3505
Sök

Ohh fy fan vad jag är lycklig över min bränsleförbrukning!!

Bessewisser
556 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#1
Hallå!

Köpte för inte så länge sen en Micra som drog runt 0,6 - 0,7 liter/milen och vandra som in i helv*te på tomgången, böt lite slangar och den gick som en dröm och då fick jag för mig att jag skulle mäta upp hur mycket den drog efter att jag fixa tomgången.

Reglerna jag skulle följa var:

1# Aldrig gå över 2 000 RPM
2# Aldrig köra över 70 Km/h
3# Inge tomgångskörning alls!

Fyllde upp bilen tills pumpen "klicka" alltså ca 40 liter totalt (inga tillsatser eller nått utan bara ren 95 oktanig bensin) och körde exakt 10,94 mil sen tanka jag igen tills pumpen klicka och då gick det i enligt pumpen 2,66 liter!! Trodde inte detta var sant för fem öre så jag stog där vid macken och tvinga i soppa i bilen. tror den klicka 3 gånger sen spruta det soppa ur påfyllningsröret och då hade det gått i 3,12 liter.

Trodde inte det gick att köra en bensinare från 80-talet med katalysator på så lite bensin men tydligen!

Nu har jag fyllt upp bilen igen och ska prova att köra den igen fast en längre sträcka med samma regler.

Någon annan som har en bil som verkligen har förvånat er när det gäller soppa förbrukning?

EDIT: Bilen har bara gått 8 500 mil och jag har bara kört långa sträckor!

//SkyNard
Senast redigerat av SkyNard (9 juli 2008)

How low

Körv
3 535 Inlägg
9 juli 2008
#2
Golf diesel -96 som drack 0.4-0.5 oavsett körning tongue

Edit: Är ganska imponerad om min audi drar 1l/mil tongue
Senast redigerat av decib3L (9 juli 2008)

Truckdriving Man

36 Inlägg
9 juli 2008
#3
Hmmm, UNDER 3dl/mil låter knasigt lite...! Prova igen, får du samma resultat är det väl bara o gratulera!!

Bessewisser
556 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#5
paralyzed skrev:
Hmmm, UNDER 3dl/mil låter knasigt lite...!
Jo jag håller med! Ska kolla nu här i veckan eftersom jag ska åka lite långt så det blir iaf en 30 mil denna gång.

FLindgren skrev:
hmpf. verkar väldigt bra det:D
Japp är helnöjd!

//SkyNard

How low

36 Inlägg
9 juli 2008
#6
Lycka till, riktigt häftigt om du får liknande resultat!!

2 079 Inlägg
9 juli 2008
#7
min saab 9000 går att köra på 0,65

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
9 juli 2008
#8
Lyckades köra Skodan på 0.64 enligt tripp - tanka metoden med orginal 16" förra året. Med 19" har jag lyckats köra den på 0.7 men det är ett udda fenomen då den mest körs korta sträckor.

Golfen drar mellan 0.7 till 1 liter beroende på högefot, mestadels runt litern höhö big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 juli 2008
#9
Pröva en annan mack o tanka från också, bara för å utesluta nåt me pömpen, låter lite för lågt eftersom de inte ens är vad de själva påstår, bör ju inte stämma...stänger du av motorn när du kör i stan eller? å kör du blandat eller bara landsväg i princip?


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2008
#10
Tvivlar starkt på att du fått din bil å dra under 3 dl milen..

Själv är jag glad att jag lyckas köra 0.85 med 18"arna på med min 940 turbo...


Bessewisser
556 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#11
Mortalis skrev:
Pröva en annan mack o tanka från också, bara för å utesluta nåt me pömpen, låter lite för lågt eftersom de inte ens är vad de själva påstår, bör ju inte stämma...stänger du av motorn när du kör i stan eller? å kör du blandat eller bara landsväg i princip?
När jag gjorde denna uträkning så körde jag endast ca 2 km i stan resten landsväg i exakt 70 km/h hela tiden, 5:ans växel och ytterst lite "stödgas" så den höll sig på 70, släppte gasen i varje nedförsbacke och jag lät bilen sjunka i hastighet vid uppförsbacke, man kan säga att jag höll pedalen nertryckt kanske 10% hela tiden konstant (Förutom vid nedförsbacke och inbromsning) och varje gång jag stanna så stängde jag av den gick som mest kanske 25 sekunder på tomgång under dom där 10,64 milen.

Växlingen gick till så här:

1:an när jag skulle iväg upp till ca 5 km/h
2:an till ca 30 km/h
3:an till ca 40 km/h
4:an till ca 50 km/h
5:an upp till 70 km/h
tog ungefär 1 minut att komma upp till 70 eftersom jag endast använde mig av 10% gas

Jag kanske ska tillägga att bilen är i stort sätt som ny. inget är det minsta slitet!

