3416
Sök

Spridare till etanol konvertering saab 9000 2.3t

Allt i allo
358 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Tjenare, nu har jag tröttnat på detta ökande av bensinpriset så jag tänkte konvertera till etanol.. jamenar det är väl bra att jag å bilen har någe gemensamt.. båda dricker sprit:D, skämt å sido..

Vad behöver jag för spridare? måste jag byta soppapump eller räcker det med att höja trycket med en ställbar btr? samt behöver jag göra några ytterligare modifikationer för att motorn inte ska geupp?

det är en saab 9000 2.3t (t5)
alltså inte en me luftmassemätare utan mappsensor.

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2008
2cc per HK behövs på ett ungeför, så har du 250hk behöver du 500cc spridare  www.racetronix.com

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allt i allo
358 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
okey, måste jag ha spridare som är anpassade efter saab 9000? eller kan jag köpa vilka spridare som hälst? jamenar finns det flera som passar till saab?

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2008
Oj, bra fråga, generellt är det bosch standard, men på jut saab vet jag inte.  skulle dock bli förvånad om det inte var samma.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allt i allo
358 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
okey, men det borde gubbarna på maptun veta, ska tala lite ve dom så får jag se.

De é nice !

2 164 Inlägg
7 juli 2008
Du borde upp på gröna om inte svarta beroende på effekt.
Du bör även klara dig på orginal map sensor.
På 250 hk så klarar du dig nog på orginal spridarna till och med.

MVH

F

Allt i allo
358 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
har gjort lite serious thinking här nu, och funderar på att inhandla ett eftermarknadssprut, då jag har tänkt att trimma.. men vart kan man fåtag i vassare kammar till saab 9000? får man lov att fixxa själv eller går det att köpa, undrar bara för om man måste fixa själv måste jag plugga vinklar o sånt tråk.

De é nice !

KHRacing
8 juli 2008
Ramneborg skrev:
har gjort lite serious thinking här nu, och funderar på att inhandla ett eftermarknadssprut, då jag har tänkt att trimma.. men vart kan man fåtag i vassare kammar till saab 9000? får man lov att fixxa själv eller går det att köpa, undrar bara för om man måste fixa själv måste jag plugga vinklar o sånt tråk.

Kan rekommendera VEMS till dig då.

www.vems.se

PMá så får du Jörgens mailadress/kontaktinfo.

336 Inlägg
8 juli 2008
www.racestuff.se har mycket bra saker.

Quicksand´s got no sense of humor
48 Inlägg
8 juli 2008
Det beror ju på vad du vill göra ? Vill du ha ett kit bara räknat på ekonomi så finns det färdiga där du bara byter programvara och tändstift just nu för ca 6500 kr. Effekt höjning ca 5%.

Mvh Åke
www.jahnson.se
Åf för en av sveriges större tuners.

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.

Allt i allo
358 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Nej det jag har tänkt är att bygga en rolig bil med tanke på att jag har fått tag i ett praktexemplar av en saab 9000, ingen rost och inga oljelekage, så då kom tanken att motorn tål att trimmas, det kommer förmodligen ta lite tid då jag inte har så mycket pengar över till det, men jag skulle vilja upp på 400-450hk.

Så därför, vassare kammar lättare svänghjul(fixar jag själv) vet inte hur det är med kolvar och stakar?

men vems sa du, jag laddade ner deras "mjukvara" och det värkar va ett relativt lätt system att lära sig, nackdelen är väl att det är på engelska, har funderat lite på nira då det är på svenska. men det är ju en rätt fin prisskillnad på dem.

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
Du kommer inte ånga dig om du köper Nira, väldigt smidigt sprut.   Andrahandsvärdet är också helt okej om man tänkt sälja. Det har även stöd för tändkassetten om du vill använda den.

I övrigt gäller väl i regel att välja det sprut som dina kompisar kan mappa, annars trillar pengar iväg fortare än kvickt.  en mappning på firma ger dig inte landsvägsmappning, laddtryckstyrning kallstart, choke mm... iaf inte på långa vägar så bra som du vill ha det.

166 Inlägg
8 juli 2008
Ramneborg skrev:
Nej det jag har tänkt är att bygga en rolig bil med tanke på att jag har fått tag i ett praktexemplar av en saab 9000, ingen rost och inga oljelekage, så då kom tanken att motorn tål att trimmas, det kommer förmodligen ta lite tid då jag inte har så mycket pengar över till det, men jag skulle vilja upp på 400-450hk.

