3390
Sök

Svajande spänning (batteriladdning) Colt-99 GLI

3 235 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Hej,

skulle kolla skicket på batteriet, och la märke att när bilen är igång så hoppar spänningen.
Jag tog loss generatorn, men det verkar inte sitta nån spänningsregulator som kan  lossas, utan den verkar vara inbyggd. Jag rengjorde generatorn med el-spray, och det blev lite bättre, men fortfarande är spänningen inte stabil.

Jag har misstanke om att det är generatorn (dålika kol typ).

Några andra förslag?

69 Inlägg
28 juni 2008
kolla kolen. nu vet jag inte hur din generator ser ut, men brukar vara rätt så lätt-åtkomligt om du har plockat av generatorn. det värsta i ett sånt "projekt" är när du ska sätta tillbaka kolen, för det kan vara lite pilligt på vissa generatorer.

annars mäter du dig till var spänningen är ostabil nånstans. mäter du att spänningen ifrån generatorn är 14,5 V (t.ex.) så vet du att den är stabil där iaf, men tänk på att oftast så laddar den som bäst mellan 2000-3000 rpm så håll den där nånstans när du mäter. sen följer du sladdarna och ser så att dom är i bra skick, för ett kabelbrott kan vara jobbigt eller om kontakterna/ytorna är ärgade så kan det också bli lite bekymmer.

så det är bara att ta fram multimetern och mäta på alla ställen smile

MVH Phille

3 235 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Jag har rengjort alla kontakter från generatorn.
Den hade jag loss, och skruvade isär den (två halvor), men spänningsregulatorn går inte att få loss, så jag kunden inte kolla skicket på kolen...sad

Ska mäta allt grundligt ikväll.

21 761 Inlägg
28 juni 2008
Kan du ta någon bild på generatorns baksida?

Jag tror hellre på dålig kontakt i någon kabel när spänningen "hoppar" så där, men frågan är hur generatorn och spänningsregleringen är konstruerad på den där bilen. Det kan förstås vara en annorlunda konstruktion än man är van vid.

3 235 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Oki, ska ta en bild ikväll.

Sök