How low

539 Inlägg
9 juli 2008
#12
jag kör hellre 1mil med snabba accelerationer och g-krafter, motorvarv i röda sonen minst 15 gånger och minst 70km/h än 10 mil som en snigel smile men men, är mycket imponerad av din bränsle förbrukning smile

Bessewisser
556 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#13
Garic skrev:
jag kör hellre 1mil med snabba accelerationer och g-krafter, motorvarv i röda sonen minst 15 gånger och minst 70km/h än 10 mil som en snigel smile men men, är mycket imponerad av din bränsle förbrukning smile
Jag körde så i frustration över den nya ökningen av bensinpriset. tongue

Anars är jag ganska gasglad av mig

//SkyNard

How low

355 Inlägg
9 juli 2008
#14
Helt sjukt att du klarar av att köra så lugnt och väldigt imponerande siffror! Det fungerar inte för mig bara, jag försöker ta det lugnt om jag ska åka långt med sen kommer man i kapp någon sen är det kört^^


Toyaddict
241 Inlägg
9 juli 2008
#15
Min förra pendlarbil var en micra -85 och den drog 0,5 på motorväg i typ 115 km/h.. Grymt bra bil! Vi hade en när jag var liten och den drog 0,4 landsväg, då i högst 90 km/h.. Så dina siffror är nog inte omöjliga!
Har bytt till en corolla -00 nu då jag pendlar 15 mil/dag och vill ha nåt säkrare att åka i, speciellt på vintern då micran är för lätt!! Corollan drar 0,65 men är mycket bekvämare så det kan det vara värt smile Väntar på att nya Toyota Prius ska komma nästa år, så prius 2 går ner i pris big_smile

Garic skrev:
jag kör hellre 1mil med snabba accelerationer och g-krafter, motorvarv i röda sonen minst 15 gånger och minst 70km/h än 10 mil som en snigel smile men men, är mycket imponerad av din bränsle förbrukning smile
Därför jag har två bilar wink

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 juli 2008
#16
Mackanol skrev:
min saab 9000 går att köra på 0,65
Gör du som min farbror gjorde med sin 740 förgasare då? Ligger och fiser bakom lastbilar i baksuget? lol

Körde morsans 2002 Clio 1,2 på dubbdäck på 0,44 liter/milen i vintras. Då var det helt normal körning inklusive några fullgasväxlingar. smile
Den har bara gått ca 6000 mil också.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

160 Inlägg
9 juli 2008
#17
det låter då väldigt lite:), men de är klart du har ju inte kört så fort heller precis, kan ta ett exempel min granne kör en V70 -99/00(140Hk) på strax under 0.6, han brukar snitta på 0.59 men det är bara landsvägskörning och ja DET ÄR EN BENSINARE:)
jag tror den har gått 6000 eller om det var 8000Mil iövrigt om nån undra:)....

Men det gäller samma där också, den gubbe har inte kört fortare än 70Km/h NÅNSIN med den bilen

Toyaddict
241 Inlägg
9 juli 2008
#18
SJODIN222 skrev:
det låter då väldigt lite:), men de är klart du har ju inte kört så fort heller precis, kan ta ett exempel min granne kör en V70 -99/00(140Hk) på strax under 0.6, han brukar snitta på 0.59 men det är bara landsvägskörning och ja DET ÄR EN BENSINARE:)
jag tror den har gått 6000 eller om det var 8000Mil iövrigt om nån undra:)....

Men det gäller samma där också, den gubbe har inte kört fortare än 70Km/h NÅNSIN med den bilen
Hehe den borde sota igen snart! Hade en bil på fordonsutbildningen som hade ägts av en äldre tant.. Den hade börjat gå dåligt och fick sotas ur totalt! Gick ej över 2000 rpm alls!!

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

Bessewisser
556 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#19
Japp jag är helt förvånad över förbrukningen. tänker som sagt nu köra en längre sträcka och kolla om den drar lika mycket om jag tex kör 30 - 40 mil istället för 10 mil. Sen om det visar sig stämma ska jag göra om testet och öka max hastigheten till 90 km/h sen 110 km/h

//SkyNard

How low

160 Inlägg
9 juli 2008
#20
supratjejen skrev:
SJODIN222 skrev:
det låter då väldigt lite:), men de är klart du har ju inte kört så fort heller precis, kan ta ett exempel min granne kör en V70 -99/00(140Hk) på strax under 0.6, han brukar snitta på 0.59 men det är bara landsvägskörning och ja DET ÄR EN BENSINARE:)
jag tror den har gått 6000 eller om det var 8000Mil iövrigt om nån undra:)....

Men det gäller samma där också, den gubbe har inte kört fortare än 70Km/h NÅNSIN med den bilen
Hehe den borde sota igen snart! Hade en bil på fordonsutbildningen som hade ägts av en äldre tant.. Den hade börjat gå dåligt och fick sotas ur totalt! Gick ej över 2000 rpm alls!!
haha..
jamen precis:), det var lite värre de:)...men den här han sköter den verkligen som om det vore ett litet nyfött barn, det är nästan så han har tappat innebörden av vad man ska göra med bilarna, och det är ju använda dom, men det är sånna här man ska köpa bilar av sedan...

det där med sota ur, det känner jag igen när jag tog över min första bil av min farfar förut (en 240 så klart) så starta den knappt då, och innan jag tog hem den så fick man palla upp den baktill med tre-fots bock och varva som en gris när den då starta, och sotpuckarna bara hoppade ut en efter en:)
eller rättare sagt var det min bror och jag som gjorde de då, men jaja...vi bytte tändstift och kablar sedan, och efter de så gick den som en gud, och det gör den fortf.....


Sök