Jag har en Nikon D40 och en Nikon D200...
Precis som alla säger så kommer jag givetvis att förespråka Nikon... men det handlar till stor del att jag lärt mig jobba med den och de knappar och reglage de har.
De reflektioner jag gjort när det gäller de lägre nivåerna på systemkameror (det är de vi pratar om, trots allt) så är det att, ja, både Nikon och Canon gör de husen i plast. Men Canon känns mer plast. Nikons känns mer gediget och det är ju alltid bra.
När du åker och klämmer och känner på kameror så be att få klämma lite på de dyrare med, typ Nikon D300 och Canon EOS 40D... så du vet hur de känns och kan se vilken kamera som bäst motsvara dem för de pengarna du vill lägga!
Vad gäller andra märken vill jag lägga in en liten liten brasklapp. Nikon och Canon ligger LÅNGT före när det gäller optik. Canons L-objektiv och Nikons bättre Nikkor är långt före alla andra! Så är det bara. Jag säger inte att de andra är dåliga, bara inte lika bra! Sedan är det klart att det kan dröja länge innan du märker skillnad eller önskar annat än kitobjektiven som de nämnda kamerorna säljs med.
Mitt tips är att gå ner ett snäpp när det gäller hus, och upp ett när det gäller optik. Det kommer ge dig bättre bilder DIREKT!
Den skillnad i prestanda du får på tex D40 och D60 är ytterst liten. Personligen har jag svårt att se nyttan med D60. Det är en ny fin modell... men då kunde den lika bra ersatt D40, och inte bara D40X! Tänk på att alla de billiga modellerna saknar autofokus i huset, vilket begränsar urvalet av objektiv!
Strunta i megapixlarna och lägg pengarna på bra objektiv med fina linser! 6 mpx som det är i D40 räcker gott och väl til en utskrift i canvas 50x70 cm... det är stort!
Sist men inte minst. Ta med dig kameran, oavsett vilken du väljer, så ofta du kan så ska du se att du snart suktar efter mer och bättre grejor för att du själv höjt din nivå!
Lycka till!