3122
Sök

Vatten i tändstiftshål efter motortvätt

60 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Bestämde mig igår för att göra en rejäl städning av bilen. Gjorde då även en motortvätt, något jag inte skulle ha gjort! När jag skulle starta bilen efteråt misstände den något fruktansvärt och jag fick stänga av bums. Plockade då bort tändkassetten och insåg att det stod vatten i 2 av tändstiftshålen. Tömde allt vatten och lät tändkassetten torka i flera timmar. Sen gick bilen som den skulle igen, med undantag för att motorvarningslampan lyser!

Någon som har liknande erfarenhet?

Talade med verkstaden och fick kommentaren: "Man skall aldrig motortvätta!" smile

Blåsextruderare
54 Inlägg
4 juli 2008
Ingen motortvätt? lite märkligt. man måste få tvätta hjärtat. smile
Synd att du inte täckte över alla elektronik delar. Kan bli lite problem. Det där med motorlampan, har du provat att lyfta på batteri kabel. För att nollställa dator?

Volvo is life......

60 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Nej det har jag inte gjort, nollar det datorn?

Blåsextruderare
54 Inlägg
4 juli 2008
Gör det till en viss del. Ha funkat på mina bilar. Brukar lyfta av dom i ett par min.
Kan vara så att datorn fått sig ett lite fnatt. Skadar ju inte att försöka. Annrs får du väl åka till verkstad.

Volvo is life......

60 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Tog en sväng förbi saab, dom körde en felsökning och den angav fel i luftmassemätaren. Dom smörjde upp alla elkontakter och raderade felmeddelandet och det har inte kommit tillbaka än iaf. Det kostade mig 137 kr så det va inte farligt.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 juli 2008
Ett tips är att ta silvertape vid skarvarna på tändkasetten när man motortvättar... När man e klar kollar man så det inte är vatten i hålen...
Sen om man nu vill ta hand om "hjärtat" så är kontaktspray en veva i de flesta kontakter nyttigt i rent förebyggande syfte. SAAB har bra mkt bättre elsystem än t.ex franska konstruktioner men högtryck kan förstöra det mesta...
Pressade skarvar utan lödning inne i kabelstammar är ju verkligen en jättebra ide... NAAT

60 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Haha alla tycks tro att jag högtryckstvättade motorn! Verkstan frågade tillochmed om jag hade tänningen på när jag tvättade smile Jag gned in avfettningsmedel med en svamp och sköljde sedan av med en vattenslang med varsamt sprut! smile

811 Inlägg
6 juli 2008
Jag körde högtryckstvätt på både forden och kadetten inget problem med den inte

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

1 703 Inlägg
6 juli 2008
rough_boy skrev:
Jag körde högtryckstvätt på både forden och kadetten inget problem med den inte

Det sitter ju en jävla massa databoxar under huven på en kadett wink

Bobo
6 juli 2008
Sjukt billigt, tror VAG tar 500:- bara för att bara plocka fram felsökningsdatorn ut sitt fodral smile

371 Inlägg
6 juli 2008
Reagerade också på det. Riktigt bra pris.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

60 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Ja det va väldigt billigt, och snabb service dessutom, ringde samma dag som dom fixade det. Detta var på Saab i Kungsbacka

85 Inlägg
6 juli 2008
Herr_Svamp skrev:
Ja det va väldigt billigt, och snabb service dessutom, ringde samma dag som dom fixade det. Detta var på Saab i Kungsbacka

Då ska jag åka dit för på Saab i Bollnäs skulle dom ha 500:- för att koppla på datorn sedan så kostade det mer om man dom skulle nollställa osv :S

Oldschool
299 Inlägg
6 juli 2008
Förut när jag tvättade min Fords motor utrymme så hade jag glömt sätta på oljestickan. Så fick tömma all olja.

60 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Hensan skrev:
Herr_Svamp skrev:

Då ska jag åka dit för på Saab i Bollnäs skulle dom ha 500:- för att koppla på datorn sedan så kostade det mer om man dom skulle nollställa osv :S

Ja jag hade förväntat mig en räkning på mellan 500-1000kr. Vet inte varför jag kom undan så billigt, det gick ganska snabbt och smidigt iofs.
vem vet han kanske såg fel, det kanske skulle kostat 1370kr smile

Sök