2774
Sök

Lätt å kapa fjädrar?

Down n`out
514 Inlägg
9 juli 2008
#21
Bjork skrev:
Kesler skrev:
krångligt med fjäderspännare, räcker med att dra ihop dom med kedja..går att kapa utan också, får se hur jag gör

Lycka till, å akta fingrar å ansikte

använda fjäderspännare är ju de lättaste som finns

Down n`out

178 Inlägg
9 juli 2008
#22
jupp kapa i nere kant.. använd fjäderspännare ändå iaf. för att vara på säkra sidan så att säga..smile

lycka till..

mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK

83 Inlägg
9 juli 2008
#23
kapade på plats.. tog fjäderspännare och drog ihop och fixa de på plats men fick lägga en rörbit så dom drar ihop sig "fortare" för annars tar dom i uppe i hjulhuset när man drar ihop fjäderspännaren.
rekomderar att kapa LITE i taget.. det är beroende på skick på fjädrarna hur mkt du ska kapa.
gjorde det misstaget på min kapa 2 varv direkt den vart HELT stum fram.

// danne

Volvo vad annars ?

101 Inlägg
9 juli 2008
#24
suiit skrev:
kapade på plats.. tog fjäderspännare och drog ihop och fixa de på plats men fick lägga en rörbit så dom drar ihop sig "fortare" för annars tar dom i uppe i hjulhuset när man drar ihop fjäderspännaren.
rekomderar att kapa LITE i taget.. det är beroende på skick på fjädrarna hur mkt du ska kapa.
gjorde det misstaget på min kapa 2 varv direkt den vart HELT stum fram.

// danne

Gjorde det på min med men den är svampig...måste byta alla dämpare... Skitsnuskigt när den niger ner bak om man sladdar på grusväg... Understyrning någon? tongue

Varvstopp?

83 Inlägg
10 juli 2008
#25
Herman666 skrev:
suiit skrev:
kapade på plats.. tog fjäderspännare och drog ihop och fixa de på plats men fick lägga en rörbit så dom drar ihop sig "fortare" för annars tar dom i uppe i hjulhuset när man drar ihop fjäderspännaren.
rekomderar att kapa LITE i taget.. det är beroende på skick på fjädrarna hur mkt du ska kapa.
gjorde det misstaget på min kapa 2 varv direkt den vart HELT stum fram.

// danne

Gjorde det på min med men den är svampig...måste byta alla dämpare... Skitsnuskigt när den niger ner bak om man sladdar på grusväg... Understyrning någon? tongue

joodu min bil far som en haj i gupp ;P

Volvo vad annars ?

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
10 juli 2008
#26
Mr-Karlsson skrev:
OKej, men man kapar väll nere på fjädern, man kapar inte överst väll? smile

Ett tips e att du hissar upp båda framhjulen när du kapar så släpper trycket på krängningshämmaren. så brukar jag alltid göra. å har aldrig varit några problem. men ha inte ansikte å fingrar för nära. vet ju aldrig vad som händer när d smäller!! wink

237 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#27
suiit skrev:
kapade på plats.. tog fjäderspännare och drog ihop och fixa de på plats men fick lägga en rörbit så dom drar ihop sig "fortare" för annars tar dom i uppe i hjulhuset när man drar ihop fjäderspännaren.
rekomderar att kapa LITE i taget.. det är beroende på skick på fjädrarna hur mkt du ska kapa.
gjorde det misstaget på min kapa 2 varv direkt den vart HELT stum fram.

// danne

Okej, men har det med fjädrarna att göra eller att du tog för många varv, är det troligt att det kommer hända mig om jag tar små bitar? smile

Abaaaaaaaaa

44 Inlägg
13 juli 2008
#28
Jag kapade fjädrarna fram på min 240 utan att ens spänna ihop dom, jo ja vet att de kanske inte är det smartaste men de gick jävla smidit bara hissa upp och ta av hjulet, sen kapade jag ett varv i taget, smäller till ganska bra första och andra varvet tongue man brukar få kapa flera ggr för att få ut alla bitar oxå, men sen när du kapat klart så äre bara att snurra rätt fjädern i läge och sänka ner försiktigt och vara med och styra rätt fjädern lite smile


Fattig student
1 282 Inlägg
13 juli 2008
#29
_Bertan_ skrev:
Jag kapade fjädrarna fram på min 240 utan att ens spänna ihop dom, jo ja vet att de kanske inte är det smartaste men de gick jävla smidit bara hissa upp och ta av hjulet, sen kapade jag ett varv i taget, smäller till ganska bra första och andra varvet tongue man brukar få kapa flera ggr för att få ut alla bitar oxå, men sen när du kapat klart så äre bara att snurra rätt fjädern i läge och sänka ner försiktigt och vara med och styra rätt fjädern lite smile

Undrar varför det händer olyckor i garagen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

3 650 Inlägg
13 juli 2008
#30
hehe kapade 2 varv på min för några dagar sen,l kapade bara en gång å fick ut hela biten tongue sen om du kapar första varvet så smäller det lite, sen snurrar du ner resten av fjädern ner från talldriken så är det bara kapa utan att de händer nåt


66 Inlägg
16 juni 2009
#31
va fan jag satte kapade saab 900 fjädrar i bak och den e fan hur go som helst dej fjädrar la typ 2cm:P

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
16 juni 2009
#33
använd fjäderspännare ..!! har kapat ner fjädrarna på många volvos i mina dagar å kan säga att det är inget skönt när kapskivan exploderar i ansiktet när fjädern ger sig..!! har även en polare som lyckades få fingrarna imellan fjäder och tallrik när det small av....han tjöt som en stucken gris och hadde inte vi vart i garaget så  hadde han ej kommit loss
Senast redigerat av offarn (16 juni 2009)

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

got stance?
546 Inlägg
17 juni 2009
#34
Bjork skrev:
Kesler skrev:
Jag ska troligen kapa fjädrarna ifram på min 740 imorgon..kapar dom på plats, höja upp med domkraft, å spänna ihop fjädern med typ kedja lr spännband lr nåt. sen är det viktigt med skyddsglasögon och hanskar!

Spännband..? ¨få tag på ett par fjäderspännare

silvertejp är ju nära till hands annars.......

&#22818;&#12398;&#21147;


Sök