3209
Sök

Hur kopplar man in remote-kabeln till stereon?? HJÄÄÄLP!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
25 oktober 2008
#21
jisses vilka skojjare det finns, Stoppat den i gula , stoppat den i ingång , stoppat den i högtalar kabel. HALLÅ amatörer!

Remote skall kopplas in till Remote/Antenn kabeln! Oftast är den Blå/vit ! Simple as that!
Dom som säger att man ska koppla den till röd.. Vad händer om stereon e kopplad direkt till batteriet då ?? Då står ju steget på On för alltid tills batteriet är slut. inte så smart..

C H E V R O L E T <3

Snäll pöjk
703 Inlägg
30 april 2009
#22
Children-Of-Bodom skrev:
jisses vilka skojjare det finns, Stoppat den i gula , stoppat den i ingång , stoppat den i högtalar kabel. HALLÅ amatörer!

Remote skall kopplas in till Remote/Antenn kabeln! Oftast är den Blå/vit ! Simple as that!
Dom som säger att man ska koppla den till röd.. Vad händer om stereon e kopplad direkt till batteriet då ?? Då står ju steget på On för alltid tills batteriet är slut. inte så smart..

Om det är som du säger så borde ju stereon stå på till batteriet dör ut.. Batterikabeln till stereon levererar bara ström när man slår på tändningen.. Eller??tongue

Ack vet jag förgasarmotorer!

2 911 Inlägg
30 april 2009
#23
Du har vanligen två kablar till stereon, tändningsström som gör det möjligt att starta stereon när tändningen är på och direktström för minne av inställningar.
Om (många gör så) kör direktström på båda dessa för att slippa slå på tändningen utanför sibylla när de ska lira Günter med sina nyinköpta biltema-basar.

Så ja, sätt den där den ska sitta, så vet du att det blir rätt oavsett om du har din stereo på direktström eller skiljt både direkt och tändningsström.

77 Inlägg
30 april 2009
#24
ewrs skrev:
Du lär väl ha remoten i för att steget ska veta att det ska vara igång smile Antennsladden stämmer bra. Där har jag kopplat in i de två bilarna jag haft slutsteg i iaf.

Men om man sätter den i kabeln till elantenn, det går väl bara ström därigenom när radion är på?


jobbar påre
751 Inlägg
30 april 2009
#25
alltså...... ska vi ta de från början:)  du har oftast två, nej tre kablar. en matning (+) en jord (-) och en remotekabel (den du kopplar på elantennen etc.)..
på plus å minus ska du alltid ha koppling..alltså minus ska alltid ha kontakt med nånting i chassit eller liknande. plus ska alltid ha ström (för att minne osv ska fungera i stereon)..
Remotekabeln ska bara få ström när stereon ska starta, ALLTSÅ lägger man den på tänningen (remoten är bara en signal för stereon att starta, inge annat).

hur vet du då vilka som är vilka i bilen?. jaaa du tar fram en multimeter och jordar mot chassi och mäter, den du får fram 12v utan att tänningen är på så äre (+) sen mäter du nästa och provar slå på tänningen och så testar du en efter en tills du hittar en till kabel om ger 12V (brukar inte vara spec många kablar så tar ju inte allt för länge:P). jorden kan du mäta upp genom att vrida multimetern så att den piper när du sätter ihop mätstickorna. sen mäter du mot chassit till de börjar pipa:)

mkt svårare än så äre inte..


Olika
907 Inlägg
30 april 2009
#26
Pro_fxr skrev:
alltså...... ska vi ta de från början:)  du har oftast två, nej tre kablar. en matning (+) en jord (-) och en remotekabel (den du kopplar på elantennen etc.)..
på plus å minus ska du alltid ha koppling..alltså minus ska alltid ha kontakt med nånting i chassit eller liknande. plus ska alltid ha ström (för att minne osv ska fungera i stereon)..
Remotekabeln ska bara få ström när stereon ska starta, ALLTSÅ lägger man den på tänningen (remoten är bara en signal för stereon att starta, inge annat).

hur vet du då vilka som är vilka i bilen?. jaaa du tar fram en multimeter och jordar mot chassi och mäter, den du får fram 12v utan att tänningen är på så äre (+) sen mäter du nästa och provar slå på tänningen och så testar du en efter en tills du hittar en till kabel om ger 12V (brukar inte vara spec många kablar så tar ju inte allt för länge:P). jorden kan du mäta upp genom att vrida multimetern så att den piper när du sätter ihop mätstickorna. sen mäter du mot chassit till de börjar pipa:)

mkt svårare än så äre inte..

Det där kan bli helknas om man tror att man ska hitta en matning som går via tändningslåset bara genom mäta.
De flesta nyare bilar har tex hastighetssignal framdragen till stereon, den lämnar runt 12V när inte bilen rullar.
Har läst om en vars stereo dog vid högre farter, just för att han satt röd kabel till stereon på hastighetssignalen...

Mvh
Fredrik

ljudfantast
1 372 Inlägg
30 april 2009
#27
Children-Of-Bodom skrev:
jisses vilka skojjare det finns, Stoppat den i gula , stoppat den i ingång , stoppat den i högtalar kabel. HALLÅ amatörer!

Remote skall kopplas in till Remote/Antenn kabeln! Oftast är den Blå/vit ! Simple as that!
Dom som säger att man ska koppla den till röd.. Vad händer om stereon e kopplad direkt till batteriet då ?? Då står ju steget på On för alltid tills batteriet är slut. inte så smart..

