3259
Sök

Köp av systemkamera

3 714 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
hej alla

hade inom snar framtiid tänkt införskaffa en systemkamera och har lite frågor.

Det jag kommer fota kommer väl bli bilar, mässor familj natur djur ja i princip allt mellan himmel å jord

så vad ska man köpa ? 

har kollat/känt på:
Nikon D40
Nikon D60
Canon eos 400D
Sony A200

maxpris 6000kr

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
1 juli 2008
Helt omöjligt att svara på. alla dom är bra. det bästa är att du känner på alla och sen köper den som känns bäst i handen.

Canon och nikon har ett plus och det är att det finns ruskigt mycket tillbehör till salu för dom.
400d och d60 är gamla kameror av dom du skrivigt så är väl A200 den som är nyast.

Dina 6000 är det totalt vad du skall handla för eller har du mer slantar för objektiv ?

Dom som följer med är inte allt för bra. Ett smartare va kanske skulle vara att köpa en kamera begagnad tex D60 eller A100 eller Eos 350d

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
1 juli 2008
Är du helt ny på systemkameror så räcker det med ett Nikon D40 kit.

Jag har ett sådant, tog steget in till systemkamera från små digitalkameror och D40:n är underbart enkel att använda, ger skitbra bilder och ligger bra i handen. Sen när man blivit van så kan man alltid byta till ett telezoomobjektiv eller så.

Nikon D40 + UV-filter och polfilter + lens hood = 4600kr ungefär. Pengar över till annat smile
Senast redigerat av PointMan (1 juli 2008)

3 714 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
PointMan skrev:

Jag har ett sådant, tog steget in till systemkamera från små digitalkameror och D40:n är underbart enkel att använda, ger skitbra bilder och ligger bra i handen. Sen när man blivit van så kan man alltid byta till ett telezoomobjektiv eller så.

Nikon D40 + UV-filter och polfilter + lens hood = 4600kr ungefär. Pengar över till annat smile

jag har ju kollat på D40 men megapixlarna är samma som jag har nu men det kanske är stor skillnad på bilderna?

känns som det kommer bli likvärdiga bilder men jag kanske har fel?

kanske smartare att köpa D40 + extra objetiv ist för kamera med kitobjektiv för 6000?
Senast redigerat av bollen1986 (1 juli 2008)

654 Inlägg
1 juli 2008
bollen1986 skrev:
PointMan skrev:

jag har ju kollat på D40 men megapixlarna är samma som jag har nu men det kanske är stor skillnad på bilderna?

kanske smartare att köpa D40 + extra objetiv ist för kamera med kitobjektiv för 6000?

Megapixlar på en kompaktkamera är för det mesta bara pixelmani. Lite overkill eftersom den optiken inte ger sensorn informationen som den behöver för att skapa en bra och verklig bild. Är det en kompaktkamera du har nu?

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
1 juli 2008
Som sagt helt omöjligt att svara på dom som har en Nikon säger givetvis att Nikon är bäst samma med Canon ägare. så traska ivg till en butik som har dom du är itreserad av om testa håll i dom pilla lite så kommer du nog att hitta din favorit

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

37 Inlägg
1 juli 2008
Jag tycker Canon 450D känns som en bra kandidat http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D1855

såg att den var lite för dyr, men kanske det går att spara ihop lite till wink
Senast redigerat av zte (1 juli 2008)

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
1 juli 2008
zte skrev:
Jag tycker Canon 450D känns som en bra kandidat http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D1855

Skall vi vara sånna så kastar jag in Sony A300 som ett alt ;D

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 juli 2008
zte skrev:

Håller helt med där.

Har precis blivit ägare av denna 450. dock från dustin för strax under 7 papp.

Nu är jag inte så insatt och kanske inte blivit jättekräsen men nya kitobjektivet med IS / Bildstabilisator är jag mycket nöjd med och många andra verkar hålla med.

Dock drar det iväg på annat sätt.. Teleobjektiv och lite tillbehör som batterigrepp + batteri, extra minnen, väska  mm så räkna med minst 15.000:- innan man kan tänka sig bli någorlunda nöjd med uppsättningen även om kitobjektivet känns bra smile

Det är absolut ingen överdrift, så räkna med alla tillbehör i budgeten framöver.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

569 Inlägg
1 juli 2008
Jag kör själv med en Canon EOS400D och skulle nog rekomendera EOS450D med ett EF-S 18-55/3,5-5,6 IS (som zte sade tidigare).

Det är visserligen en tusenlapp för dyrt för din gräns, men det kit-objektivet verkar helt ok! Huset i sig med megapixlar och sådant är inte så viktigt egentligen, objektivet däremot smile

Köper du en EOS400 el 450 så vill du nog så småning om köpa till ett batterigrepp om du inte har väldigt små händer..

Antar att Nikon, Sony, etc fungerar lika bra, men de har jag inga egna erfarenheter av så jag uttalar mig inte om det smile

Björn J - Projekttråd V40

Smålänning
7 883 Inlägg
1 juli 2008
Nikon D40 och D60 är trevliga kameror smile

EOS sätt att autofokusera i dåligt ljus är den största nackdelen med den kameran.. Använder blixten, vilket tar batteri och irriterar folk.

Och Nikon saknar fotocell som stänger av displayen automatiskt när man för upp kameran mot ögat.

