2699
Sök

Poler maskiner

Bike
9 juli 2008
Trådstartare
#1
hej ville fråga alla här inne ang polermaskiner

de finns ju tonvis med dom på markanden allt från 200kr till 5000 o kanske mer.


Men för oss dödliga som vaxar bilen  2-4 gånger om året
så tänkte ja mig i något med  300-800 klassen som antar de flesta normala ligger på.

har titta runt då så är den stora fråga vilken ska man välja

1 poler huvud eller 2

300watt  500watt  1000  eller högre


ex vis har vi  par modeller här från jula

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=010002

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=010017


rätt lika i typen o styrkan  men rätt stor skillnad i pris.
så då är frågan vad får man i den dyra som inte den billiga har.

har en typ sådan här nu  http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=010017

Men den känns inte riktigt bra  känns som man får upp bättre resultat för hand
men ska man vaxa par bilar på en dag kan de bli tufft för händer o armar, där av hela frågan.

eller ska man satsa på sådan här med 2 st poler dukar

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=247620

btw sett flera liknade trådar så ingen behöver upplysa mig om de dock ingen som passa in på exakt min fråga,

Kokar ris
923 Inlägg
9 juli 2008
#2
den med 2st trissor är occilerande lr hur det nu stavas och skapar inte mycket till friktionsvärme, har fördelar och nackdelar, plus= lätt att använda praktiskt taget omöjligt att bränna igenom lacken, minus= tar inte repor lika bra som dom andra maskinerna då just värmen saknas.

ja och vise versa, men vaxa kan du göra med trasa, polera är maskiner bra till.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Bike
9 juli 2008
Trådstartare
#3
oki  just nu har ja fått tufft jobb på mig ska hjälpa en o få upp färgen på en röd bil som stått ute många år o är nästan mer vit en röd  så tog med hand o höll på i 3 timmar enbart på huven o den blev då rätt ok  kunde dock blivit bättre

i allafall så beshövs en maskin   

så när de gäller rubbing o sedan vaxing så måste de väll vara bra med  mycket watt
så man kan köra lågt varv utan den stannar,

hemskt om rubbingen bränner in sad

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juli 2008
#4
Biltemas med två huvuden fungerar jättebra som hobbymaskin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bike
9 juli 2008
Trådstartare
#5
ok var går gränsen då mellan hobby o lite mer seriöst

för de händer väll ibland att gör ett o annat poler jobb för närmaste

så säg ja använder maskinen   10-14 gånger per år

är det fortfarande hobby ?

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
9 juli 2008
#6
Bike skrev:
ok var går gränsen då mellan hobby o lite mer seriöst

för de händer väll ibland att gör ett o annat poler jobb för närmaste

så säg ja använder maskinen   10-14 gånger per år

är det fortfarande hobby ?

då är det inte hobby längre, då kan du grejerna.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

got stance?
546 Inlägg
9 juli 2008
#7
mekonomen säljer en polermaskin med ställbar hstighet nu för halva priset(500). den anväder jag och den funkar jättebra.

夢の力

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juli 2008
#8
Biltemas 299:-

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bike
9 juli 2008
Trådstartare
#9
ja de är klart man vill ha billigt  vem vill betala onödiga pengar

men de får ju inte bil skräp billigt  känns lite så om det är 250-300kr för en maskin
dock den ja har nu kosta runt 300 o har inte bråka de mista så en för 500 kr kanske är bra val då ?
trots att man är rätt aktiv med den,

Bike
9 juli 2008
Trådstartare
#10
lite ny fråga här 

vilken modell skulle ni välja


http://www.micro.se/images/produktSidaStor/00633.jpg   


                          VS

http://hem.passagen.se/ifbat/wpe1.jpg

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
9 juli 2008
#11
Bike skrev:
lite ny fråga här 

vilken modell skulle ni välja


http://www.micro.se/images/produktSidaStor/00633.jpg   


                          VS

http://hem.passagen.se/ifbat/wpe1.jpg

Beror helt på erfarenhet , men skulle tipsa om att börja med den dubbeltrissiga och köra med den ett tag tills du börjar känna dig säkrare , sen köpa en enkeltrissig och börja lite smått för att sedan gå över och mer till den!
Säger detta därför att det kan vara lätt att göra misstag såsom att polera igenom,rosor m.m.

