3520
Sök

Kirre´s 242 och 244

16v turbo busbil

173 352 Visningar
Uppdaterades senast 8 november 2016
2 122 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#1
lite info om bilen, köpte bilen utan motor och låda men de har jag skaffat lite nya prylar!

polyurethanbussningar runtom
bilstein rallypatron stötdämpare fram
R-sport bak
sänkningssats av okänt märke men fjädrarna är grova
lite ombyggda länkarmar fram för mer camber och caster
omp fjäderbensstag
ventilerade skivor fram med racebelägg
bakaxeln är en lamelldiffad 4:10
riktigt grov krängningshämmare bak
oljekylare sitter monterad (från en omega 3000 om jag minns rätt)
stor volvo 960 kylare med elfläkt
R-sport ratt och recarostol på förarsidan

kommer mer info om motorn senare men de är iaf en b23 med dubbla webrar extraktor mm

bild på räcern med förra ägaren som förare (min bror för övrigt)
http://race.ulkhyvlers.net/misc/070602/DSC_7235.jpg
Senast redigerat av Kirre (15 juli 2016)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 juli 2008
#2
kan ju bli en rolig bil! skaffa karossdelar i plast vettja wink

Jonas

343 Inlägg
14 juli 2008
#3
Verkar bli en brutal volvo! Vad blir det för motor?


I got Dubs!
2 423 Inlägg
14 juli 2008
#4
RedLight skrev:
Verkar bli en brutal volvo! Vad blir det för motor?

"kommer mer info om motorn senare men de är iaf en b23 med dubbla webrar extraktor mm"


2 122 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#5
Volvo__Mannen skrev:
kan ju bli en rolig bil! skaffa karossdelar i plast vettja wink

bil nog plastrutor till att börja med, ska även stoppa i en bur nu i vinter


RedLight skrev:
Verkar bli en brutal volvo! Vad blir det för motor?

en b23a blir de utan överladd till att börja med allt ja kan säga!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#6
har hämtat en 240 till som ska få donera lite organ till min 240, bilderna talar lite för sej själv, i morgon ska motorn lyftas ner i min kärra


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/402494_p4e9gr.jpg
960 kylaren och elfläkten


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/402501_hszk2g.jpg
motor donatorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/402502_b1ft2r.jpg
motorn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/402503_a3zd19.jpg
Senast redigerat av Kirre (16 juli 2008)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Gammal och grinig
362 Inlägg
16 juli 2008
#7
Jäklar, det är ju den snygga gamla tvåförtitvåan! Detta ska följas, med glädje smile


Lycka till!

2 122 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#8
Mattman skrev:
Jäklar, det är ju den snygga gamla tvåförtitvåan! Detta ska följas, med glädje smile


Lycka till!

tackar tackar

och sen så en liten update

idag har motorn åkt ner i värstingen, monterat oljekylaren, monterat insugen. tyvärr uppstod ett litet problem, trattarna på gasarna tog i bromservon så den fick styka på foten. någon som har tips på en mindre servo som kan passa? hur som haver här kommer några bilder dock med mobil kamera men de är ju bättre än inga alls



https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/403525_an4w3h.jpg
nya motorn på plats


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/403527_chrag6.jpg
oljekylaren


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/403531_t5a3nw.jpg
mer saker monterade + bortplockad bromsservo

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/403537_l24wr4.jpg
adapterplatta för att köra utan bromsservo

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#9
nu har jag fått liv i åket måste bara bygga färdigt avgassystemet har bara från bakaxeln och bak kvar men fy fan vilket ryt det är i maskineriet!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

247 Inlägg
16 augusti 2008
#10
tyvärr uppstod ett litet problem, trattarna på gasarna tog i bromservon så den fick styka på foten. någon som har tips på en mindre servo som kan passa?

Förläng eller korta av den, på så sätt kan du lägga den före eller efter trattarna. På min är den förlängd och fungerar som vanligt.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

2 122 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#11
mickey skrev:
tyvärr uppstod ett litet problem, trattarna på gasarna tog i bromservon så den fick styka på foten. någon som har tips på en mindre servo som kan passa?

Förläng eller korta av den, på så sätt kan du lägga den före eller efter trattarna. På min är den förlängd och fungerar som vanligt.

har ändå inget uttag för vakum på mitt insug så de spelar som liten roll...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Weber frälst!
223 Inlägg
17 augusti 2008
#12
Fan dags o uppdatera lite vad motorn ebstår av nu cool mad

2 122 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#13
_Rydberg skrev:
Fan dags o uppdatera lite vad motorn ebstår av nu cool mad

kan ge lite info iaf, köhler racing kam, portad och planad topp, större ventiler och motorn är balanserad och borrad till 2350CC

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

526 Inlägg
23 mars 2009
#14
har en kompis som satte i en weber snurra i sin bil han fimpa bromsservot  alternativ är väll kortare insug till förgasarna om inte annat  lycka till med bygget

2 122 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#15
skaffade mig några 17/7,5" fälgar till min 240 och tyckte att ET´n var helt åt h....vete så vad gör man? plockar fram lite verktyg och börjar kapa så klart big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602495_atqqy2.jpg
7,5/17" ET45 bult mönster 5/108


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602498_lyi7dn.jpg
7,5/17" ET45 bult mönster 5/108


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602503_ydl2zx.jpg
baksida av 7,5/17" ET45 bult mönster 5/108


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602509_2icyen.jpg
baksida igen 7,5/17" ET45 bult mönster 5/108


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602515_2bolqp.jpg
finn 1 fel?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602517_u9e770.jpg
saknas nått?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602520_n5fulq.jpg
fälg ala kirre 7,5/17" ET15 bult mönster 5/108


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602522_hi7qhh.jpg
orginal till vänster och ala kirre till höger


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602524_p3eqza.jpg
på bilen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/602526_s9mprh.jpg
från andra hållet

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#16
ja så här ser iaf fälgen ut på bilen, har dock för hög profil på däcken så de tar i när de guppar, måste ha 40profil inte 50


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/604171_7qsa3a.jpg
wheel fit


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/604175_8zr36w.jpg
wheel fit


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/604176_wtvkse.jpg
perfect wheel fit kan de bli bättre?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

730 Inlägg
25 mars 2009
#17
Den här kommer bli brutal !!!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

526 Inlägg
25 mars 2009
#18
helvete vad fett de blev big_smile

2 122 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#19
tänkte ta några varv på isbanan idag men de sket sig pga kopplingen slira hur mkt som helst. Fick dock tag i en ny koppling och tryckplatta med svänghjul och allt. Svängjulet väger 5.6kg och svänghjul med koppling och tryckplatta väger 11.6kg. Kopplingen var en 4puckad sinter och tryckplattan var en race koppling från sachs + att kopplingen och allt var balanserat med svänghjulet smile bilen kommer förhoppningsvis bli lite "hetare" på gasen big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/606470_a6p4z8.jpg
sachs tryckplattan


https://www1.garaget.org/gallery/archive/7378/606472_zm3rp6.jpg
nya kopplingen

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
29 mars 2009
#20
häftigt!

Pontiac Firebird 1989.


Sök