Sen har megapixlarna bara marginell betydelse för bildkvalitén...
Är STOR skillnad på bilder tagna med en 10mp kompakt och 10mp system.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 714 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
danhild skrev:
bollen1986 skrev:
PointMan skrev:

Megapixlar på en kompaktkamera är för det mesta bara pixelmani. Lite overkill eftersom den optiken inte ger sensorn informationen som den behöver för att skapa en bra och verklig bild. Är det en kompaktkamera du har nu?

ja en nikon coolpixl101 har jag nu

3 714 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Nikon D40 och D60 är trevliga kameror smile

EOS sätt att autofokusera i dåligt ljus är den största nackdelen med den kameran.. Använder blixten, vilket tar batteri och irriterar folk.

Och Nikon saknar fotocell som stänger av displayen automatiskt när man för upp kameran mot ögat.

Sen har megapixlarna bara marginell betydelse för bildkvalitén...
Är STOR skillnad på bilder tagna med en 10mp kompakt och 10mp system.

D60 verkar vara bra
finns ju för under 6000 med

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
1 juli 2008
om jag skulle vara du så skulle jag ta och spara pengarna och spara ihop mer pengar och köpa en Canon EOS 40D. helt klart en mycket bättre kamera än alla dem ovannämnda.
Kamerahuset på EOS 40D är gjort i magnesium (400D, 450D är gjorda i plast) magnesiumet klara större och tyngre objektiv som du senare kommer vilja köpa. Plasthusen kan få sprickor om man inte hanterar den VARSAMT. 40D är mer vädertålig än småsyskonmodellerna och klara av lite tuffare tag.

jag ska inte säga att 400D samt dem ovanstående är dåliga vilket dem absolut inte är men om jag skulle vara du så skulle jag satsa på en EOS 40D. pris för kamerahuset = 9990.- ett bra Tamron objektiv 17-70mm 2,8-5,6f ligger på 1990.- och då har du en riktigt bra kamera som har lågt brus på höga ISO-tal!!!

När det gäller generellt för dem allra flesta digitala systemkamerorna så är det optiken som avgör hur bra bildkvalitén blir och inte så mycket med antalet megapixlar.

t.ex så kan en 400D med ett skitbra objektiv slå en EOS 1Ds MARK III med standardobjektiv
Senast redigerat av Malm3n (1 juli 2008)

Team Insane Racing

136 Inlägg
1 juli 2008
Alla bilder på min bil är tagna med en Nikon D40, helt klart supernöjd med min kamera och den duger lääääääääänge!

Fast önskar jag hade en mera avancerad kamera så man kunde ta fottandet till en ny nivå igen smile

Jag kör "svenskt" och jag gillar det!

248 Inlägg
1 juli 2008
Åk till en butik vilken som ligger bäst i handen är mitt tips! för kameran ska ligga bra i handen och inte kännas konstig.

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |

3 968 Inlägg
1 juli 2008
Har köpt en Nikon D60, kanonnöjd!

3 714 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Andreas79 skrev:
Har köpt en Nikon D60, kanonnöjd!

hur är den att använda?

kollade lite närmare på den nu och den verkar vara ett bra köp big_smile

har du versionen med 18-55 vr linsen?

13 Inlägg
4 juli 2008
Jag har en Nikon D40 och en Nikon D200...

Precis som alla säger så kommer jag givetvis att förespråka Nikon... men det handlar till stor del att jag lärt mig jobba med den och de knappar och reglage de har.

De reflektioner jag gjort när det gäller de lägre nivåerna på systemkameror (det är de vi pratar om, trots allt) så är det att, ja, både Nikon och Canon gör de husen i plast. Men Canon känns mer plast. Nikons känns mer gediget och det är ju alltid bra.
När du åker och klämmer och känner på kameror så be att få klämma lite på de dyrare med, typ Nikon D300 och Canon EOS 40D... så du vet hur de känns och kan se vilken kamera som bäst motsvara dem för de pengarna du vill lägga!

Vad gäller andra märken vill jag lägga in en liten liten brasklapp. Nikon och Canon ligger LÅNGT före när det gäller optik. Canons L-objektiv och Nikons bättre Nikkor är långt före alla andra! Så är det bara. Jag säger inte att de andra är dåliga, bara inte lika bra! Sedan är det klart att det kan dröja länge innan du märker skillnad eller önskar annat än kitobjektiven som de nämnda kamerorna säljs med.

Mitt tips är att gå ner ett snäpp när det gäller hus, och upp ett när det gäller optik. Det kommer ge dig bättre bilder DIREKT!
Den skillnad i prestanda du får på tex D40 och D60 är ytterst liten. Personligen har jag svårt att se nyttan med D60. Det är en ny fin modell... men då kunde den lika bra ersatt D40, och inte bara D40X! Tänk på att alla de billiga modellerna saknar autofokus i huset, vilket begränsar urvalet av objektiv!

Strunta i megapixlarna och lägg pengarna på bra objektiv med fina linser! 6 mpx som det är i D40 räcker gott och väl til en utskrift i canvas 50x70 cm... det är stort!

Sist men inte minst. Ta med dig kameran, oavsett vilken du väljer, så ofta du kan så ska du se att du snart suktar efter mer och bättre grejor för att du själv höjt din nivå!

Lycka till!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
4 juli 2008
En grej som kan vara värd att veta om D40 o D60 är (som ni säkert vet) att D60n ligger på 10 mpix medans D40n ligger på 6mpix. Och nåt som egentligen borde vara ganska självförklarande är att trycka in nånting som är större på samma yta som nåt mindre inte är lika lätt. Med andra ord, D60n blir lättare brusig än D40n.
Och som herr livdragon sa, strunta i megapixlarna. Dom spelar nästan bara roll när man skriver ut och jag gissar väl på att op inte kommer skriva ut ett skit.

Men sen undrar jag också, räcker det inte med en tråd om systemkameraköp, speciellt när båda trådarna som är uppe nu är extremt snarlika? :\

Whine whine!

Sök