2750
Sök

turbokonvertering av bmw

Rapidoz
688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#1
har suttit och funderat ett tag på följande.

varför är det alltid e30 man sätter på en turbo på?
är det för årsmodellen och ska bli lättare att få igenom eller är det något speciellt
med just dom bilarna jämfört med typ e34?

har aldrig riktigt förstått.

tacksam för alla svar.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

24 Inlägg
7 juli 2008
#2
gå in på www.pure-pf.com och bli medlem där, finns bara turbo bmws big_smile nästan iaf! och där lär du få svar på dina frågor!

350 Inlägg
7 juli 2008
#3
940turboplus skrev:
har suttit och funderat ett tag på följande.

varför är det alltid e30 man sätter på en turbo på?
är det för årsmodellen och ska bli lättare att få igenom eller är det något speciellt
med just dom bilarna jämfört med typ e34?

har aldrig riktigt förstått.

tacksam för alla svar.

turbo sätter man i en e30 efterhand, eftersom tyskarna glömde sätta i d ^^


flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
7 juli 2008
#4
För att e30 är en roligare bil .Men det är många som turbomatar e34an oxå
har själv turbokonv en 535 e34

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Rapidoz
688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#5
evil-one skrev:
940turboplus skrev:
har suttit och funderat ett tag på följande.

varför är det alltid e30 man sätter på en turbo på?
är det för årsmodellen och ska bli lättare att få igenom eller är det något speciellt
med just dom bilarna jämfört med typ e34?

har aldrig riktigt förstått.

tacksam för alla svar.

turbo sätter man i en e30 efterhand, eftersom tyskarna glömde sätta i d ^^

haha jo förutom tdi ^^,

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#6
M3Tim skrev:
För att e30 är en roligare bil .Men det är många som turbomatar e34an oxå
har själv turbokonv en 535 e34

är det lika lätt att "ful konvertera" en e34 som en e30?

vad är skillnaden på bilarna förutom karossen?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
7 juli 2008
#7
har att göra med att den är liten lätt och jävligt stabil i karrossen

sen sitter det ju en sexa i det lilla monstret:P
Senast redigerat av azid (7 juli 2008)

2slow

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
7 juli 2008
#8
940turboplus skrev:
M3Tim skrev:
För att e30 är en roligare bil .Men det är många som turbomatar e34an oxå
har själv turbokonv en 535 e34

är det lika lätt att "ful konvertera" en e34 som en e30?

vad är skillnaden på bilarna förutom karossen?

ja det går och snika där med men den blir ju inte lika kul som en e30 då e34 är ganska tung.
ja fram till 90 är motor och låda m20 lika sen kom m50 motorn 91

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

12 086 Inlägg
7 juli 2008
#9
M3Tim skrev:
940turboplus skrev:
M3Tim skrev:
För att e30 är en roligare bil .Men det är många som turbomatar e34an oxå
har själv turbokonv en 535 e34

är det lika lätt att "ful konvertera" en e34 som en e30?

vad är skillnaden på bilarna förutom karossen?

ja det går och snika där med men den blir ju inte lika kul som en e30 då e34 är ganska tung.
ja fram till 90 är motor och låda m20 lika sen kom m50 motorn 91

På E34 ja.. på E30 finns bara M20.. o så fyran då.
M30 som man ofta bygger på i e34an är stor och inte lika varvvillig som M20.

Det ultimata konceptet i en E30 är en M20b25 med dieselvev som ger 2.7L
Plus massa annat godis då:)

M20 tål inte så mkt effekt, 300hk sen ger toppen med sig. Svetsar man den tål den en del till.
M30 tål hur mkt som hällst.

Rapidoz
688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#10
aha så det är vikten alla tänker på lol

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#11
JapMax skrev:
På E34 ja.. på E30 finns bara M20.. o så fyran då.
M30 som man ofta bygger på i e34an är stor och inte lika varvvillig som M20.

