100% säkra på er sak, tack.

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Uppdaterad 2005-04-22 Skriv ut
|
|

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

kan säga dig att de finns ett flertal besiktingsstationer i sthlm som inte tillåter nån som helst film på framrutorna hur lite toning du än har..

Så är reglerna i alla fall. Sen om bilprovningen inte gör sitt jobb korrekt så står inte jag för de... Qvarnis har ju mutat sig igenom med Porschen t.ex. Det stod på aftonbladet senast idag.

Vad menar du, att de inte gör sitt jobb om de underkänner bilar med solfilm eller om godkänner med solfilm?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

8 156 Inlägg
26 juni 2008
MrTurbo skrev:
Phaetoon; Sjävklart finns det saker på äldre bilar som gör saker lättare, både förutsättningar och lagkrav, men låt oss förutsätt att det är moderna bilar det gäller, är väl bara du, jag och ett par till som bryr oss om de de gamla goda bilarna....  smile

Håller med dig. När det gäller moderna bilar så är det ju rätt så kört wink
Originaltoningen på mammas bil är så kraftig att den nog inte klarar 70%-gränsen.

Btw. Jag har vissa funderingar på hur man ska tolka lagtexten när det gäller bilar från årsmodell 68 och äldre.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
He he
"Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra..."

KAN MEDFÖRA....  Kul att ha sådan i en "lagtext" den biten kan ju en polis eller besiktningsman tolka PRECIS som han vill. Så om du sätter gladpack på rutan kan du ju åka dit. tongue
Senast redigerat av MrTurbo (26 juni 2008)

8 156 Inlägg
26 juni 2008
MrTurbo skrev:
Phaetoon skrev:
MrTurbo skrev:

Precis, där med är ALL FILM man klistrar på främresidorutorna olaglig. Tro mig, jag har har haft uppe det med poliser, besiktningsmän, vägverket osv osv

De tillåter INGEN toningsfilm alls någonsin. Men som sagt finns vissa som missar det, skiter i det eller inte orkar bry sig. roll

Fast på en otonad bil så är väl risken att en väldigt svag toningsfilm bländar mycket liten, eller obefintlig?

Vet du om din bil har helt otonade rutor? Hur många % ger egentligen filmen? Vet de vad den ger på bilbesiktningen? Vet polisen om det? Vill du riskera böter / ombes på det? Nej på en fråga och svaret är ; låt bli toningen.

Jag har också funderat på det. Rent teoretiskt så borde det väl gå att fota ett vitt papper först genom rutan, sen med rutan nervevad? Då borde, rent teoretiskt sätt, skillnaden gå att mäta i t.ex Photoshop? Inte för att man kan mäta ljusgenomsläppet på det viset, men man kan väl ändå få fram en ganska så bra gissning på hur mycket toning som fönstret ger?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
26 juni 2008
MrTurbo skrev:
He he

Ja, det är väl den enda paragrafen förutom paragraf 12, som gäller?
Vilket borde kunna leda till att man kan tillverka tonade rutor med färgen som tillsats i glaset?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
Phaetoon skrev:
MrTurbo skrev:
Phaetoon skrev:

Fast på en otonad bil så är väl risken att en väldigt svag toningsfilm bländar mycket liten, eller obefintlig?

Vet du om din bil har helt otonade rutor? Hur många % ger egentligen filmen? Vet de vad den ger på bilbesiktningen? Vet polisen om det? Vill du riskera böter / ombes på det? Nej på en fråga och svaret är ; låt bli toningen.

Jag har också funderat på det. Rent teoretiskt så borde det väl gå att fota ett vitt papper först genom rutan, sen med rutan nervevad? Då borde, rent teoretiskt sätt, skillnaden gå att mäta i t.ex Photoshop? Inte för att man kan mäta ljusgenomsläppet på det viset, men man kan väl ändå få fram en ganska så bra gissning på hur mycket toning som fönstret ger?

Jag är inte insatt i hur Photoshop funkar då jag aldrig använt det (dyrt att köpa :p) men visst borde det med sådana hjälpmedel gå att få fram skapligt bra värden under förutsättning att inget annat förändras mellan foton.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 juni 2008
Phaetoon skrev:
MrTurbo skrev:
He he

Vilket borde kunna leda till att man kan tillverka tonade rutor med färgen som tillsats i glaset?

Limma ihop två sidorutor med max tillåtna originaltoning "i" glaset?

Nej, nu släpper vi detta.

Måste sova...  cool
Senast redigerat av MrTurbo (26 juni 2008)

8 156 Inlägg
27 juni 2008
MrTurbo skrev:
Phaetoon skrev:
MrTurbo skrev:
He he

Limma ihop två sidorutor med max tillåtna originaltoning "i" glaset?

Nej, nu släpper vi detta.

Måste sova...  cool

Jag måste också sova. Men vad säger du om att gjuta av en ruta, smälta ner plast och i med hushållsfärg? Rent teoretiskt sett så borde det vara lagligt big_smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök