2489
Sök

olika summor av uträkningar av baslåda

101 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Olika hemsidor ger olika förslag på bra låda för dom basar jag har!!!
Blir förvirrad, är de nån som kan räkna ut eller som har nått bra program som kan räkna ut, portlängd, port diameter, lådvolym, m.m.???

Det är 2 st mutant 1207xxx 

Effekttålighet RMS 400 Watt
Peak effekt 800Watt
Impedans 2x2 ohm
frekvensomfång 31-3000Hz
Magnetvikt 120oz
talspole 2,5"
känslighet 89,3 dB
Fs 31
Qms 2.107
Qes 0.441
Qts 0.364
Vas 49,86 L
DC Resistans 3,6 ohm
Xmax linjärt 13,5mm
Mms 194g
BL 17,634

får se om de är flera som får samma resultat me sina formler, för då är de ju att utgå från det sen smile

2 911 Inlägg
5 juli 2008
Räkna baslådor är ungefär som att klä på sig, vi klär oss lite olika wink

Det finns universella lådor som funkar(nåja) överallt, sen har du bilanpassade lådor, musikanpassade, bil och musikanpassade, smak och tyckes-anpassade...

Finns inget som säger att en bas "ska" ha exakt XX liter med XX lång XX" port, det kan diffa 5-10 liter uppåt/neråt beroende på slutresultatet man vill ha.

71 Inlägg
5 juli 2008
det som decibel säger stämmer. testa gärna med probox2000 där kan man ställa in vilken typ av bil man har och typ av musik man lyssnar på så räknar den ut efter det.

21 761 Inlägg
5 juli 2008
ztoffe88 skrev:

Håller med Decibel jag också, hemsidornas olika förslag beror mest troligt på vad de har utgått ifrån för musiksmak och vilket utrymme som lådan ska spela i (typ inomhus, stor kupe, liten kupe osv).

Jag tror att dbakutens förslag fungerar bra som "universallåda", men för att vara säker så kan du höra med dem om de kan räkna ut en låda som passar till just din bil och din musiksmak. Den butiken är en seriös butik som brukar räkna ut anpassade lådor till folk ifall de frågar, eftersom det dessutom handlar om ett högtalarmärke som de säljer själva så ska det inte vara några problem.

Jag tror också att det ska fungera ganska bra om du använder Mutants eget förslag, men att du använder 30cm långt 4" rör istället för 3" rör. Skillnaden mellan deras eget förslag (fast med 4" rör) och dbakutens förslag är faktiskt inte så väldigt stor, det har jag kollat upp i mitt beräkningsprogram.

Förslaget från dbakuten kommer att spela lite mer "dunk" jämfört med Mutants förslag (med 4" rör).

101 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
ztoffe88 skrev:

Håller med Decibel jag också, hemsidornas olika förslag beror mest troligt på vad de har utgått ifrån för musiksmak och vilket utrymme som lådan ska spela i (typ inomhus, stor kupe, liten kupe osv).

Jag tror att dbakutens förslag fungerar bra som "universallåda", men för att vara säker så kan du höra med dem om de kan räkna ut en låda som passar till just din bil och din musiksmak. Den butiken är en seriös butik som brukar räkna ut anpassade lådor till folk ifall de frågar, eftersom det dessutom handlar om ett högtalarmärke som de säljer själva så ska det inte vara några problem.

Jag tror också att det ska fungera ganska bra om du använder Mutants eget förslag, men att du använder 30cm långt 4" rör istället för 3" rör. Skillnaden mellan deras eget förslag (fast med 4" rör) och dbakutens förslag är faktiskt inte så väldigt stor, det har jag kollat upp i mitt beräkningsprogram.

Förslaget från dbakuten kommer att spela lite mer "dunk" jämfört med Mutants förslag (med 4" rör).

så ja kan ta bort mina 3 " rör och byta dom till 4 " 30 cm....men jag kör med sånna här böjbara rör, för raka får itne plats..  spelar de nån roll hur man viker dom, asså åt vilket håll? bara de är gott om plats till närmsta vägg!?

21 761 Inlägg
5 juli 2008
Det spelar ingen roll hur du viker dem, så länge som avståndet till närmaste vägg är minst samma som rörets innerdiameter så går det bra. Stämmer bra det smile.

Sök