TS borde ta stor del av detta

Skogsfan
649 Inlägg
30 april 2009
#28
Ja, kort och gott så ska ju remote koppla på antennkabeln bak på stereon, om man nu gör som det är tänkt.

Sedan finns det andra sätt också såklart såsom strömbrytare eller liknande men ja, det är ju en annan sak.

Dock så är ju tråden dryga halvåret gammal så jag förstår inte varför någon drog upp denna?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
#29
Pro_fxr skrev:
...Remotekabeln ska bara få ström när stereon ska starta, ALLTSÅ lägger man den på tänningen (remoten är bara en signal för stereon att starta, inge annat)...

Fel. Remoten är till för att slå på slutsteg och köra upp eventuell eldriven antenn, inget annat. Däremot så finns det två pluskablar till stereon, en gul som ska vara kopplad till konstantplus (tex direkt till batteriet) och en röd som ska kopplas antingen till direktplus den också (då får man slå på/av stereon med knappen) eller till tändningsplus för att stereon ska slås på när bilen slås på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Skogsfan
649 Inlägg
30 april 2009
#30
Swedenrockers skrev:
Antennkabel= Sladd till antennen för radiomottagning.
Remotekabel= Sladd för att styra externa produkter t.ex slutsteg, motordrivna antenner, antennförstärkare.

Så snälla, sluta skriva antennkabel när ni menar remotekabel.

En del Hu:s har separata remotekablar för att styra motordriven antenn och tillslag av slutsteg.
T.ex Sony, där den blå kabeln i Iso-kontakten är för att styra elantenn och den lösa blå/vita kabeln
används till slutsteg.

åhå, det skall jag tänka på. man lär sig något nytt varje dag! :]

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Olika
907 Inlägg
30 april 2009
#31
Swedenrockers skrev:
Antennkabel= Sladd till antennen för radiomottagning.
Remotekabel= Sladd för att styra externa produkter t.ex slutsteg, motordrivna antenner, antennförstärkare.

Så snälla, sluta skriva antennkabel när ni menar remotekabel.

En del Hu:s har separata remotekablar för att styra motordriven antenn och tillslag av slutsteg.
T.ex Sony, där den blå kabeln i Iso-kontakten är för att styra elantenn och den lösa blå/vita kabeln
används till slutsteg.

Iaf en som använder sökfunktionen?wink
Faniskogen skrev:
Dock så är ju tråden dryga halvåret gammal så jag förstår inte varför någon drog upp denna?


På en Sony jag hade stängdes dessutom den ena remoten av när man spelade CD, är ju onödigt att elantennen är uppe när man inte använder radiodelen...

Mvh
Fredrik

jobbar påre
751 Inlägg
30 april 2009
#32
ChriZtoffer skrev:
Pro_fxr skrev:
...Remotekabeln ska bara få ström när stereon ska starta, ALLTSÅ lägger man den på tänningen (remoten är bara en signal för stereon att starta, inge annat)...

Fel. Remoten är till för att slå på slutsteg och köra upp eventuell eldriven antenn, inget annat. Däremot så finns det två pluskablar till stereon, en gul som ska vara kopplad till konstantplus (tex direkt till batteriet) och en röd som ska kopplas antingen till direktplus den också (då får man slå på/av stereon med knappen) eller till tändningsplus för att stereon ska slås på när bilen slås på.

jaaa men ja menar den röda att den är remote för stereon:P
sen har man ju en "remote" till steg oxå... men den ja menade ska ha ström från tändlåset eller dyligt..

andra remoten ska ju direkt till steg eller dyligt..dåå den remoten ger 12v när stereon startar...

ursäkta oklarheten=)


jobbar påre
751 Inlägg
30 april 2009
#33
sätt remotekabeln till steget på samma "remote" kabel som går från tänningslåset till stereon.sameshit....


Olika
907 Inlägg
1 maj 2009
#34
Pro_fxr skrev:
sätt remotekabeln till steget på samma "remote" kabel som går från tänningslåset till stereon.sameshit....

Men då startar ju steget även om man inte tänkt använda stereon...

Bättre att använda stereons remoteUTGÅNG för att styra steget.

Mvh
Fredrik

865 Inlägg
1 maj 2009
#35
dra en plus kabel från baklamporna till remoten på steget så e det löst...
Senast redigerat av no_fake (1 maj 2009)


Snäll pöjk
703 Inlägg
5 november 2009
#36
ta ett AA batteri och sätt remoten på!

Ack vet jag förgasarmotorer!

2 024 Inlägg
5 november 2009
#37
mangedif skrev:
ta ett AA batteri och sätt remoten på!

Varför väcka en 6 månader gammal tråd med ett väldigt ointelligent inlägg?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Snäll pöjk
703 Inlägg
5 november 2009
#38
gött smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

409 Inlägg
5 november 2009
#39
har kopplat min remote kapel på den röda kabeln och satt en ström brytare i mellan så man kan slå av steget om man vill lyssna på radio funkar för mig.....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

89 Inlägg
24 maj 2020
#40
Jag har min REM-kabel på röd (+12v tändning).

Bilen som jag installerade mitt slutsteg på är en Golf mk3. Med detta sagt så ser jag många som skriver att du kan köra rem på antennkabeln, men för mig gick det inte. Anledningen till det tror jag är för att min bil inte har en uppfällbar antenn.


Sök