3850
Sök

Vad är ett eftermarknadssprut??

Fölkesberg
163 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
som rubriken lyder??
vad är ett eftermarknadssprut
o vad har man det till??
//Tommy

1 497 Inlägg
12 juli 2008
#2
Ett eftermarknadssprut är ett insprutningssystem som man kan mappa själv via dator.
På vissa bilar klarar inte originalsprutet väldiga effekter och då sätter man dit ett annat.

Exempel: Nira, MegaSquirt mm..

1 311 Inlägg
12 juli 2008
#3
om du ska trimma eller bygga en helt ny motor så vill du kunna ställa bränsleblandning och tändning samt ev. kunna styra laddtrycket helt individuellt, då måste man ha ett ems.

Det finns även många andra funktioner som an styras tex. Anti lag system (respons) och tändningsdumpning för snabbare växlingar med en dogboxlåda. Du brukar även kunna lägga in egna parametrar och styra t.ex. kylarfläkt.

Bra och billiga sprut är Vems och MegaSquirt, om du vill lägga några lappar extra kan du köpa Nira, Civinco eller haltec, hestec. Om du ska va med å rejsa med världseliten i WRC så kan du köpa Motec eller nåt annat flashigt

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Fölkesberg
163 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#4
Corpze skrev:
om du ska trimma eller bygga en helt ny motor så vill du kunna ställa bränsleblandning och tändning samt ev. kunna styra laddtrycket helt individuellt, då måste man ha ett ems.

Det finns även många andra funktioner som an styras tex. Anti lag system (respons) och tändningsdumpning för snabbare växlingar med en dogboxlåda. Du brukar även kunna lägga in egna parametrar och styra t.ex. kylarfläkt.

Bra och billiga sprut är Vems och MegaSquirt, om du vill lägga några lappar extra kan du köpa Nira, Civinco eller haltec, hestec. Om du ska va med å rejsa med världseliten i WRC så kan du köpa Motec eller nåt annat flashigt

okej tackar men e det asså bara boxen man bytar ut som man pratar om eller vad?

1 497 Inlägg
12 juli 2008
#5
Det är bra mycket mer än bara boxen wink

Fölkesberg
163 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#6
aha okej.. men förklara då :S

1 497 Inlägg
12 juli 2008
#7
Det får Corpze förklara smile
Han kan det bättre

10 287 Inlägg
12 juli 2008
#8
Med ett eftermarknadssprut, eller eftermarknads-EMS = Engine Management System,  avses normalt dom "boxar" som krävs för att få bränsleinsprutning och tändning samt sidofunktioner såsom tex antilag, flatshift, antispinn etc.
Olika fabrikat realiserar detta på lite olika sätt. En vanlig skillnad brukar vara att vissa eftermarknadssprut har inbyggda tändslutsteg medans andra fabrikat väljer att ha separata externa sådana.
Komplexitetsgraden skiljer också från väldigt basala sprut till oerhört komplexa som klarar av att styra flera grupper av spridare, flera ställbara kammar, sekventiella bränslepumpar, multipla program etc.

För att ett eftermarknadssprut skall kunna styra en motor krävs givare såsom tändlägesgivare, vattentempgivare, lufttempgivare, tryckgivare i insug mm samt spridare för att ge bränsle och tändslutsteg för att ge gnista samt i vissa applikationer då även ställmotorer för kammar, spjäll och taktventil för laddtrycksstyrning.

Det är relativt sällsynt att man kan använda både orginal givare och orginal kablage i bilen. Oftast stämmer inte kablaget men väljer man sitt eftermarknadssprut med omsorg så kan ofta dom flesta givarna användas. Så i dom flesta applikationer krävs en speciell kabelhärva för eftermarknadssprutet. Dessa finns ofta att köpa som endera halvfabrikat med lösa ändar (flying leads) eller som färdiga kablage med monterade kontakter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

956 Inlägg
12 juli 2008
#9
Då kan jag ställa en fråga med, varför andvänder man en bredbandslambda? Och går det att köra utan?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Neerd
1 596 Inlägg
12 juli 2008
#10
har med en fråga som kanske är korkad men kanman få mer krut i kärran genom att byta spridare "bara"??

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

2 911 Inlägg
12 juli 2008
#11
alex_side skrev:
har med en fråga som kanske är korkad men kanman få mer krut i kärran genom att byta spridare "bara"??

Blött krut möjligen, för att få ut "varje droppe" med större spridare bör man hänga på med övriga prylar också. (tändning/tryck/lmm)

Smålänning
7 887 Inlägg
12 juli 2008
#12
luunggan skrev:
Då kan jag ställa en fråga med, varför andvänder man en bredbandslambda? Och går det att köra utan?