MVH Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Bike
9 juli 2008
Trådstartare
#12
okey så om man säger man är lite erfaren ändå 
blir det bättre resultat tro med singel  poler duk

eller kan man lika lätt uppnå samma med  dubbel polering,

jobbat på bil recond  några månader så vet lite hur man sköter det hela o där hade ja en singel polerar
som faktist bara var en hastighet på men de var ju snart 3 år sedan med så  de kanske inte fanns då,


hm... ja detta var inte lätt  ska man trots allt se sig som nybörjare o ta en dubbel
eller tro att man fortfarande har stinget o gå på en singel

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
9 juli 2008
#13
Bike skrev:
okey så om man säger man är lite erfaren ändå 
blir det bättre resultat tro med singel  poler duk

eller kan man lika lätt uppnå samma med  dubbel polering,

jobbat på bil recond  några månader så vet lite hur man sköter det hela o där hade ja en singel polerar
som faktist bara var en hastighet på men de var ju snart 3 år sedan med så  de kanske inte fanns då,


hm... ja detta var inte lätt  ska man trots allt se sig som nybörjare o ta en dubbel
eller tro att man fortfarande har stinget o gå på en singel

Jo jag skulle vilja säga att du får bättre resultat med den enkeltrissiga om du har lite erfarenhet då den kan avge mer värme/friktion än vad dubbla gör, och värmen behövs för att kunna plocka repor & oxid.
Visst går det att göra mycket med den dubbla också men beror helt på vad det är för bil osv , då alla lacker är olika!

Säker på att det endast var en hastighet på den polermaskinen du hade använd när du jobbade på bil recond?
Senast redigerat av _Norrland_ (9 juli 2008)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Bike
9 juli 2008
Trådstartare
#14
nej ja kan inte garantera det
som ja sa var de tag sedan nu o minnet kan strula kanske var insatt på en hastihet så körde ja alltid på den så kan de vart.

men får fundera lite   nästa steg blir om ja väljer singel  trissa  finns olika storlekar antar små är bra för vid lister vill man ju inte ha någon jätte grej

Vindsurfare
150 Inlägg
9 juli 2008
#15
Kopierar in vad jag skrev i en annan tråd, hoppas nått kan vara till glädje.. smile

Tog mig friheten att skriva ihop en liten guide;



Steg 1: Noggrann tvätt
Först av allt måste du se till att bilen är 100% ren! Ett kvarlämnat gruskorn som sätter sig i trissan kan repa upp hela bilen med lite oflyt. Vilket innebär massa extra slit. Bättre att se till att bilen är helt ren innan man börjar.

Steg 2: Bedömning av lacken
När bilen är ren och torr går du runt bilen och granskar lacken. Är den nergången? Mycket tvättrepor? Oxid? osv. Den här bedömningen ligger som grund för vilken metod du skall gå vidare med, hur grova medel du ska använda osv.

Steg 3: Lera (rekommenderas!)
Oftast så räcker inte avfettningen till för att lösa upp all skit. Speciellt under list och runt hjulhusen brukar det ofta kännas strävt efter att man tvättat..
Då finns det en typ av lera som man med lätthet arbetar bort detta med. Ha en sprayflaska med såpvatten tillhands och spraya på lacken så leran glider lätt.
T.ex. asfaltfläckar som man kan få stå och pilla med nageln eller nöta med maskinen i evigheter på, dessa försvinner i ett nafs! tongue
Allt för att ha en så kliniskt ren bil som möjligt innan man dundrar på med maskinen!

Steg 4: Maskering
Att maskera lister, handtag, speglar, mm. är något som upplevs som tidskrävande och jobbigt.
Men faktum är att man är ganska glad när man slipper stå efteråt och försöka få bort polermedel som grott in i plast/vinyldetaljer.

Steg 5: Polering
Efter steg 2 så har du förhoppningsvis bestämt dig för vilka medel du tror dig behöva.
Det är dumt att gå på med för grova medel om lacken är fin och förhållandevis fri ifrån repor. Det innebär bara massa onödigt arbete.
Är du osäker - testa lite olika metoder på en liten undanskymd yta och se vad du tycker blir bäst.

Låt oss ta ett exempel:
Vi har en röd 740 från 80-talet. Den är kraftigt oxiderad och fadar därför nästan mot rosa. roll
Sven-Erik som haft bilen sen ny har omsorgsfullt kört bilen i borsttvätt i alla år, så tvättreporna är ett faktum.. cool
Detta är ett tydligt exempel på när man får gå på med ganska tuffa medel.

A:
Man börjar med en grov rubbing som innehåller en hel del slipmedel. Den arbetas med fördel ut med en enkeltrissig, cirkulerande maskin av ’rondelltyp’. Detta är det effektivaste sättet att få bort repor och oxid. Men det är samtidigt den metod som alstrar mest värme, vilket kan leda till att man bränner lacken om man inte är på sin vakt!
Kör inte för länge på samma ställe!
Med en cirkulerande maskin är det lätt att man får små repor, s.k. polerrosor. Detta är dock inget att hispa upp sig för. De försvinner i nästa steg..

