3263
Sök

Påställning? Hjälp..

Flickspanare
728 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Har en bil som är avställd, men besiktigad.
Hur gör jag med skatten så allt blir rätt?
Behöver ha bilen imon till jobbet så det är lite brådis.
Tack på förhand.
Mvh Dany

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

3 Inlägg
14 juli 2008
Det är bara och ställa på den på nätet så får du en bekräftels på mailen sen är det bara ut och köra så gjorde jag...

270 Inlägg
14 juli 2008
Man måste skriva ut beviset och ha det med sig tills man får ett skattekvitto.

saabtok
1 306 Inlägg
14 juli 2008
johnny blade skrev:
Man måste skriva ut beviset och ha det med sig tills man får ett skattekvitto.

JA de står så , men ja tror de inte är  något problem för polisen o kolla de .....Ja skrev  ut de och hade mitt med mig men men ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

378 Inlägg
14 april 2009
Vet att de e en gammal tråd, men ändå. Undrar hur mycket det kostar att ställa på en bil som är obes och oskattad och allt va de heter. Bilen är en 740 om någon undrar.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 april 2009
inget men du måste bessa och skatta samt försäkra den... och det kostar pengar

2slow

378 Inlägg
14 april 2009
azid skrev:
inget men du måste bessa och skatta samt försäkra den... och det kostar pengar

Ja de går väll på typ 4000kr enligt mina beräkningar.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 april 2009
-Brink- skrev:
Vet att de e en gammal tråd, men ändå. Undrar hur mycket det kostar att ställa på en bil som är obes och oskattad och allt va de heter. Bilen är en 740 om någon undrar.

Att ställa på din bil kostar 50 kronor i en fånig påställningsavgift. Sedan efter ett tag kommer du få betala skatten. Vet inte vad du hade tänkt, men ska du bege dig till besiktningen föreslår jag att du inte ställer på bilen utan du har den avställd och tecknar en trafikförsäkring, sedan har du rätt att ta dig närmaste väg till/från besiktningen och/eller till verkstad. Sedan är det så klurigt, går den igenom: hem och ställa på bilen, går den inte igenom: åka hem, va lite ledsen och börja fixa till den så den klarar sig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Supraman
2 300 Inlägg
15 april 2009
Slash skrev:
-Brink- skrev:

Att ställa på din bil kostar 50 kronor i en fånig påställningsavgift. Sedan efter ett tag kommer du få betala skatten. Vet inte vad du hade tänkt, men ska du bege dig till besiktningen föreslår jag att du inte ställer på bilen utan du har den avställd och tecknar en trafikförsäkring, sedan har du rätt att ta dig närmaste väg till/från besiktningen och/eller till verkstad. Sedan är det så klurigt, går den igenom: hem och ställa på bilen, går den inte igenom: åka hem, va lite ledsen och börja fixa till den så den klarar sig.

Bilen ska alltid va påställd om den brukas på väg oavsett om den den nyss en påställd och på väg till besiktningen.

Teckna försäkring och ställ på den och åk till besikningen så e de grönt.
Inbetalningkort på skatt osv kommer på posten

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

804 Inlägg
15 april 2009
Stefan Varberg skrev:
Slash skrev:
-Brink- skrev:

Bilen ska alltid va påställd om den brukas på väg oavsett om den den nyss en påställd och på väg till besiktningen.

Fel, SBP är enda undantaget då bilen får vara avställd, dock måste den ha trafikförsäkring.

"Att köra ett avställt fordon

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
Länkar"
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/ (längst ner)

Det man ska tänka på är att det ofta är dyrt att teckna en 1dags trafikförsäkring, LF tog 200kr/1dag i mitt fall, mot ~30kr/dag helförsäkrat i vanliga fall.

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 april 2009
Stefan Varberg skrev:

Exakt som beta säger så du har fel.

beta skrev:
Fel, SBP är enda undantaget då bilen får vara avställd, dock måste den ha trafikförsäkring.

"Att köra ett avställt fordon

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
Länkar"
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/ (längst ner)
Det man ska tänka på är att det ofta är dyrt att teckna en 1dags trafikförsäkring, LF tog 200kr/1dag i mitt fall, mot ~30kr/dag helförsäkrat i vanliga fall.

Man skippar en 1 dags försäkring och snackar med folksam och tar en försäkring man kan säga upp när som helst sedan åker man och besiktigar, går den inte igenom så avslutar man försäkringen och får betala för en dag (en tia eller något) smile
Ibland får man tala med en försäkringsmänniska som inte kan särskilt mycket om detta som kan babbla om att ohh nej din bil måste vara påställd och så fort du ställt på den då gäller detta, då får man stå på sig och säga exakt som det är, annars ber man om att få tala med en annan människa eller ringa upp senare (och förhoppnignsvis så får man tala med en annan person).

Fast jag har även för mig att man får ta sig till och från verkstad.
Senast redigerat av Slash (16 april 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 723 Inlägg
16 april 2009
Slash skrev:
[an skippar en 1 dags försäkring och snackar med folksam och tar en försäkring man kan säga upp när som helst sedan åker man och besiktigar, går den inte igenom så avslutar man försäkringen och får betala för en dag (en tia eller något) smile

Fast jag har även för mig att man får ta sig till och från verkstad.

Man kan även kolla upp sin avställningsförsäkring, om man har en sådan. Genom IF så har jag möjlighet att åka till bilprovningen med bilen avställd då det ingår i avställningsförsäkringen.

Sök