Klar det går att köra utan...

Men lamdan har man för att kolla hur AFR är... Alltså bränsle/luftblandningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
12 juli 2008
#13
Bredbandslambda använder man endera för att ställa in motorn/sprutet eller som givare för att sprutet alltid skall reglera bränsle/luft blandningen på ett miljömässigt optimalt sätt.
Hårt trimmade - framför allt överladdade - motorer brukar fungera bäst utan lambdareglering bl a därför att det är komplicerat så in i bäng att få en snabb lambdareglering att fungera bra på en hårt trimmad motor.

Normalt sett är det en betydligt dyrare och bättre bredbandslambda man använder när man ställer in motorn än den typ av bredbandslambda som används för att styra sprutet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fölkesberg
163 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Med ett eftermarknadssprut, eller eftermarknads-EMS = Engine Management System,  avses normalt dom "boxar" som krävs för att få bränsleinsprutning och tändning samt sidofunktioner såsom tex antilag, flatshift, antispinn etc.
Olika fabrikat realiserar detta på lite olika sätt. En vanlig skillnad brukar vara att vissa eftermarknadssprut har inbyggda tändslutsteg medans andra fabrikat väljer att ha separata externa sådana.
Komplexitetsgraden skiljer också från väldigt basala sprut till oerhört komplexa som klarar av att styra flera grupper av spridare, flera ställbara kammar, sekventiella bränslepumpar, multipla program etc.

För att ett eftermarknadssprut skall kunna styra en motor krävs givare såsom tändlägesgivare, vattentempgivare, lufttempgivare, tryckgivare i insug mm samt spridare för att ge bränsle och tändslutsteg för att ge gnista samt i vissa applikationer då även ställmotorer för kammar, spjäll och taktventil för laddtrycksstyrning.

Det är relativt sällsynt att man kan använda både orginal givare och orginal kablage i bilen. Oftast stämmer inte kablaget men väljer man sitt eftermarknadssprut med omsorg så kan ofta dom flesta givarna användas. Så i dom flesta applikationer krävs en speciell kabelhärva för eftermarknadssprutet. Dessa finns ofta att köpa som endera halvfabrikat med lösa ändar (flying leads) eller som färdiga kablage med monterade kontakter.

/Göran

okej så ett eftermarknadssprut e asså typ så att du byter ut all el till motor o så o alla givare till kraftigare saker samt boxarna o så ställer in allt sjäkv då?
/tommy

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 juli 2008
#15
turboTommy skrev:
okej så ett eftermarknadssprut e asså typ så att du byter ut all el till motor o så o alla givare till kraftigare saker samt boxarna o så ställer in allt sjäkv då?
/tommy

Japp ganska så exakt så är det grovt förklarat big_smile

Sen kan man vara smart att låta vissa delar av gammla systemet sitta kvar och sköta varvräknare, farthållare AC, kylfläktar mm...  allt beroende på hur kunnigt nya sprutet är och hur insatt man själv är.

I min bil styr jag tempmätare samt kylfläktar, AC och farthållare av originalsprutet och hela motorstyrningen i övrigt inkl bränslepumpar av EMS:et smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 417 Inlägg
17 juli 2008
#16
Du behöver inte byta precis alla givare och kablar heller. Finns en "lightvariant" som kallas Piggyback med, där du i princip kopplar in dig med en ny box efter bilens ecu och med den kan du lura bilens dator att ändra sina signaler till de du själv vill ha i form av tändning och soppa och alla det där smile
Lite billigare och lättare att hålla på med vad jag förstått.


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
#17
Holme skrev:
Du behöver inte byta precis alla givare och kablar heller. Finns en "lightvariant" som kallas Piggyback med, där du i princip kopplar in dig med en ny box efter bilens ecu och med den kan du lura bilens dator att ändra sina signaler till de du själv vill ha i form av tändning och soppa och alla det där smile
Lite billigare och lättare att hålla på med vad jag förstått.

Nå ja, billigare iaf...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
24 juni 2010
#18
Holme skrev:
Du behöver inte byta precis alla givare och kablar heller. Finns en "lightvariant" som kallas Piggyback med, där du i princip kopplar in dig med en ny box efter bilens ecu och med den kan du lura bilens dator att ändra sina signaler till de du själv vill ha i form av tändning och soppa och alla det där smile
Lite billigare och lättare att hålla på med vad jag förstått.

gör aldrig detta tongue körde smt-6 system i min volvo innan, tyckte inte det gjorde annat än att krångla..

~Andy~


Sök