Det ultimata konceptet i en E30 är en M20b25 med dieselvev som ger 2.7L
Plus massa annat godis då:)

M20 tål inte så mkt effekt, 300hk sen ger toppen med sig. Svetsar man den tål den en del till.
M30 tål hur mkt som hällst.

nu blev jag förvirrad..

om M20 inte tål så mycket
medans M30 tåll hur mkt som helst.

hur kan M20b25 med diselvev vara ultimat?
borde det inte vara någon M30 med diselvev?

eller är jag helt ute och cyklar på en grusväg nu?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
7 juli 2008
#12
m30 är stora sexan m20 samt m21(diesel) är lilla sexan .bara man svetsar m20 toppen så håller den ledigt 600 . många som bromsat m20 över det

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Rapidoz
688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#13
M3Tim skrev:
m30 är stora sexan m20 samt m21(diesel) är lilla sexan .bara man svetsar m20 toppen så håller den ledigt 600 . många som bromsat m20 över det

menar du att dom turbokonverterar en diesel?
eller att man tar toppen ifrån en diesel?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Nismo
758 Inlägg
7 juli 2008
#14
Klart man konverterar en e30, lätt fränaste karossen. Eller e28?wink Vilket fall som hellst är de inte lättare o regga, och e34 är inte ett dugg fräna. Väger väl minst 2ton också, därför blir de väl mer e30 turbos!

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
7 juli 2008
#15
940turboplus skrev:
M3Tim skrev:
m30 är stora sexan m20 samt m21(diesel) är lilla sexan .bara man svetsar m20 toppen så håller den ledigt 600 . många som bromsat m20 över det

menar du att dom turbokonverterar en diesel?
eller att man tar toppen ifrån en diesel?

Nej man tar veven från m21an dieseln  så får man längre slaglängd dvs mer volym

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Rapidoz
688 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#16
Grundstrom skrev:
Klart man konverterar en e30, lätt fränaste karossen. Eller e28?wink Vilket fall som hellst är de inte lättare o regga, och e34 är inte ett dugg fräna. Väger väl minst 2ton också, därför blir de väl mer e30 turbos!

ja e30 är jävligt fräsha, älskar e30 och e34
gillar stilen på dom.

men var väl bara nyfiken på varför det alltid står hur man konverterar en e30.
iställer för hur man konverterar en äldre bmw..

blev fundersam lixom.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#17
Jag kollade lite och det står aldrig vad en E30 väger?
tjänstevikt eller totalvikt...varför?

Om man nu turbokonvertar en ifrån 3 serien vad får man för hk?

tex typ en 318 (e30) på typ vad är det.. ca80kW och typ 119 hk
vad får man för effekt efter? hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
9 juli 2008
#18
Det beror ju helt på omständigheterna? ladd, luftflöde, ja allt. men krukar väl landa runt 180 borde nog inte vara något större problem

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

12 086 Inlägg
10 juli 2008
#19
940turboplus skrev:
JapMax skrev:
På E34 ja.. på E30 finns bara M20.. o så fyran då.
M30 som man ofta bygger på i e34an är stor och inte lika varvvillig som M20.

Det ultimata konceptet i en E30 är en M20b25 med dieselvev som ger 2.7L
Plus massa annat godis då:)

M20 tål inte så mkt effekt, 300hk sen ger toppen med sig. Svetsar man den tål den en del till.
M30 tål hur mkt som hällst.

nu blev jag förvirrad..

om M20 inte tål så mycket
medans M30 tåll hur mkt som helst.

hur kan M20b25 med diselvev vara ultimat?
borde det inte vara någon M30 med diselvev?

eller är jag helt ute och cyklar på en grusväg nu?

En M20 är mindre och har roligare motorkaraktär, och väger mindre och passar bättre i en E30, helt orginal tål inte en M20 så mkt men svetsar man toppen och rustar upp den med andra stakar och lite lull så kan man kräma på en del.

M30 tål 500-700hk med orginalgrejor, är alla grejorna i bra skick och man kompsänker kommer man långt med bmw delarna.

M30 med dieselvev tror jag inte finns smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 juli 2008
#20
fan är ju nästan så man borde turbokonventera 535an då big_smile
fast 1700kg och dålig drivlina hmm näe kanske inte lol



Sök