3376
Sök

KÖPRÅD Volvo 850 GLT

4 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
#1
Har hittat en schysst 850 -92 GLT på en bilfirma, begär 25000för den med ac, halvskinn o annat lull lull

tänkte fråga om man ska lyssna på dom som säger att 850-92 inte är bra bilar eftersom det var första årgången... den har gått ca 27000mil dock men jag har sett värre priser tex en som gått 35000, o de begär 59000 med samma utrustning o så...

vad ska man kolla när man provkör den?

hur lång till tror ni den kan gå innan jobbiga småfel börjar uppstå som tex att bromsok kärvar och sånt shit??

är riktigt sugen på att köpa den men ville ha lite råd från er som haft 92or helst

27000mil är rätt mkt men om man räknar med att en bil går ca 2000mil om året så fattas där 1000mil smile)


37 Inlägg
27 april 2006
#2
Inquisitive skrev:
du kan få köpa min 850GLT-92 med massa R-krimkrams för 40 wink..
Den har gått 19k dessutom.

Ja det var ju det han undrade....

9 Inlägg
27 april 2006
#3
Jag har haft 2 92:or..
Den första hade gått 29000mil, motorn var slö som fasiken samt så var det diverse småfel.
Det är nog sånt du kommer att få vänta dig.
Den jag köpte senare hade bara gått 19000mil, den hade däremot också en massa småfel.

De felen som var på bägge var det att Höger dörr gångjärnen börjar att ge sig, sedan så vart inte bensinpumpen i topptrimm.
Nått annat som är värt att nämna så var det inte direkt, det är en fin kärra wink

- Marcus

HEAVY METAL
765 Inlägg
27 april 2006
#4
Dom flesta barnsjukdommar som uppstod på 92orna är redan åtgärdade i princip-!!
Volvo gjorde det bla vid tidig vanlig service på 92orna..

men annars så är det inte så mycket fel..

Det man kanske bör kolla är.. Olje läckage mellan Motor och växel låda..  Väldigt vanligt och dyrt att åtgärda om man inte kan göra jobbet själv..
Utrampnings lager och koppling i allmänhet är väl inte känd för att vara av xtremt bra kvallitet eller typ!  Fick byta på min vid 10 000 mil- Då gav utrampningslagret upp-.!

Samt rost vid bakre hjulhus/golv list - tröskel eller så kallade hundbenet.. Väldigt vanligt på 850in att plast tröskeln nöterhål på lacken där.!! Samt rost i vatten kanalen för avrining från bakrutan under bagage luckan..   Rost på bagageluckan.  Rost under dörrkanter.

Hjullager fram i synnerhet bör lyssnas på för dom är klent tilltagna på 850in.. kostar ca 1600 per sida i fram att byta om man gör jobbet själv-.!

Tickande Ventillyftare ska lyssnas efter vid helst kallstart av motor så att det inte låter som ett tröskverk.. Fins en tråd här på garaget om just detta!!!

Synkningarna i växellådan brukar kunna va sådär- Samt att dom kan rassla lite..
Dock är rasslet inget att bry sig i egentligen.. ( dock finns det annat rassel som inte är så bra )

ACn Brukar oxå kunna vara en sådan sak som man ska kolla oavsett vilken bil man köper..!
hellst gärna provtrycka så att man vet om det är tätt!!

Knirr i framvagnen är inte heller helt ovanligt- parralell stag och svängstopp Krängningshämmare- Svängstoppet ska fettas in annars går det metall mot metall. Får jag göra en gång per 6 mån.. I USA vet jag att detta fel fixades på garanti med ett annat typ av stopp.. Men inte i sverige!

Ananrs är ju Den Övre motorbussnignen ett av dom klockrenaste sakerna som brukar va paj på en 850..  Ganska lätt o byta själv ( tyckte jag ) och bussnignen kostar typ 100 spänn på volvo.,!
Brukar märkas som en sårts gugning när man släpper gasen och eller tillsammans med vibrationer vid accelleration.,!

Det är väl dom  vanligaste felen jag kommer på just nu-.!!

Bortsett för allt som kan hända är 850in en rätt driftsäker bil-
Samt att den är snygg och skön o köra.. Framför allt är den ju 5 cylindrig!!

MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (27 april 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

6 Inlägg
27 april 2006
#5
Jag har haft flera -92:or,om det är manuell kolla koppling nästan oblt dålig efter ca 20000mil,om det är aut så är det mkt bättre eftersom det är ett sån vrid i dom första 850,så dom hade ingen koll på det.Annars så är det bromsar som brukar krångla,men det är ju en gammal bil..
Anng priset så är det SKYHÖGT...du får en skaplig 20000milare om du letar för 10-17tusen.Att det sen är halvskinn o sånt det är ju org..Mitt råd leta vidare...

  Lycka till

407 Inlägg
5 maj 2010
#6
Hur mycket drar en Volvo 850 GLT samt en Volvo 850 SE/GLE?

Vad jag har hört så kan man få ner GLT till 0.80 liter milen ecokörning, men chippa man den så får man ner den 1 dl till.

Vad säger ni?

Vilken årsmodell+ ska man köpa?
Senast redigerat av Diesel_77 (5 maj 2010)

347 Inlägg
6 maj 2010
#7
0,88 blandat står det i min instruktionsbok. Jag brukar ligga runt 0,82-0,83. Att man skulle kunna sänka bränsleförbrukningen med 1 dl med chip har jag aldrig hört.

Bäst är att kolla på 94 och uppåt. 95 kom det nya utseendet, 96 kom startspärr. 96 försvann tyvärr den inbyggda diagnostikboxen så man är tvungen att ha felkodsläsare för att läsa felkoder.

HEAVY METAL
765 Inlägg
6 maj 2010
#8
Nya Utseendet kom 94B modell dock hade den dom gamla baklyktsglasen kvar fortfarande!!!

Min Röda GLT drog 0,85 typ blandat..  Men för det mesta ren bit över litern då det varvades rätt friskt.,! :-)
Körde även Chipat ett tag och jag vet inte om han drog så värst myccket mindre soppa för det.. Landsvägs körning kunde man nog märka en del skillnad!!
Senast redigerat av Engen (6 maj 2010)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

stahre
6 maj 2010
#9
Jag tkr att det var ett riktigt överpris! Köpte min GLT 95a för 3 år sen för 19k, då hade den gått strax över 16000mil... Väl servad och inga större fel. Fick byta lite slitage delar som styrled, spindelled typ. Dock inte lika utrustad som många andra GLT men still, tkr det va pissdyrt.
Angående bensinförbrukning så är dom rätt törstiga, beroende på gasfoten så klart. Kör mestadels i statstrafik och den drar strax över litern då. Långkörning får jag den under 0,9 precis...
annars tkr jag det är en trevlig bil, har inte haft ett enda stort problem med den under 3 år.


Sök