Stefan Varberg skrev:
Teckna försäkring och ställ på den och åk till besikningen så e de grönt.
Inbetalningkort på skatt osv kommer på posten
Exakt som beta säger så du har fel.
beta skrev:
Fel, SBP är enda undantaget då bilen får vara avställd, dock måste den ha trafikförsäkring.
"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
Länkar"
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/ (längst ner)
Det man ska tänka på är att det ofta är dyrt att teckna en 1dags trafikförsäkring, LF tog 200kr/1dag i mitt fall, mot ~30kr/dag helförsäkrat i vanliga fall.
Man skippar en 1 dags försäkring och snackar med folksam och tar en försäkring man kan säga upp när som helst sedan åker man och besiktigar, går den inte igenom så avslutar man försäkringen och får betala för en dag (en tia eller något)
Ibland får man tala med en försäkringsmänniska som inte kan särskilt mycket om detta som kan babbla om att ohh nej din bil måste vara påställd och så fort du ställt på den då gäller detta, då får man stå på sig och säga exakt som det är, annars ber man om att få tala med en annan människa eller ringa upp senare (och förhoppnignsvis så får man tala med en annan person).
Fast jag har även för mig att man får ta sig till och från verkstad.
Senast redigerat av Slash (16 april 2009)
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!