2714
Sök

Är Nankang NS-2 ett bra däck eller inte ?

huh?
10 427 Inlägg
16 mars 2013
#161
NiKeMaN skrev:
Jag har testat otroligt mycket däck på mina bilar. Sunny, Nankang, Kumho, Michelin, Continental, Nokian m.fl.... Och jag kan ärligt säga att jag inte kan motivera att köpa dom dyra däcken. Självklart åker jag hellre på en Continental mest för att det "känns bra" att veta att man åker på märkesdäck. Men jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad. Sista åren har jag kört med Michelin Pilot Sport däck och Continental SportContact 3 däck på mina bilar och jag har nog aldrig haft några däck som rullat så tungt och bullrat så mycket iallafall. Sunnydäcken kändes otäcka vid blött väglag och var dessutom knöliga att få balans i... Så sådana blir det aldrig mer. Nankang däremot kan jag inte i dagsläget låta bli att rekommendera. För skojs skull så har jag beställt Nankang NS-II till min BMW ivår. Och det lär duga precis som vanligt.


Kör du utan bälte också eller?  "Man brukar inte krocka.." lol


Entreprenör
1 286 Inlägg
17 mars 2013
#162
steifan skrev:
NiKeMaN skrev:
Jag har testat otroligt mycket däck på mina bilar. Sunny, Nankang, Kumho, Michelin, Continental, Nokian m.fl.... Och jag kan ärligt säga att jag inte kan motivera att köpa dom dyra däcken. Självklart åker jag hellre på en Continental mest för att det "känns bra" att veta att man åker på märkesdäck. Men jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad. Sista åren har jag kört med Michelin Pilot Sport däck och Continental SportContact 3 däck på mina bilar och jag har nog aldrig haft några däck som rullat så tungt och bullrat så mycket iallafall. Sunnydäcken kändes otäcka vid blött väglag och var dessutom knöliga att få balans i... Så sådana blir det aldrig mer. Nankang däremot kan jag inte i dagsläget låta bli att rekommendera. För skojs skull så har jag beställt Nankang NS-II till min BMW ivår. Och det lär duga precis som vanligt.


Kör du utan bälte också eller?  "Man brukar inte krocka.." lol

Nja som sagt jag har flera gånger tidigare testat Nankang på tidigare bilar utan att någon gång uppleva dom som dåliga varken i regn eller sol. Så jag ser ingen anledning att undvika dessa däck.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
17 mars 2013
#163
70% Continental Sport Contact 2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Conti … tact-2.htm

68% Nankang NS-2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nankang/NS2.htm

Två procents skillnad i hur folk upplever däcken - och 50% prisskillnad....

Säger inte att Nankang är precis lika bra som Premiumdäcken - självklart inte. Men det jag hävdar är att dom INTE är totalt skräp som en del försöker påvisa.
Senast redigerat av NiKeMaN (17 mars 2013)

// Niklas Johansson

2 174 Inlägg
17 mars 2013
#164
Jag har köpt många budget däck och några märkes däck genom åren, kommer aldrig mer köpa Sunny, rotalla eller ATR sport.

Men nankang ns 2 sport är jag extremt imponerad av, mammas cab har rullat 3 år 5000 mil det är mer än 5 mm kvar.

Haft dom på nästan alla bilar till slut och jag tyckte dom funkade mycket bättre än falken tex.

Mina älsklingsdäck är bridgestone potenza, toyo proxxis, kumho ecta ( kör dom iår)

Så JA säger jag till nankang aldrig haft ett problem funkar i vått och torrt bra grepp bra livslängd.

/ Hagman Racing


BASS GLAD
1 381 Inlägg
17 mars 2013
#165
NiKeMaN skrev:
70% Continental Sport Contact 2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Conti … tact-2.htm

68% Nankang NS-2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nankang/NS2.htm

Två procents skillnad i hur folk upplever däcken - och 50% prisskillnad....

Säger inte att Nankang är precis lika bra som Premiumdäcken - självklart inte. Men det jag hävdar är att dom INTE är totalt skräp som en del försöker påvisa.

Jag körde Nankang NS-2 på min förra v70 som jag hade och tyckte dom var lite bulrigare alllså ..
på den andra v70 jag har nu kör jag Sunny SN3970 och tycker dom bullrar mindre och går skönare på något sätt då är dom ändå biligare ...

men allt är ju upp till var en vad folk tycker allså
en del måste ha högfartsdäck en del behöver budjet däck ...

beror helt håller vad man ska använda bilen till big_smile

mvh p

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 mars 2013
#166
NiKeMaN skrev:
70% Continental Sport Contact 2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Conti … tact-2.htm

68% Nankang NS-2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nankang/NS2.htm

Två procents skillnad i hur folk upplever däcken - och 50% prisskillnad....

