Folk lär sej då aldrig... Man ska ha en kamera som ligger bra i handen!
Resten duger oftast oavsett vad det är för systemkamera - sålänge man är amatör! (proffs kräver mer, men dom vet vad dom vill ha oxå)
Jag har en nikon d70s - passar mina stora labbar bra, men borde köpa ett batterigrepp oxå så jag får bättre stabilitet. d80 är oxå stora, dessa är lättare att ha batterigrepp till och är gjorda för det. d40 är små som fan o är till för tjejer/alt killar med små händer (men hur många bilmekare har små häner?
) Dock är dom billiga och små, dvs många svensson köper dom för att dom är lättare att ta med.
En megapixel hit eller dit, med runt 6mpx klarar man sig läääänge som amatör, på dataskärmen använder man i snitt 1mpx av bilden i vilket fall(utzoomat). Det är när man ska börja förstora eller redigera mycket som pixlarna är bra, brukar ni göra det mkt?
O sen objektivet, ska kosta ca dubbelt så mkt som kameran egentligen - då brukar det vara ett bra objektiv till den kameran. Men det kanske inte är nåt som känns så bra när man handlar, dock ska man väl tänka på ljusstarka objektiv, alltid ett plus. Hellre flera fasta objektiv då dom får in mer ljus än ett 18-200mm eller så! Men det är samtidigt väldigt svårt att få bra bilder på bilar som rör sig med fasta, själv kör jag med orginal 18-70 när jag fotar bilsport, detta är nog ultimat! Ett 70-300 skulle ju inte skada, då når man lite längre ut på banan. Ett ca 12-18 för vidvinkelfoto kan ju oxå vara kul såklart, men då till posebilderna..