4527
Sök

4 bult och 5 bult???

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
27 januari 2006
Trådstartare
#1
Är dt nån som vet varför vissa 850 har 4 bult o vissa har 5 bult???
E dt motorstyrka som styr dt lr?? AWD kanske??
Tacksam för svar har funderat på dt där länge nu!

To get old and wise, you have to be young and stupid!!

1 453 Inlägg
27 januari 2006
#2
Snarare årsmodell som styr, äldre har 4-bult.


10 287 Inlägg
27 januari 2006
#3
92 och 93 fyrbult IIRC.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

40 Inlägg
1 mars 2006
#4
En följdfråga då:

Är det enkelt att konvertera från 4 bults till 5 bults? Vad behöver man göra ? Vad ska bytas ?


95 Inlägg
1 mars 2006
#5
man byter bara ut hjulagrerna mot dom nyare tongue

Twinturbo!!

Wankel
1 080 Inlägg
2 mars 2006
#6
det går att dra på en spacer med nytt bultmönster på, har hört att dom kostar mellan 1500-2000kr... så jag skulle isf föreslå att du hittar nån som jobbar med cnc eller liknande som kan svarva dom åt dej wink

MDS Västerås

10 287 Inlägg
2 mars 2006
#7
Så då får man automatiskt nya hålmönster i bromsskivorna eller?

/Göran

850Thomas skrev:
man byter bara ut hjulagrerna mot dom nyare tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 117 Inlägg
2 mars 2006
#8
Har kollat på tre varianter.

Nr1 som är att föredra men också den dyrare är att byta hela hjulhubben mot en nyare. Givetvis mot en som har samma bultcirkel men med 5 bultar istället för 4. Beroende på biltillverkare så finns det oftast en hub som passar rakt av från en annan modell från samma biltillverkare. Sedan borrar du upp några nya hål i skivorna (för 5-bult) och voila...många fler fälgar att välja bland och inga problem med besiktningen.

Nr2 är att sätta på en spacer som bultas fast med fyra bultar mot originalhuben. På spacern sitter fem bultar för fastdragning av fälgen. Brukar bli krångel med besiktningen ibland.
Finns varianter med bult eller mutter beroende på vad din bil har som original.
Viktigt att spacern är gjord med centrering både mot huben och på utsidan mot fälgen.
Nackdel är att den bygger ganska mycket utåt (ET) men det är ju klart, det vill man ju ibland...hehe wink


Ett exempel på en välgjord adapter. Observera den extra långa bulten
http://www.pelicanparts.com/catalog/ima … single.jpg


Nr3 är att borra i hubben om det finns plats för att montera dit nya bultar och ta bort några av de gamla. Fungerar på de hubbar där flänsen är rund. Tyvärr så är den ofta klöverformad och då finns inget gods att montera bulten i.
Senast redigerat av shogun (2 mars 2006)


40 Inlägg
6 mars 2006
#9
huuh ? Så om man byter enbart bromsskivor så kan man slänga på 5 bults ? Kan ju inte stämma ?


Ölbryggare
339 Inlägg
6 mars 2006
#10
HybQ skrev:
huuh ? Så om man byter enbart bromsskivor så kan man slänga på 5 bults ? Kan ju inte stämma ?

Vem sa det???

Ovanför ditt inlägg fanns dom tre genomförbara varianterna, och så mycket mer har du inte att välja på, förutom ny bil..Nr1 är verkligen att föredra, men det beror ju helt på sakernas skick i övrigt...


40 Inlägg
6 mars 2006
#11
Tänkte väl det smile haha! Joo. det blir nog att byta ut dom i framtiden



Sök