2786
Sök

Rimmer olja

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
tjena, va ute å åkte nyss med bilen å råkade köra i 90 i ett farthinder. slog igenom men jag trodde att det var stötdämparna men när jag stannade å slog av motorn så ram det ne liten stråle på 0.5 kubikcemtimeter mitt under bilen, antagligen motor olja, vad kan jag ha slagit sönder?
det rinner bara när motorn är avslagen å droppar lite när den är på.
Bilen är en Chrysler Stratus 2.0L
Senast redigerat av MysdressLarry (28 januari 2006)

21 761 Inlägg
28 januari 2006
Oljetråget?

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
jag tror det jag med, var ut å kollade idag å det verkade vara det. men tycker att det är lite skumt att det var det som slog i när vi åkte där. det lär väll gå å svetsa igen det där lilla hålet tycker jag? eller lär man köpa en ny? men om man ska svetsa hur blir det om det är olja kvar i den för den lär ju inte gå å få hur torr som hellst.. tur att bilen är så hög så man kan nog svetsa när den står på hjulen.. ja frågan är altså om det går att svetsa det?

Administratör
2 980 Inlägg
28 januari 2006
Går säkert att svetsa efter att man monterat ur tråget och rengjort det noga.

En kopp av den svarta såsen...

40 Inlägg
28 januari 2006
är inte tråget. nån aluminium blandning på så nya bil i så fall blir de jobigt att svetsa

736 Inlägg
28 januari 2006
Inte oljetappningsbulten som du slog bort, den sticker ner längst ibland...

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
nej jag slog inte bort den utan den böjde sig eller hur man ska säga.
går ju fan inte å få bort fanskapet, har lossat på alla skruvar så den hänger men det är ju som vanligt 7 miljoner andra saker som ska bort för att man ska få bort 1 sak.. fan va förbannad jag är just nu!

10 287 Inlägg
28 januari 2006
Sannolikt måste du endera byta tråget eller plocka loss det och låta någon svetsa dit en ny avtappning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
nu fick jag bort tråget o rengjor den, men tror ni det går att svetsa? har ingen aning om vad det kan vara för material. väger ju ingenting å känns som plast på insidan men det är lite rost på utsidan, men som tur är klarade sig skruven å de va en liten spricka nedanför den, tror ni det går att löda det, eller med plastic pading eller nå det är ingen stor mycke som är trasigt. men bara så att det håller ett tag tills man har fixat riktiga grejer

694 Inlägg
28 januari 2006
Hmm blir nog svårt.. inte bra att löda och sånt från insidan fall det lossnar kan det komma in i motorn..

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
har lagt upp 3 bilder på den på min sida, är lite svårt att förklara. det är ju inget hål så det borde gå att löda tycker man.. http://www.garaget.org/?car=16240&image=136625

694 Inlägg
28 januari 2006
ser dock int eså bra.. men men.. kanske det gör.. vet ej.. lämna in den så får någon titta.. sen ett tips ligg inte i 90 över guppen:D

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
jo de kan man ju göra men saken är ju att det är lite bråttom, lät ha bilen på måndag och de finns inte allt för många ställen man kan lämna in den till under helgen.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
28 januari 2006
plåt. dåliga bilder. sätt eld på tråget med hjälp av bensin så all olja brinner upp. (kan brinna ett bra tag).
Leta reda på någon som mig svetsar bra, (jag bor föt långt ifrån  tongue)

När du väl eldat ur så tvätta med typ fälgtvätt eller något annat starkt medel så du får bort all sot.
sen letar du efter fler sprickor eller sador.

kan vara så att tråget inta BARA har böjt sig på just de stället du ser, kan vara skevt runt om också.

Killen som är bra på att svetsa hittar. om han är duktig.

Efter de är svetsat så smörj in tråget i olja igen på insidan så ser du om de smiter ut något där skadorna har varit.

En sak till föresten.
Om de är aluminium ligering i tråget märker du de bäst igenom att dra en kniv på tråget.
Du vet hur en repa ser ut på en bilplåt. Den sa se lika dan ut på tråget.
Blir den ljudare eller du känner att kniven vill skära djupare så är där aluminium i tråget.
Antingen hela eller bara delar av de.

Nu har du fått en enkel beskrivning på en rally lagning vid snabb service.
Detta brukar jag fixa på omkring 15 min när de är extremt brottom.  smile

Lycka till.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
det där va en riktigt bra beskrivning, tack så mkt. nu blir det bara att leta efter folk med
mig-svets.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
28 januari 2006
aja du känner säkert nån.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

10 287 Inlägg
28 januari 2006
Dalarna är ju sä jäkla stort. Vart bor du?
Då kanske jag vet om jag känner nån i närheten.

/Göran

MysdressLarry skrev:
det där va en riktigt bra beskrivning, tack så mkt. nu blir det bara att leta efter folk med
mig-svets.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

212 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
Mellan i en liten håla mellan borlänge å hedemora, samma stad som "muppen" men vet inte om de har verkstan kvar å om de skulle kunna svetsa det där...

Sök