Om man inte är nöjd med resultatet av rubbing/enkeltrissa så kan man prova att föregå detta steg med våtslip för att få bort de allra grövsta reporna.
Detta bör dock användas med viss försiktighet då lacken inte är hur tjock som helst.. roll

B:
När man är nöjd och har fått bort de repor och den oxid man vill så är det dags att byta verktyg. Nu tar man ett finare medel (typ en fin polish). Man byter också maskin till en dubbeltrissig, oscillerande sådan. Under högt varvtal och hårt tryck mot lacken så eliminerar man med hjälp av den de spår som förra steget efterlämnade i form av polerrosor. Det här steget ger ytterligare lite djup i lacken.

Steg 6: Vax/Försegling
Observera att det är Steg 5 A & B som är grunden till ett bra resultat!!
Att stressa sig igenom underarbetet och tro att man får en blank och fin bil när man lägger på vaxet  håller bara inte. neutral
Detta kan inte påpekas nog många gånger!
Visst, bilen blir väl blank, men hur kul är det när tvättreporna/polerrosorna fortfarande sticker en i ögonen??
Förseglingen bevarar bara den yta som du åstadkommit genom poleringen.

Precis som med allt annat så finns det även här en hel uppsjö utav olika medel att välja bland.
Hårdvax, sealvax, nanovax osv.. Finns både 1- och 2-komponents vax. Vilken man väljer är helt upp till ens eget tycke & smak.

Vaxet läggs med fördel på med den dubbeltrissiga maskinen.
Tänk nu på att bara lägga på en tunn tunn hinna! Ett tjockt lager blir bara jobbigt att efterpolera.
Många vaxer på marknaden skall helst ligga på och härda några timmar, eller t.o.m. över natten innan de poleras av. Läs bruksanvisningen till den aktuella produkten!
Avpolering sker med fördel med hjälp av en microfiberduk.




Tänkvärt:

Val av polermaskin:
För att ha en sportslig chans mot grövre repor och svår oxid bör man vara utrustad med en enkeltrissig/cirkulerande maskin.
Som komplement till denna och för att få den riktiga finishen bör man även ha en dubbeltrissig/oscillerande maskin i verktygsskåpet. Här vill jag slå ett slag för Biltemas 2-trissiga för 299:- Med den får man minst lika bra resultat som med en Cyklomaskin för 4-5k. Skillnaden är, förutom priset, att biltemas maskin väsnas och vibrerar aningen mer och att den, till skillnad mot Cyklon, har begåvats med varvtalsreglering. Vilket förvisso är snudd på onödigt då den ändå bör köras på maxvarv.

Val av trissor:
Maskinen från biltema duger som sagt var alldeles utmärkt åt garagerecondaren. Men däremot är deras polertrissor kvalificerat skräp!
Tumregeln för valet av trissor lyder:
'Mjuka trissor till mjuka medel - Hårda trissor till hårda medel'
Alltså, en hårdare typ av trissa till rubbing/polish och mjuka trissor till vax.

Rengörning av trissor:
Man bör stanna upp lite då & då i poleringen och rengöra trissorna då oxid och annan smuts fastnar i trissorna. Och man vill ju inte släpa runt detta över hela bilen med risk för grova polerrosor.
En cirkulerande maskin kan man ta ett spetsigt föremål och dra från centrum och ut till kanten av trissan.
En oscillerande maskin får man ta en borste eller liknande. Eller ta av trissorna och tvätta dom.

Lycka till med putsen! wink

Mvh
Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juli 2008
#16
Surferboy skrev:
Kopierar in vad jag skrev i en annan tråd, hoppas nått kan vara till glädje.. smile

Tog mig friheten att skriva ihop en liten guide;


Tänkvärt:

Val av polermaskin:
För att ha en sportslig chans mot grövre repor och svår oxid bör man vara utrustad med en enkeltrissig/cirkulerande maskin.
Som komplement till denna och för att få den riktiga finishen bör man även ha en dubbeltrissig/oscillerande maskin i verktygsskåpet. Här vill jag slå ett slag för Biltemas 2-trissiga för 299:- Med den får man minst lika bra resultat som med en Cyklomaskin för 4-5k. Skillnaden är, förutom priset, att biltemas maskin väsnas och vibrerar aningen mer och att den, till skillnad mot Cyklon, har begåvats med varvtalsreglering. Vilket förvisso är snudd på onödigt då den ändå bör köras på maxvarv.