Säger inte att Nankang är precis lika bra som Premiumdäcken - självklart inte. Men det jag hävdar är att dom INTE är totalt skräp som en del försöker påvisa.

Tycker sådana testar och omdömen är märkliga. Läste ett däcktest, där ett däck fick mycket beröm för grepp på vått. Läste sedan vad folk skrev på sidan du länkar till "rubbish on wet"

Kanske är Nankang inte så uselt, som man vill tro. Men grepp på vått enl däcktest så får Conti 2, och Nan 3. Kan betyda att du klarar dig eller har kvaddat bilen.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Entreprenör
1 286 Inlägg
17 mars 2013
#167
FordRSC skrev:
Kan betyda att du klarar dig eller har kvaddat bilen.

Samtidigt kör jag hellre med Nankang med 7mm kvar på däckmönstret vid regn, än ett Conti med kanske 4 eller 5 mm kvar på däcken. Iom att Nankanghjulen håller riktigt bra och inte sliter så fort som en del andra däck så har man ju alltid "mer" däckmönster kvar.
Hur som helst så gäller det ju alltid att köra med insidan av skallen.

Och om man kvaddar bilen som du skriver så är den ju ändå försäkrad big_smile

// Niklas Johansson

Avstängd
10 388 Inlägg
17 mars 2013
#168
NiKeMaN skrev:
70% Continental Sport Contact 2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Conti … tact-2.htm

68% Nankang NS-2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nankang/NS2.htm

Två procents skillnad i hur folk upplever däcken - och 50% prisskillnad....

Säger inte att Nankang är precis lika bra som Premiumdäcken - självklart inte. Men det jag hävdar är att dom INTE är totalt skräp som en del försöker påvisa.

Där tror jag du missar en viktig del...just priset (vet inte vad prisförhållandet är mellan just dessa två däck, men, har själv tittat på andra däck, där Nankang höll knappt halva priset)

Om någon köper ett däck för, låt säga, 1000:-, när alla "fina" däck kostar 2000:-, så är ju chansen stor att personen ifråga kan tänkas tycka, som redan påpekat i tråden, att "det var ju ett bra däck för de pengarna".

Risken finns ju sen också på andra hållet, "2000:-, ptja, det är väl ett däck, fast det hade ju gärna fått hålla 8 säsonger, så..."

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

BASS GLAD
1 381 Inlägg
17 mars 2013
#169
it_mutt skrev:
NiKeMaN skrev:
70% Continental Sport Contact 2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Conti … tact-2.htm

68% Nankang NS-2: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nankang/NS2.htm

Två procents skillnad i hur folk upplever däcken - och 50% prisskillnad....

Säger inte att Nankang är precis lika bra som Premiumdäcken - självklart inte. Men det jag hävdar är att dom INTE är totalt skräp som en del försöker påvisa.

Där tror jag du missar en viktig del...just priset (vet inte vad prisförhållandet är mellan just dessa två däck, men, har själv tittat på andra däck, där Nankang höll knappt halva priset)

Om någon köper ett däck för, låt säga, 1000:-, när alla "fina" däck kostar 2000:-, så är ju chansen stor att personen ifråga kan tänkas tycka, som redan påpekat i tråden, att "det var ju ett bra däck för de pengarna".

Risken finns ju sen också på andra hållet, "2000:-, ptja, det är väl ett däck, fast det hade ju gärna fått hålla 8 säsonger, så..."

Dom däcken Sunny SN3970 jag åker på nu kosta hella 560:- kr tror jag de vara
och jag super nöjd i både torr & vått väglag
jag kan ju köpa en uppsätting till sånna mot om jag köpt dyra alllså ..

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

2 656 Inlägg
17 mars 2013
#170
NiKeMaN skrev:
FordRSC skrev:
Kan betyda att du klarar dig eller har kvaddat bilen.

Samtidigt kör jag hellre med Nankang med 7mm kvar på däckmönstret vid regn, än ett Conti med kanske 4 eller 5 mm kvar på däcken. Iom att Nankanghjulen håller riktigt bra och inte sliter så fort som en del andra däck så har man ju alltid "mer" däckmönster kvar.
Hur som helst så gäller det ju alltid att köra med insidan av skallen.

Och om man kvaddar bilen som du skriver så är den ju ändå försäkrad big_smile

ns-2orna slits väldigt fort dock smile hade max kunnat ha mina på 328an en sommar till alltså totalt2 sommrar


633 Inlägg
17 mars 2013
#171
ekelund88 skrev:
NiKeMaN skrev:
FordRSC skrev:
Kan betyda att du klarar dig eller har kvaddat bilen.

