4590
Sök

Skillnader motormässigt 850 R 96-97 aut/man ?

338 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#1
Vad är det för skillnader motormässigt på 850 R 96-97 aut/man ? och hur håller automatlådan? smile


692 Inlägg
1 juli 2008
#2
Motormässigt ska det inte vara någon skillnad, 250 hk orginal på båda om det var det du tänkte på.
Automatlådan har jag inte en aning om ifall den håller bra, så det kan jag inte svara på.

726 Inlägg
1 juli 2008
#3
samma motor, bara styrbox, låda som skiljer...  volvos automatlåder på 850 har väl alltid varit sådär... den är ju helt klart klenare än den manuella motsvarigheten i M56


Norrlänning
1 453 Inlägg
1 juli 2008
#4
jag skulle aldrig köpa en aut.. en kompis har problem med sin vanliga T5a för lådan håller inte, och den är helt original och har gått 17000 mil..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

137 Inlägg
1 juli 2008
#5
Smoke skrev:
Motormässigt ska det inte vara någon skillnad, 250 hk orginal på båda om det var det du tänkte på.
Automatlådan har jag inte en aning om ifall den håller bra, så det kan jag inte svara på.

näe är inte samma motor... sitter en b5234t5 i en automat dvs exakt samma som en t5r  240hk i 30sek.. reggad som 166kw

i en manuell sitter de en b5234t4  annan turbo spridare å data .. 250konstant..

och autmaten håller inget vidare.. går bra med steg3  men sen är de stopp..  ska du ha en racebil köp en manuell.. man ska man ha den som folk å inte har nå höga effektintressen så är de alltid skönt med automat har de i min.


137 Inlägg
1 juli 2008
#6
Ellertz skrev:
jag skulle aldrig köpa en aut.. en kompis har problem med sin vanliga T5a för lådan håller inte, och den är helt original och har gått 17000 mil..

beror mycket på vad som sitter mellan ratten å sätet... automaten ska palla runt 300hk


338 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#7
Den jag funderar på att köpa är en 855R-96 Heico specialmodell, kan den ha förstärkt automatlåda orginal?
Den har mer effekt iaf men vet inte hur mkt nån som vet nåt om Heico 850R modeller?
Senast redigerat av Mange_GVe (1 juli 2008)


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2008
#8
Jag tror inte dom ändrat något på automaten.

De har trimmat den till en 260hk eller något sådant, ändrat avgassystemet och lite sånt, andra fälgar...
Men det är en sällsynt modell, om det är en äkta Heico-bil, så go for it. smile
Sen tycker jag du blir medlem på Nordic R i sådana fall. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

338 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#9
TurbOla skrev:
Jag tror inte dom ändrat något på automaten.

De har trimmat den till en 260hk eller något sådant, ändrat avgassystemet och lite sånt, andra fälgar...
Men det är en sällsynt modell, om det är en äkta Heico-bil, så go for it. smile
Sen tycker jag du blir medlem på Nordic R i sådana fall. tongue

Jag snackade med han som har den nyss och enligt han så var det annat avgassystem andra kammar och programvara runt 270hk iaf vad han visste men han var lite osäker.
Är lite småsugen att ta den smile jajemen det ska jag wink


"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
1 juli 2008
#10
heico bilarna e ovanliga! är andra chassi komponenter med om jag inte misstarmig?
andra kammar?? hmm det viste jag inte!

338 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#11
High-Octane skrev:
heico bilarna e ovanliga! är andra chassi komponenter med om jag inte misstarmig?
andra kammar?? hmm det viste jag inte!

Ok vad för nåt? han trodde de iaf :S


Norrlänning
1 453 Inlägg
2 juli 2008
#12
jsupreame skrev:
Ellertz skrev:
jag skulle aldrig köpa en aut.. en kompis har problem med sin vanliga T5a för lådan håller inte, och den är helt original och har gått 17000 mil..

beror mycket på vad som sitter mellan ratten å sätet... automaten ska palla runt 300hk

hans pallar ju inte ens 226 så ja är skeptisk till volvos automatare..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juli 2008
#13
Samma automatlåda används ju ända upp till V70R -99 med 250hk, 18T och massa mer Nm och AWD...

-00 kom den nyare adaptiva 5stegade lådan, och den är ju en annan historia.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 824 Inlägg
3 juli 2008
#14
TurbOla skrev:
Samma automatlåda används ju ända upp till V70R -99 med 250hk, 18T och massa mer Nm och AWD...

-00 kom den nyare adaptiva 5stegade lådan, och den är ju en annan historia.

X70 R automat 97-98 har 240Hk och 16T wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Teddan
2 495 Inlägg
3 juli 2008
#15
jag har kört med 19t, 3"dp och automat..... funka hur bra som hellst, allt beror på hur man använder effekten

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

4 824 Inlägg
3 juli 2008
#16
r-ted skrev:
jag har kört med 19t, 3"dp och automat..... funka hur bra som hellst, allt beror på hur man använder effekten

och se till att ha fräsh olja i lådan coh sen är det inte fel att montera det extra oljekylet som finns så att oljan inte går varm vilket är en vanlig orsak till att lådorna rasar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Teddan
2 495 Inlägg
3 juli 2008
#17
Christian S skrev:
r-ted skrev:
jag har kört med 19t, 3"dp och automat..... funka hur bra som hellst, allt beror på hur man använder effekten

och se till att ha fräsh olja i lådan coh sen är det inte fel att montera det extra oljekylet som finns så att oljan inte går varm vilket är en vanlig orsak till att lådorna rasar.

precis olja och oljekyl är A och O ...

jag körde 3000mil med min och den gick felfritt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
3 juli 2008
#18
som sagt aut pallar utan problem 300hk om man använder huvudet när man kör
visst är det inte ultimat med aut och massor av effekt
'
oljan och kylningen är A-o

jag har kört 2000mil rejätlt hårda mil med min med steg3 autotech och den visar inga tendenser att ge vika
visst den hinner inte alltid att växla mellan 1-2 växel utan kan gå ut på varvstoppet om det släpper
och den gillar inte att man släpper och gasar igen tex vid hjulspinn
men annars växlar den hårt och distinkt när man åker fullt och mjukt när man kör lungt

sen finns det folk som rasar m56 på löpande band oxå fast det finns folk som kör med 500-600hk utan att ha några problem
man måste kunna köra på rätt sätt och respektera grejerna så håller dom

Kör fort så hinner inget hända...

2 072 Inlägg
3 juli 2008
#19
jag kör med min automatare.. t5a.. (2.0a) på ca 300hk.. inga som helst problem.. växlar som den ska.. wink

Sandzoo i da house


Sök