mer luft = mindre mängd bränsle för att antändas om jag har förstått det rätt alltså borde den dra lite mindre än vad den brukar .. men sen har man den där effekt ökningen oxå så jag skulle nog säga att den drar ungefär lika...
I princip ska det dra mindre bensin, eftersom det krävs mindre kraft för motorn att suga in luften...mindre förluster. Det ändrar inte bränsle/luft blandningen, det balanseras av styrelektroniken, inte luftfiltret .
Men frågan är om inte alla med öppet luftfilter gasar mycket mera, för att lyssna på ljudet, vilket leder till att man kan säga att det går mer soppa med öppet luftfilter...
Är väll lite från bil till bil beroende på position osv. Bör ju inte vara något märkvärdigt. Eller?
Vet ej undrar själv. Vissa säger att man absolut inte ska ha öppet och andra säger att det är lungt. Antar att det beror en del på bilmodell men någon generell slutsats borde man kunna dra.
När jag bytte till öppet så tittade jag i röret från luftburken till insuget... Helt fullt av damm, man blev svart om man drog med fingret innuti. Så det åker in rätt mycket skit med orginalfilter med... dock under 9 varv runt jordens körning .
Luftfiltret ger inte speciellt mycket effekt, men det låter trevligare med det. Sen ska du helst inte ha filtret alltför nära motorn/värmen, helst bakom en värmeplåt eller liknande som skyddar mot värmen från motorn och med rör/scoop som leder kallluft till filtret. Varmluft in i motorn är väl inte speciellt bra, som dom flesta kanske vet.
Bilen drar mindre. Har en Saab 9000 med digitala mätare och sånt i och den drog ungefär 0,7-0,8 på landsvägen med originalet om man körde försiktigt . Satte dit ett öppet luftfilter och nu står den på 0,5-0,6 i samma hastighet. Så det drar ju mindre soppa men som sagt så drar det ju in mer skit i motorn. Men ingen fara sålänge du har den avskärmad från grus och annat. Och sen ett 3" avgasrör och öppet luftfilter ger ju väldigt gott ljud i maskinen