Med ett eftermarknadssprut, eller eftermarknads-EMS = Engine Management System, avses normalt dom "boxar" som krävs för att få bränsleinsprutning och tändning samt sidofunktioner såsom tex antilag, flatshift, antispinn etc.
Olika fabrikat realiserar detta på lite olika sätt. En vanlig skillnad brukar vara att vissa eftermarknadssprut har inbyggda tändslutsteg medans andra fabrikat väljer att ha separata externa sådana.
Komplexitetsgraden skiljer också från väldigt basala sprut till oerhört komplexa som klarar av att styra flera grupper av spridare, flera ställbara kammar, sekventiella bränslepumpar, multipla program etc.
För att ett eftermarknadssprut skall kunna styra en motor krävs givare såsom tändlägesgivare, vattentempgivare, lufttempgivare, tryckgivare i insug mm samt spridare för att ge bränsle och tändslutsteg för att ge gnista samt i vissa applikationer då även ställmotorer för kammar, spjäll och taktventil för laddtrycksstyrning.
Det är relativt sällsynt att man kan använda både orginal givare och orginal kablage i bilen. Oftast stämmer inte kablaget men väljer man sitt eftermarknadssprut med omsorg så kan ofta dom flesta givarna användas. Så i dom flesta applikationer krävs en speciell kabelhärva för eftermarknadssprutet. Dessa finns ofta att köpa som endera halvfabrikat med lösa ändar (flying leads) eller som färdiga kablage med monterade kontakter.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI