3263
Sök

Kan motorn bli för kall om man monterar Elfläkt samt behåller Höfläkten (740-90)(B230F)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har en elfläkt liggandes och tänkte montera den och ha inkopplad på en strömbrytare, där jag sedan kan stänga av och på den från förarplatsen.
Om jag nu skulle köra med den och höfläkten är det risk att motorns arbetstemperatur blir för låg och motorn tar skada?

Tacksam för svar som alltid smile

MvH Markus




Ps. Jag är fullt medveten om att det inte finns någon anledning att montera elfläkt om jag inte tänkt tabort höfläkten så det behöver ni inte påminna mig om smile
Senast redigerat av -Mackan- (7 juli 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 661 Inlägg
7 juli 2008
#2
Nej, då bypassar termostaten
Senast redigerat av Hardjim (7 juli 2008)

2 024 Inlägg
7 juli 2008
#3
Vattnet cirkulerar ju inte genom kylaren vid låga motortemperaturer så det borde ju inte vara något större bekymmer. I värsta fall har du väl en temp-mätare där du ser om motorn skulle börja bli för kall?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#4
Hardjim skrev:
Nej, då bypassar termostaten

Aha så då går inte kylvattnet igenom motorn? Eller igenom kylaren kanske det är? Tills motorn kommit upp i den rätta arbetstempen, har jag förstått det rätt?
Senast redigerat av -Mackan- (7 juli 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 661 Inlägg
7 juli 2008
#5
-Mackan- skrev:
Hardjim skrev:
Nej, då bypassar termostaten

Aha så då går inte kylvattnet igenom motorn? Tills motorn kommit upp i den rätta arbetstempen, har jag förstått det rätt?

Exakt, den bypassar kylaren helt vid låg temp.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 juli 2008
#6
de borde inte vara några bekymmer...men jag tror inte du får plats med 2 fläktar.... å de är drygt å dra kablar in i kupen för att ha strömbrytare...typ samma jobb å koppla via termokontakt å du behöver inte bry dig om motortempen sen


Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#7
Hardjim skrev:
-Mackan- skrev:
Hardjim skrev:
Nej, då bypassar termostaten

Aha så då går inte kylvattnet igenom motorn? Tills motorn kommit upp i den rätta arbetstempen, har jag förstått det rätt?

Exakt, den bypassar kylaren helt vid låg temp.

tack, Expoze och Hardjim skit bra grabbar!!!

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
de borde inte vara några bekymmer...men jag tror inte du får plats med 2 fläktar.... å de är drygt å dra kablar in i kupen för att ha strömbrytare...typ samma jobb å koppla via termokontakt å du behöver inte bry dig om motortempen sen

just fan, kanske blir knepigt med utrymme med båda hmm?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#9
haha, kanske skulle ta att montera den framför kylaren så att den blåser igenom den till den andra fläkten smile Kan detta fungera måntro?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 024 Inlägg
7 juli 2008
#10
Vanligtvis så sätter man elfläkten framför kylen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 juli 2008
#11
-Mackan- skrev:
Xuri skrev:
de borde inte vara några bekymmer...men jag tror inte du får plats med 2 fläktar.... å de är drygt å dra kablar in i kupen för att ha strömbrytare...typ samma jobb å koppla via termokontakt å du behöver inte bry dig om motortempen sen

just fan, kanske blir knepigt med utrymme med båda hmm?

På min 940 har jag ju intercooler...men med enbart elfläkt å remhjule på vattenpumpen har jag kanske 25mm frigång te motorn på fläkten....  så jäfla mycke mer utrymme tror jag inte du har i 740in .... jag kopplade via termokontakten på min 940 då slapp jag hålla koll på vattentemp +  jag slapp ljudet på höfläkten :p


Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#12
så om jag ska ha dubbla fläktar så får elfläkten helt enkelt sitta framför kylaren, right? Så att den trycker luft igenom kylaren och inte suger på andra sidan smile

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
7 juli 2008
#13
Jo du måste ha den framför kylaren....Men får man undra varför du ska göra de???


One Man Clan
4 287 Inlägg
7 juli 2008
#14
-Mackan- skrev:
så om jag ska ha dubbla fläktar så får elfläkten helt enkelt sitta framför kylaren, right? Så att den trycker luft igenom kylaren och inte suger på andra sidan smile

Mvh Markus

hmm..detta har jag inga vetenskapliga bevis på ...

Men sätter du en fläkt där så borde den hindra den fartvind som annars skulle gå igenom kylaren....
så länge du kör över typ 10-20km/h behöver du inte ha någon som helst fläkt på en sån kärra....
å höfläkten är inte så bra heller...sätter du en elfläkt där får du nog nästan starta den för att de ska börja kyla... vad kommer fläkten från för bil ? byggd för att suga eller trycka?


1 004 Inlägg
7 juli 2008
#15
Toffe10 skrev:
Jo du måste ha den framför kylaren....Men får man undra varför du ska göra de???

det beror ju på om man har en sugande eller tryckande fläkt....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Gas til de ras!!
100 Inlägg
7 juli 2008
#16
-Mackan- skrev:
Hejsan, jag har en elfläkt liggandes och tänkte montera den och ha inkopplad på en strömbrytare, där jag sedan kan stänga av och på den från förarplatsen.
Om jag nu skulle köra med den och höfläkten är det risk att motorns arbetstemperatur blir för låg och motorn tar skada?

Tacksam för svar som alltid smile

MvH Markus




Ps. Jag är fullt medveten om att det inte finns någon anledning att montera elfläkt om jag inte tänkt tabort höfläkten så det behöver ni inte påminna mig om smile

Jag har gjort som du frågar och jag har inga som hellst problem...

Alla säger att styla en volvo är som att sminka en gris!!!
Låt mig då sminka mitt svin!!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#17
vet inte om den är byggd för att suga eller trycka, då jag fan den hos en polare men jag testade och kopla den på ett batteri och den blåste iväg löv och grus från 1 meters avstånd så blåst/tryck kraften är det inget fel på smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#18
Jag har inget vettigt svar till varför jag ska göra det för det finns igentligen ingen anledning ut det är bara en ''Kul'' grej, och den kanske skulle komma till nytta i en enorm bilkö smile

Mvh

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#19
Tulldahl skrev:
-Mackan- skrev:
Hejsan, jag har en elfläkt liggandes och tänkte montera den och ha inkopplad på en strömbrytare, där jag sedan kan stänga av och på den från förarplatsen.
Om jag nu skulle köra med den och höfläkten är det risk att motorns arbetstemperatur blir för låg och motorn tar skada?

Tacksam för svar som alltid smile

MvH Markus




Ps. Jag är fullt medveten om att det inte finns någon anledning att montera elfläkt om jag inte tänkt tabort höfläkten så det behöver ni inte påminna mig om smile

Jag har gjort som du frågar och jag har inga som hellst problem...

Härligt så du kör med hö och elfläkt vart har du elfläkten monterad? Har du bilder på det?

Tack på förhand Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 661 Inlägg
7 juli 2008
#20
Toffe10 skrev:
Jo du måste ha den framför kylaren....Men får man undra varför du ska göra de???

HAHA, det måste man verkligen inte. På japanare sitter de på insidan av kylaren. I motorutrymmet.
Vilket som funkar bra.


Sök