Tog mig friheten att skriva ihop en liten guide;
Steg 1: Noggrann tvättFörst av allt måste du se till att bilen är 100% ren! Ett kvarlämnat gruskorn som sätter sig i trissan kan repa upp hela bilen med lite oflyt. Vilket innebär massa extra slit. Bättre att se till att bilen är helt ren innan man börjar.
Steg 2: Bedömning av lackenNär bilen är ren och torr går du runt bilen och granskar lacken. Är den nergången? Mycket tvättrepor? Oxid? osv. Den här bedömningen ligger som grund för vilken metod du skall gå vidare med, hur grova medel du ska använda osv.
Steg 3: Lera (rekommenderas!)Oftast så räcker inte avfettningen till för att lösa upp all skit. Speciellt under list och runt hjulhusen brukar det ofta kännas strävt efter att man tvättat..
Då finns det en typ av lera som man med lätthet arbetar bort detta med. Ha en sprayflaska med såpvatten tillhands och spraya på lacken så leran glider lätt.
T.ex. asfaltfläckar som man kan få stå och pilla med nageln eller nöta med maskinen i evigheter på, dessa försvinner i ett nafs!
Allt för att ha en så kliniskt ren bil som möjligt innan man dundrar på med maskinen!
Steg 4: MaskeringAtt maskera lister, handtag, speglar, mm. är något som upplevs som tidskrävande och jobbigt.
Men faktum är att man är ganska glad när man slipper stå efteråt och försöka få bort polermedel som grott in i plast/vinyldetaljer.
Steg 5: PoleringEfter steg 2 så har du förhoppningsvis bestämt dig för vilka medel du tror dig behöva.
Det är dumt att gå på med för grova medel om lacken är fin och förhållandevis fri ifrån repor. Det innebär bara massa onödigt arbete.
Är du osäker - testa lite olika metoder på en liten undanskymd yta och se vad du tycker blir bäst.
Låt oss ta ett exempel:Vi har en röd 740 från 80-talet. Den är kraftigt oxiderad och fadar därför nästan mot rosa.
Sven-Erik som haft bilen sen ny har omsorgsfullt kört bilen i borsttvätt i alla år, så tvättreporna är ett faktum..
Detta är ett tydligt exempel på när man får gå på med ganska tuffa medel.
A:Man börjar med en grov rubbing som innehåller en hel del slipmedel. Den arbetas med fördel ut med en enkeltrissig, cirkulerande maskin av ’rondelltyp’. Detta är det effektivaste sättet att få bort repor och oxid. Men det är samtidigt den metod som alstrar mest värme, vilket kan leda till att man bränner lacken om man inte är på sin vakt!
Kör inte för länge på samma ställe!
Med en cirkulerande maskin är det lätt att man får små repor, s.k. polerrosor. Detta är dock inget att hispa upp sig för. De försvinner i nästa steg..
Om man inte är nöjd med resultatet av rubbing/enkeltrissa så kan man prova att föregå detta steg med våtslip för att få bort de allra grövsta reporna.
Detta bör dock användas med viss försiktighet då lacken inte är hur tjock som helst..
B:När man är nöjd och har fått bort de repor och den oxid man vill så är det dags att byta verktyg. Nu tar man ett finare medel
(typ en fin polish). Man byter också maskin till en dubbeltrissig, oscillerande sådan. Under högt varvtal och hårt tryck mot lacken så eliminerar man med hjälp av den de spår som förra steget efterlämnade i form av polerrosor. Det här steget ger ytterligare lite djup i lacken.
Steg 6: Vax/FörseglingObservera att det är
Steg 5 A & B som är grunden till ett bra resultat!!
Att stressa sig igenom underarbetet och tro att man får en blank och fin bil när man lägger på vaxet håller bara inte.
Detta kan inte påpekas nog många gånger!
Visst, bilen blir väl blank, men hur kul är det när tvättreporna/polerrosorna fortfarande sticker en i ögonen??
Förseglingen bevarar bara den yta som du åstadkommit genom poleringen.
Precis som med allt annat så finns det även här en hel uppsjö utav olika medel att välja bland.
Hårdvax, sealvax, nanovax osv.. Finns både 1- och 2-komponents vax. Vilken man väljer är helt upp till ens eget tycke & smak.
Vaxet läggs med fördel på med den dubbeltrissiga maskinen.
Tänk nu på att bara lägga på en tunn tunn hinna! Ett tjockt lager blir bara jobbigt att efterpolera.
Många vaxer på marknaden skall helst ligga på och härda några timmar, eller t.o.m. över natten innan de poleras av. Läs bruksanvisningen till den aktuella produkten!
Avpolering sker med fördel med hjälp av en microfiberduk.
Tänkvärt:Val av polermaskin:För att ha en sportslig chans mot grövre repor och svår oxid bör man vara utrustad med en enkeltrissig/cirkulerande maskin.
Som komplement till denna och för att få den riktiga finishen bör man även ha en dubbeltrissig/oscillerande maskin i verktygsskåpet. Här vill jag slå ett slag för Biltemas 2-trissiga för 299:- Med den får man minst lika bra resultat som med en Cyklomaskin för 4-5k. Skillnaden är, förutom priset, att biltemas maskin väsnas och vibrerar aningen mer och att den, till skillnad mot Cyklon, har begåvats med varvtalsreglering. Vilket förvisso är snudd på onödigt då den ändå bör köras på maxvarv.
Val av trissor:Maskinen från biltema duger som sagt var alldeles utmärkt åt garagerecondaren. Men däremot är deras polertrissor kvalificerat skräp!
Tumregeln för valet av trissor lyder:
'Mjuka trissor till mjuka medel - Hårda trissor till hårda medel'Alltså, en hårdare typ av trissa till rubbing/polish och mjuka trissor till vax.
Rengörning av trissor:Man bör stanna upp lite då & då i poleringen och rengöra trissorna då oxid och annan smuts fastnar i trissorna. Och man vill ju inte släpa runt detta över hela bilen med risk för grova polerrosor.
En cirkulerande maskin kan man ta ett spetsigt föremål och dra från centrum och ut till kanten av trissan.
En oscillerande maskin får man ta en borste eller liknande. Eller ta av trissorna och tvätta dom.