Min biljävel har fått något konstigt för sig.. Började med att den var tom på olja så de fyllde jag på.. Sen kollade min pappa egenom den (honda civic coupe 94) och fann att glykolbehållaren var full i GEGGA och så den rengjordes lika så tappades på allt vatten och glykol..
Hämtade bilen hos han idag men då han tyckte de är viktigare att måla om ytterdörren så har han inte gjort något mer.. :S
men till min fråga, de är något konstigt med vatten/glykolbehållaren. Idag så kollade jag vatten/glykol nivån och då var de ca 1 cm UNDER maxsträcket. Okej tänkte jag och åkte och handlade och sen hem och kollade då vatten/glykol nivån igen och då var det ca 4 cm ÖVER maxgränsen... Varför är de så?
Någon som vet vad jag ska ta mig till? Känns inge kul med tanke på all styling som var på gång Snälla folket, någon som kan hjälpa mig?
om vattnet var geggigt så tar vattensystemet in olja från nånstans. Gör ett kompressionsprov på alla cylindrar och se om det diffar nånstans jämfört med övriga cylindrar.
om vattnet var geggigt så tar vatensystemet in olja från nånstans. Gör ett kompressionsprov på alla cylindrar och se om det diffar nånstans jämfört med övriga cylindrar.
vart inte alls nå klok på de..
men behållaren för vatten/glykol är rentgjord nu men vatten/glykol nivån varierar.. från att ha vart under max till att bli över max... :s
Hade samma problem på min og900. glykolen försvann och kom tillbaka när jag stått still en stund. Efter att jag gjort ett komptest så konstaterades det att toppackningen behövde bytas
så min gissning är att toppackningen är trasig, men gör ett kopmtest på närmaste verkstad, så vet du hur det ligger till sen.
mvh Victor
Mitt nya projekt, Brother Edition "Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Idag så kollade jag vatten/glykol nivån och då var de ca 1 cm UNDER maxsträcket. Okej tänkte jag och åkte och handlade och sen hem och kollade då vatten/glykol nivån igen och då var det ca 4 cm ÖVER maxgränsen... Varför är de så?
Det har med fysikaliska lagar att göra, alla material mer eller mindre expanderar när dem blir varma, så även vatten. Därav att man har ett expantionskärl.
Att det är klägg i vattnet är där emot inget bra, då kommer det in olja i vattnet vilket är typiskt obra.
Senast redigerat av torpis (8 juli 2008)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
...eller läsa på lite och testa själv? finns massor av info, och just komptesta är mycket enkelt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
förstå inte riktigt nu folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???
varför la du upp en tråd ens?
Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
trist, det var en bra början att ställa frågan ju.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
förstå inte riktigt nu folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???
varför la du upp en tråd ens?
Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara... Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!
det enda jag inte förstår är meningen "den var tom på olja så det fyllde jag på" Kan ju inte vara så bra om du kört utan olja i motorn ;s Annars så tror jag du ska kompmäta, köp en mätare på mekonomen för nån hundring och skruva ut ett tändstift och prova en cylinder i taget sätt i kör på startmotorn läs av, sätt i tändstiftet igen och så gå vidare till nästa cylinder, nästa osv.. om du förstår. Då kan du ialf spara en liten peng.
Att nivån i expansionskärlet ändras när bilen är varm/kall är fullt naturligt. Ju varmare vattnet är destå mer plats tar det.
Det du kan kolla är om oljan på din oljesticka är vitkleggig, om det är överdrivet mycket vitt gräddklägg under oljelocket, och om du får tillbaks nåt vitt oljeklegg i kylet. Sen kan du se om det bubblar i exp.kärlet när bilen är igång samt om det luktar avgaser i kärlet. Stämmer allt detta, så är nog tyvärr din topplockspackning trasig.
Angående vattnet så har hon nog fått svar på varför nivån ändras. En annan fundering är att det kan vara gammal kylartätnings-klabb som nån hällt i vattenkärlet och sen gått runt i systemet och torkat i expanderkärlet.
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
förstå inte riktigt nu folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???
varför la du upp en tråd ens?
Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara... Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!
haha
jo men menar mer på att om hon nu ändå ska lämna in sin bil för detta "problem" så kan hon ju lika gärna fråga mekanikerna på Honda istället för att vända sig till personerna på Garaget.org och fråga vad problemet är..
för det ända folk egentligen kan göra är att gissa när man inte har bilen framför sig. och att sitta och gissa utan att medpartnern vill lorta ner sig under huven är en kamp man ej kan vinna hur mycket man än vill
Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
förstå inte riktigt nu folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???
varför la du upp en tråd ens?
Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara... Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!
tack du! nu är de så att jag inte ens har nån kunskap alls om att skruva.. hade jag kunnat hade jag bara frågat om tips men när man inte kan sånt själv blir de svårt.. loxom.. vad är en komp mätare?
ge upp gör jag inte.. är villig att lära mig.. nån som vill hjälpa mig är jag extremt tacksam
förstå inte riktigt nu folk kommer med exempel som kan hjälpa dig att få reda på ett fel på ett snabbt och billigt sätt men ändå vill du nu "trakassera" kreditkortet???
varför la du upp en tråd ens?
Vet du om tjejen kan skruva ens nåt? Om hon hade haft en komp mätare så kunde hon säkert använda den åxå... Förmodligen så ville hon bara få lite hjälp med att ha en aning om vad det kan tänkas vara... Genom att folk svarar på vad det kan vara... Lr är det nån som kommer med kompmätare å visar henne kanske?!!!
haha
jo men menar mer på att om hon nu ändå ska lämna in sin bil för detta "problem" så kan hon ju lika gärna fråga mekanikerna på Honda istället för att vända sig till personerna på Garaget.org och fråga vad problemet är..
för det ända folk egentligen kan göra är att gissa när man inte har bilen framför sig. och att sitta och gissa utan att medpartnern vill lorta ner sig under huven är en kamp man ej kan vinna hur mycket man än vill
1 jag har inget emot att lorta ner mig under huven 2 villig att lära mig 3 mer fundersam om nån haft samma problem och vad de var... 4 är de inge allvarligt kanske jag inte ens behöver lämna in den...