Samtidigt kör jag hellre med Nankang med 7mm kvar på däckmönstret vid regn, än ett Conti med kanske 4 eller 5 mm kvar på däcken. Iom att Nankanghjulen håller riktigt bra och inte sliter så fort som en del andra däck så har man ju alltid "mer" däckmönster kvar.
Hur som helst så gäller det ju alltid att köra med insidan av skallen.

Och om man kvaddar bilen som du skriver så är den ju ändå försäkrad big_smile

ns-2orna slits väldigt fort dock smile hade max kunnat ha mina på 328an en sommar till alltså totalt2 sommrar

om man ser de såhär helre byter man däck varje år eller varannat o kör med bra mönster än dåligt wink någon mer som håller med?


jag köpte Nankang as-1 fram på golfen nu så får se hur dem är har nankang ns-2 bak <- kört en halv sommar som nya än


2 656 Inlägg
17 mars 2013
#172
Vw-Andreas skrev:
ekelund88 skrev:
NiKeMaN skrev:

Samtidigt kör jag hellre med Nankang med 7mm kvar på däckmönstret vid regn, än ett Conti med kanske 4 eller 5 mm kvar på däcken. Iom att Nankanghjulen håller riktigt bra och inte sliter så fort som en del andra däck så har man ju alltid "mer" däckmönster kvar.
Hur som helst så gäller det ju alltid att köra med insidan av skallen.

Och om man kvaddar bilen som du skriver så är den ju ändå försäkrad big_smile

ns-2orna slits väldigt fort dock smile hade max kunnat ha mina på 328an en sommar till alltså totalt2 sommrar

om man ser de såhär helre byter man däck varje år eller varannat o kör med bra mönster än dåligt wink någon mer som håller med?


jag köpte Nankang as-1 fram på golfen nu så får se hur dem är har nankang ns-2 bak <- kört en halv sommar som nya än

kör heller på färska däck ja helt klart har ett par 7 år gamla dunlop på min släde nu ... dom e värdelösa stenhårda och livsfarliga mycketmöster kvar dock men helt värdelösa kasst e de då kör jag hellre på sunny eller dylikt med färskt gummi


1 364 Inlägg
17 mars 2013
#173
Har kört med dom förra sommaren och kommer inte köpa dom igen, hög bullernivå och dåligt grepp vid regn :p


168 Inlägg
17 mars 2013
#174
Hade Nankang NS2 på min Audi och dom var helt slut efter en säsong, kör nu med Kumho Ecsta Sport och är grymt nöjd och dom är inte speciellt dyra heller


2 751 Inlägg
17 mars 2013
#175
Kör med Kumho KU39 på A6an efter att ha haft Continental SportContact 2, kan säga att jag gillar Kumhona mer, bromsträcka har jag till och med mätt och kumhona slår Conti däcken.

Dock har contideck mer grepp sidleds t.ex. när man kommer in lite fortare i en rondell, men hur ofta gör man det, dessutom kör jag ingen racing bil smile Kumhona är också mer komfortabla och tysta.

Vill tillägga att Conti däcken blev skeva när det var tid att byta, däck gubben trodde det var fälgen som var skev men i själva fallet var det däcket.

Dessutom i det förra avsnittet av Fifth Gear testar dom någon michelin däck mot ett budget däck och gissa vad big_smile Budget däcket vann i de flesta grenarna.
Senast redigerat av DasAuto (17 mars 2013)

Who Djaa bless no man curse

huh?
10 427 Inlägg
17 mars 2013
#176
DasAuto skrev:
Kör med Kumho KU39 på A6an efter att ha haft Continental SportContact 2, kan säga att jag gillar Kumhona mer, bromsträcka har jag till och med mätt och kumhona slår Conti däcken.

Dock har contideck mer grepp sidleds t.ex. när man kommer in lite fortare i en rondell, men hur ofta gör man det, dessutom kör jag ingen racing bil smile Kumhona är också mer komfortabla och tysta.

Vill tillägga att Conti däcken blev skeva när det var tid att byta, däck gubben trodde det var fälgen som var skev men i själva fallet var det däcket.

Dessutom i det förra avsnittet av Fifth Gear testar dom någon michelin däck mot ett budget däck och gissa vad big_smile Budget däcket vann i de flesta grenarna.

