2807
Sök

öppet filter...nackdelar??

135 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
drar det inte mer soppa med öppet filter??
Senast redigerat av svensk-japs (26 januari 2006)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
26 januari 2006
mer luft = mindre mängd bränsle för att antändas om jag har förstått det rätt alltså borde den dra lite mindre än vad den brukar .. men sen har man den där effekt ökningen oxå så jag skulle nog säga att den drar ungefär lika...

Team Insane Racing

736 Inlägg
26 januari 2006
I princip ska det dra mindre bensin, eftersom det krävs mindre kraft för motorn att suga in luften...mindre förluster. Det ändrar inte bränsle/luft blandningen, det balanseras av styrelektroniken, inte luftfiltret smile.

Men frågan är om inte alla med öppet luftfilter gasar mycket mera, för att lyssna på ljudet, vilket
leder till att man kan säga att det går mer soppa med öppet luftfilter...

1 231 Inlägg
26 januari 2006
Släpper väl även in mer skit i motorn?

Mitt projekt: Evo III

Kanonsnubbe
168 Inlägg
26 januari 2006
Lone Star skrev:

Är väll lite från bil till bil beroende på position osv.
Bör ju inte vara något märkvärdigt. Eller?

1 231 Inlägg
26 januari 2006
toXXy skrev:
Lone Star skrev:

Är väll lite från bil till bil beroende på position osv.
Bör ju inte vara något märkvärdigt. Eller?

Vet ej smile undrar själv. Vissa säger att man absolut inte ska ha öppet och andra säger att det är lungt. Antar att det beror en del på bilmodell men någon generell slutsats borde man kunna dra.

Mitt projekt: Evo III

736 Inlägg
26 januari 2006
När jag bytte till öppet så tittade jag i röret från luftburken till insuget... Helt fullt av damm, man blev svart om man drog med fingret innuti. Så det åker in rätt mycket skit med orginalfilter med... dock under 9 varv runt jordens körning tongue.

26 januari 2006
Luftfiltret ger inte speciellt mycket effekt, men det låter trevligare med det.
Sen ska du helst inte ha filtret alltför nära motorn/värmen, helst bakom en värmeplåt eller liknande som skyddar mot värmen från motorn och med rör/scoop som leder kallluft till filtret. Varmluft in i motorn är väl inte speciellt bra, som dom flesta kanske vet.

2 122 Inlägg
26 januari 2006
kom ihåg att använda luft filter olja då släpper de inte in mer skit än ett vanligt filter...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

135 Inlägg
27 januari 2006
Trådstartare
ok...tackar för svaren...

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
27 januari 2006
luftfilterolja skriv i min gsb och beskriv vad det är för någe har ett o oljat filter ska jag olja det jag fattar inte .....

///Widell

1 489 Inlägg
27 januari 2006
Bilen drar mindre. Har en Saab 9000 med digitala mätare och sånt i och den drog ungefär 0,7-0,8 på landsvägen med originalet om man körde försiktigt smile. Satte dit ett öppet luftfilter och nu står den på 0,5-0,6 i samma hastighet. Så det drar ju mindre soppa men som sagt så drar det ju in mer skit i motorn. Men ingen fara sålänge du har den avskärmad från grus och annat. Och sen ett 3" avgasrör och öppet luftfilter ger ju väldigt gott ljud i maskinen wink

//Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

5 710 Inlägg
27 januari 2006
Kirre skrev:
kom ihåg att använda luft filter olja då släpper de inte in mer skit än ett vanligt filter...

Jasså...?
Hur ökar det då flödet?

Nä...nu är det dax för e klistrad tråd i ämnet.

MVH Jonas
..............

342 Inlägg
27 januari 2006
ja en sticky om dumpar och luftfilter som alla blivit så fixerade av skulle nog va bra..!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

5 710 Inlägg
27 januari 2006
fr3drik skrev:
ja en sticky om dumpar och luftfilter som alla blivit så fixerade av skulle nog va bra..!

Fixat wink >> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

MVH Jonas
..............

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
7 Inlägg
27 januari 2006
En m5a förlorar ca 18hk på öppet filter. så jag har bytt till orginal burken nu..

Sök