Val av trissor:
Maskinen från biltema duger som sagt var alldeles utmärkt åt garagerecondaren. Men däremot är deras polertrissor kvalificerat skräp!

Lycka till med putsen! wink

Mvh
Tobbe

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

OEM <3
6 957 Inlägg
10 juli 2008
#17
Ja fick Biltemas för 299kr, använt den en gång..funka bra men ja får damp av
dubbla huvuden å den vibrerar som fan.

Köpte nyligen Julas som dom har som erbjudande för 299kr, den funkar hyfsat bra,
dock så hade ja på tok för mjuk trissa så så fort man tryckte lite lite dog den av.

Trycka ska man väl kanske inte göra heller, maskinen ska ju göra jobbet, men den e
ju inte jättestark men för hobbybruk, javisst! smile

OEM <3

Vindsurfare
150 Inlägg
10 juli 2008
#18
Bjork skrev:
Ja fick Biltemas för 299kr, använt den en gång..funka bra men ja får damp av
dubbla huvuden å den vibrerar som fan.

Köpte nyligen Julas som dom har som erbjudande för 299kr, den funkar hyfsat bra,
dock så hade ja på tok för mjuk trissa så så fort man tryckte lite lite dog den av.

Trycka ska man väl kanske inte göra heller, maskinen ska ju göra jobbet, men den e
ju inte jättestark men för hobbybruk, javisst! smile

Vibrerar som fan vet jag inte om den gör direkt, men låter en hel del gör den! ( men det gör å andra sidan en Cyklo för strax under 5.000kr också! )

Mjuka trissor ska du använda när du lägger förseglingen, DÅ låter du maskinen göra jobbet - inget tryck behövs.
Men när du polerar med rubbing, polish osv så SKA du trycka.
Annars kan du lalla runt me maskinen i timmar och drömma om att repor försvinner, att det blir djup i lacken etc. wink It'll never happen..
Tryck och maxvarv är för att åstadkomma värme, som hjälper till att lägga igen repor och som genererar ett djup i lacken.
Räcker det inte med detta så är en enkeltrissig, cirkulerande maskin nästa steg för att få bort ytterligare repor etc.





Dubbeltrissig, oscillerande maskin: (á la biltemas)

Grovpolering
¤ Skaffa dig ett par måttligt hårda trissor av bra kvalitet.
¤ Ställ in maskinen på max varvtal
¤ Applicera medlet på trissorna och stryk ut det på lacken
¤ Våga trycka ihop trissorna mot lacken! (akta så inte kardborren går i lacken bara! wink)
¤ Polera en yta omkring 50x50cm åt gången
¤ Efterpolera

Vax / Försegling
Samma som ovan med enda skillnaden att trissorna skall vara mjuuka, samt att du inte ska trycka nämnvärt, maskinens egna tyngd räcker gott!

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Bike
10 juli 2008
Trådstartare
#19
Tack så mycket för alla toppen svar nu har ja fått mycket mer info om mitt val
o ser nog min erfarenhet så stor så går på en enkel trissa med mellan stor radie på


tack igen för alla svar

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 juli 2008
#20
Jag vet, alla måste handla på biltema för att de har så bra grejjer bla bla bla... Så nu har vi fått det överstökat och kan då komma in på kvalitetsmaskiner a.k.a yrkesmaskiner.


http://www.verktygsladan.nu/product_inf … cts_id/482
Har använt denna och den är precis vad man förväntar sig från en Makitamaskin. Håller livet ut vid privatbruk, ressultatet blir fint, hyffsad ergonomi, brett användningsområde. Har själv polerat ex antal båtar med denna, värt alla kronor om maskinen används rätt.

http://www.festool.se/mediandoweb/index … KTIVPROD=1
Denna har jag inte använt lika mycket som Mikitan, även denna lever upp till minna förväntningar. Den känns dock lite mer otymplig samt dryga halvkilot tyngre. Det kompenseras däremot med ett lägre pris.

Båda maskinerna är grymma och täcker stor yta på kort tid.

http://www.festool.se/mediandoweb/index … KTIVPROD=1
Festool Rotex, har tyär inte testat denna ännu men har hört från användare att det skall vara den grymmaste maskinen på marknaden (Festool fanboy?!). Priset ligger dock lite väl i överkant för rent privatbruk.


Har faktist också testat EN biltemamaskin till biltemafantastens lycka (kanske inte). Pris: ca 3-400spänn, apdålig maskin, kunde likaväl gjort det för hand, vilket jag även fick göra då den tvärdog efter 15min.

Rock'n Roll


Sök