SportContact 2 ersattes ju av SportContact 3 för typ 6 år sen så det lär ju ha varit skapligt gamla tongue

Och dom testade Continental EcoContact nåntingnånting på Fifth Gear - alltså däck som är kompromissade mot att ha lågt rullmotstånd och delvis därför har dåligt våtgrepp. Teknikens Värld fick ju tex Kia att byta ut ecodäck från Hankook till Michelins motsvarighet för att de hade så kass bromssträcka.


huh?
10 427 Inlägg
17 mars 2013
#177
NiKeMaN skrev:
steifan skrev:
NiKeMaN skrev:
Jag har testat otroligt mycket däck på mina bilar. Sunny, Nankang, Kumho, Michelin, Continental, Nokian m.fl.... Och jag kan ärligt säga att jag inte kan motivera att köpa dom dyra däcken. Självklart åker jag hellre på en Continental mest för att det "känns bra" att veta att man åker på märkesdäck. Men jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad. Sista åren har jag kört med Michelin Pilot Sport däck och Continental SportContact 3 däck på mina bilar och jag har nog aldrig haft några däck som rullat så tungt och bullrat så mycket iallafall. Sunnydäcken kändes otäcka vid blött väglag och var dessutom knöliga att få balans i... Så sådana blir det aldrig mer. Nankang däremot kan jag inte i dagsläget låta bli att rekommendera. För skojs skull så har jag beställt Nankang NS-II till min BMW ivår. Och det lär duga precis som vanligt.


Kör du utan bälte också eller?  "Man brukar inte krocka.." lol

Nja som sagt jag har flera gånger tidigare testat Nankang på tidigare bilar utan att någon gång uppleva dom som dåliga varken i regn eller sol. Så jag ser ingen anledning att undvika dessa däck.

Bortsett från att man kanske har sämre marginaler när olyckan är framme - förmodligen.
Någon meter kortare bromssträcka kan nog göra ganska mycket, iaf hela billängder som det brukar
vara i skillnad i bromssträcka på vått mellan snikdäck och lite "seriösare" däck.


2 751 Inlägg
17 mars 2013
#178
steifan skrev:
DasAuto skrev:
Kör med Kumho KU39 på A6an efter att ha haft Continental SportContact 2, kan säga att jag gillar Kumhona mer, bromsträcka har jag till och med mätt och kumhona slår Conti däcken.

Dock har contideck mer grepp sidleds t.ex. när man kommer in lite fortare i en rondell, men hur ofta gör man det, dessutom kör jag ingen racing bil smile Kumhona är också mer komfortabla och tysta.

Vill tillägga att Conti däcken blev skeva när det var tid att byta, däck gubben trodde det var fälgen som var skev men i själva fallet var det däcket.

Dessutom i det förra avsnittet av Fifth Gear testar dom någon michelin däck mot ett budget däck och gissa vad big_smile Budget däcket vann i de flesta grenarna.

SportContact 2 ersattes ju av SportContact 3 för typ 6 år sen så det lär ju ha varit skapligt gamla tongue

Och dom testade Continental EcoContact nåntingnånting på Fifth Gear - alltså däck som är kompromissade mot att ha lågt rullmotstånd och delvis därför har dåligt våtgrepp. Teknikens Värld fick ju tex Kia att byta ut ecodäck från Hankook till Michelins motsvarighet för att de hade så kass bromssträcka.

Dom kom med bilen, och bilen är en 2009a

Who Djaa bless no man curse

grön aktivist
846 Inlägg
17 mars 2013
#179
Bara som en liten sidonot : Sport Contact 2 (Tillsammans med Dunlop Sport Maxx, där har ni bedrövliga sulor) standard-monteras fortfarande på bl.a. Skoda Fabia vRS mk2 / Seat Ibiza Cupra / Polo GTI / A1 1.4 BiTSi!


2 751 Inlägg
17 mars 2013
#180
steifan skrev:
NiKeMaN skrev:
steifan skrev:

[/b]
Kör du utan bälte också eller?  "Man brukar inte krocka.." lol

Nja som sagt jag har flera gånger tidigare testat Nankang på tidigare bilar utan att någon gång uppleva dom som dåliga varken i regn eller sol. Så jag ser ingen anledning att undvika dessa däck.

Bortsett från att man kanske har sämre marginaler när olyckan är framme - förmodligen.
Någon meter kortare bromssträcka kan nog göra ganska mycket, iaf hela billängder som det brukar
vara i skillnad i bromssträcka på vått mellan snikdäck och lite "seriösare" däck.

Men om man ska tänka så så kan man ju luka gärna köpa de bästa och dyraste däcken för att vara helt 100 då smile
O andra sidan som du själv såg så finns det märkes däck som har sämre bromsverkan även om dom så är "kompromissdäck" men hur ofta vet man hur bra bromssträcka ett däck har när man köper det? Kan ju lika gärna vara så att just det nankang däcket har bättre bromsverkan än ett Michelindäck av just den modellen.

Who Djaa bless no man curse


Sök