Så därför, vassare kammar lättare svänghjul(fixar jag själv) vet inte hur det är med kolvar och stakar?

men vems sa du, jag laddade ner deras "mjukvara" och det värkar va ett relativt lätt system att lära sig, nackdelen är väl att det är på engelska, har funderat lite på nira då det är på svenska. men det är ju en rätt fin prisskillnad på dem.

Kolvar och stakar i en T5 klarar ditt effektmål..
Vore jag i dina skor skulle ja skippa ef sprutet och lägga dom pengarna på en vettig mappning istället.
Ta en titt på vår vän Mr_cba så får du kanske lite hum om hur ett recept kan se ut. Sen får ägaren själv uttala sig om hur det lirar.

Mvh

Allt i allo
358 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
åfan, då lär man leta upp nån som kan bli min polare i örebro som kan mappa då:P

sitter och kollar på kammar nu men vet inte riktigt vad jag letar efter, http://www.racestuff.se/index.php?main_ … ath=44_126 där är dom jag kollar på. vet någon nån sida man kan läsa på om byte av kamaxlar och sådant? så man vet va man håller på med när man ska köpa sakerna? lite träligt och köpa något som är för bra el för dåligt. när det inte behövs menar jag.

Och sedan, om man ökar soppatrycket då ökar väl mängden soppa han sprutar in? eller?
Senast redigerat av Ramneborg (8 juli 2008)

De é nice !

2 164 Inlägg
8 juli 2008
Du har redan ett bra sprut i din bil.
Trionic är mycket bättre än nira.
Sen ska du tänka på om du ska trimma är att toppen på din bil är sämre flöde i än dom från -94 till -98.
De ska du åtgärda före vassare kammar eller nått annat.
Sen är de turbo, avgassystem, spridare, IC, Mapsensor och sen trim på de.
Spara ihop och köp lite efterhand så monterar du när du väl har råd med trim.
IC, och halv sats kan du montera utan problem. Lika så en kort topp med bättre flöde.
Vill du ha vassare kammar kolla på og900 från -88 och då T16 för dom är dom vassaste till 9000.

MVH

F

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 juli 2008
Prata med Nordic smile? dem fixar en bra mappning åt dig oxå! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

166 Inlägg
8 juli 2008
Ramneborg skrev:
åfan, då lär man leta upp nån som kan bli min polare i örebro som kan mappa då:P

sitter och kollar på kammar nu men vet inte riktigt vad jag letar efter, http://www.racestuff.se/index.php?main_ … ath=44_126 där är dom jag kollar på. vet någon nån sida man kan läsa på om byte av kamaxlar och sådant? så man vet va man håller på med när man ska köpa sakerna? lite träligt och köpa något som är för bra el för dåligt. när det inte behövs menar jag.

Och sedan, om man ökar soppatrycket då ökar väl mängden soppa han sprutar in? eller?[/b]

Det är ju en kombination av bränsletryck och spridare.
Alltså, olika spridare flödar olika mycket vid angivet bränsletryck.
Och står fortfarande fast vid att du ska satsa på T5 sprutet..
T5 luktar inte kiss!!

Mvh

SRD
8 juli 2008
so m öregånde skrev T5 sprutet är kanon och billigt
annars finns också vems sprut www.vems.se

för övrigt så har maptune och trollspeed kammar till saab
lättast är ändå att ringa dem och fråga vad du ska ha.

För är du inte väldigt motorkunnig sedan innnan är det bara en jungel av siffror och vinklar garader mm att läsa.

tips fråga dem och låt dem förklara hur dina kammar är.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
Ramneborg skrev:
Och sedan, om man ökar soppatrycket då ökar väl mängden soppa han sprutar in? eller?

Dåligt sätt att försöka mörka för små spridare.  Köp spridare som klarar dina effektmål och sen är det upp till den som mappar att justera så det funkar

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2008
Fredrik-79 skrev:
Du har redan ett bra sprut i din bil.
Trionic är mycket bättre än nira.

F

Tror säkert att originalsprutet fungerar helt okej, men mycket bättre är ett ganska brett begrepp.  Vill han ha Launch-controll eller styra extra fläktar, eller byta mapp mellan E85 och bensin så står sig original ganska slätt helt plötsligt.

Det gäller att välja det som passar en själv och den som skall mappa och inte det som killen i röd keps sa bara för han skrek högst på garaget.org

smile

Sök