4464
Sök

ARP-bult till MLS-packning?

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#1
Tja!

Nu tänkte jag beställa en MLS-topplockspackning till bmw:n! Det är min BMW 535i medn motor m30b35. Turbo vart efter!

Det står att jag MÅSTE använda ARP-bult till den men jag har ju bara tänkt ladda mellan 0,7-1bar!

Vad tror ni? Ska jag köpa Arp eller kan jag använda mig av orginalbultarna?

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 juli 2008
#2
Med tanke på att du tar med gängorna ut o du drar så hårt så måste andra bultar användas... Den största skilladen mer än klassingen 8.8 t.ex (arp har högre) är att arp är pinnbult... Med pinnbult så läggs belastningen mest på muttern till pinnbulten och du kan dra hårdare utan att gängorna i blocket följer med...
Skulle du få tag på 12.9 pinnbult i lagom dimension så kommer den nog funka men original klarar aldrig föreskrivet moment...

Glöm inte efterdra, även den bästa packningen ger sig om man inte efterdrar som föreskrivet...


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
3 juli 2008
#3
Nej, är inte säkert att 12.9 pinnbult räcker heller.
Folk på ppf har haft problem med att dom inte räcker till med mls packning så satsa på ARP för att vara på den säkra sidan.
Hade själv tänkt köra med 12.9 från början men köpte ARP direkt när jag hörde det, jag vill inte göra om samma misstag som andra, det har jag inte råd med wink (någon som vill köpa en uppsättning 12.9 pinnbultar för m20 motorn?! wink)

Men du ska ju definitivt inte använda originalbultarna! Det kommer inte fungera
Senast redigerat av DrKamikaze (3 juli 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)


Sök